اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۲۱

۲ هزار تن تخم مرغ به کشور وارد شد

مهر|طی هشت ماهه منتهی به آبان سال جاری، ۲ هزار تن تخم مرغ به ارزش ۳ میلیون دلار وارد کشور شد. بررسی‌ها از روند تجارت خارجی کشور در هشت ماهه نخست سال 1397 نشان می‌دهد که در این مدت ۲ هزار و ۱۹۸ تن تخم مرغ به ارزش ۳ میلیون دلار وارد شده است. این میزان واردات حکایت از افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. این در حالی است که واردات تخم مرغ که از جمله کالاهای اساسی محسوب می‌شود، در هشت ماهه نخست سال گذشته برابر با صفر بوده است.

اشتغال‌زایی نیاز به همکاری مشترک دارد

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| نایب‌رییس اتاق اصناف ایران گفت: با تغییر آیین‌نامه‌ها و برخی از قوانین موجود زمینه همکاری مشترک و دو جانبه بین دولت و اتاق اصناف کشور جهت اشتغالزایی مولد فراهم می‌شود. جلال الدین محمد شکریه بیان کرد: در اتاق‌های فکر می‌توان برنامه‌های آتی اصناف را مدیریت، برنامه‌ریزی و ساماندهی کرد تا پروژه‌های مورد نظر در این حوزه پس از اجماع و استفاده از خرد جمعی تدوین و در کشور اجرایی شوند. او زمینه‌سازی برای ایجاد شرکت سرمایه‌گذاری اصناف ایران را یکی از اهداف هیات رییسه جدید اعلام کرد و افزود: این شرکت سرمایه‌گذاری در حقیقت یک شرکت فراگیر صادرات و واردات است که واردات آن با هدف ارتقاء جایگاه صادرات کشور انجام می‌شود.

نایب‌رییس اتاق اصناف کشور واردات مواد اولیه تولید جهت تقویت بخش صادرات کشور را از کارکردهای شرکت سرمایه‌گذاری اتاق اصناف کشور خواند و گفت: این شرکت در کنار نقش ذاتی خود جهت کمک به بخش تولید می‌تواند در واردات سایر کالاها و توزیع آن نیز نقش‌آفرینی کند. شکریه، اصلاح قانون نظام صنفی و کمک به دولت در راستای اشتغالزایی مولد را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: علاوه بر موارد مطرح شده که از اهداف هیات رییسه جدید اتاق اصناف ایران است سیستم بانکی کشور نیز باید برای ارتقاء جایگاه اصناف به کمک این نهاد بزرگ بشتابد. او همچنین برخورد با کالاهای قاچاق را لازمه رشد و شکوفایی اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: کالای قاچاق ضد تولید و ضد اشتغال است بنابراین مجموعه اصناف به عنوان بازوی قدرتمند کشور در عرصه اقتصاد مقاومتی انتظار دارد دولت در این زمینه فعالیت جدی داشته باشد.

8 هزار تن پسته از ایران صادر شد

ایرنا| رییس انجمن پسته ایران گفت: هشت هزار تن پسته در ماه‌های مهر و آبان 97 از گمرکات استان‌ها به کشورهای دیگر صادر شد. سید محمود ابطحی افزود: تولید پسته امسال بنا به عواملی مانند تغییرهای اقلیمی دچار افت شد و کاهش محسوسی یافت. او ادامه داد: این در حالی بود که سال گذشته در همین مدت 48 هزار تن پسته به کشورهای گوناگون از جمله عمان، کویت، چین، هنگ کنگ، ویتنام و عراق صادر شد. ابطحی با اشاره به اینکه امسال تولید پسته در کشور معادل یک چهارم سال گذشته بود، افزود: پسته یک سال در میان تولید دارد به این معنی که یک سال پسته داریم که «سال آور پسته» نام دارد و یک سال نداریم که «سال ناآور پسته» گفته می‌شود که امسال غیر از ناآوربودن، تغییرهای اقلیمی هم موجب کاهش تولید این محصول شد. او بیان کرد: امسال بین 50 تا 60 هزار تن محصول پسته از باغ‌های کشور برداشت شد.

به گفته ابطحی، بطور متوسط 80 درصد پسته به خارج صادر و 20 درصد باقیمانده در داخل کشور مصرف می‌شود. او با بیان اینکه پسته ارزآور است و نمی‌توان آن را صادر نکرد تاکید کرد: این محصول را باید هر سال صادر کرد زیرا از یک سو حجم تولید شده این محصول مازاد بر مصرف داخل است و از طرفی هم روند صادرات را باید حفظ کرد در غیر این صورت در بازار جهانی پسته رقبا جایی برای عرضه پسته ایران نخواهند گذاشت. رییس انجمن پسته ایران گفت: صادرات هر کالایی نیاز به تجربه و شناخت بازار داخلی و خارجی دارد لذا اگر افرادی در زمینه پسته می‌خواهند تجارت کنند باید از تجربه کسانی که در این حوزه سال‌های عمر خود را گذاشته‌اند بهره مند شود. او با بیان اینکه سال گذشته 200 هزار تن پسته از باغ‌های کشور برداشت شد، گفت: 400 هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود دارد که 100 هزار خانوار در قالب 500 هزار نفر، از راه این محصول ارتزاق می‌کنند و در کنار این افراد برای 500 هزار نفر دیگر هم اشتغال فصلی ایجاد شده است. پسته یکی از مزیت‌های اصلی بخش کشاورزی و به عنوان محصول برتر تولیدی کشور در بازارهای جهانی است که می‌توان صادرات آن را افزایش و بازارهای بیشتری را زیر پوشش قرار داد. در رفسنجان بیش از 80 هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که امسال بیش از چهار هزار تن محصول از آنها برداشت شد. علت کاهش برداشت پسته امسال در رفسنجان تغییرهای اقلیمی ماه‌های فروردین امسال و اسفند سال گذشته توسط کارشناسان پژوهشکده پسته ایران و جهاد کشاورزی اعلام شده است.

 

 

ارسال نظر