کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۴۵

افزایش تعرفه پرمصرفان آب و برق به وقت مناسب

ایسنا| وزیر نیرو روز یکشنبه‌ در حاشیه مراسم جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو در جمع خبرنگاران گفت‌: در حال حاضر طرح افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده و در نوبت طرح در هیات وزیران است.

رضا اردکانیان با بیان اینکه با توجه به اینکه قرار است این طرح در بخش برق در فصول گرم سال اجرایی شود، لذا چند ماه زمان گذاشته‌ایم تا بعد از تصویب اطلاع‌رسانی کامل صورت گیرد، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح، تنها تشویق مشترکان به خوش مصرفی است. به گفته وی، تمام تعرفه‌گذاری و جزییات اجرای این طرح، اطلاع‌رسانی خواهد شد تا مشترکان بدانند در چه ساعاتی، چه وسایلی را با هدف کاهش مصرف استفاده کنند.

وزیر نیرو با تاکید بر این مساله که طرح در زمان مناسب تصویب می‌شود و ما نیز فرصت کافی برای اطلاع‌رسانی خواهیم داشت، تصریح کرد: برای این مساله نیز نرم‌افزار مناسبی تهیه شده است تا مشترکان از میزان مصرف و هزینه وسایل برقی خود مطلع شوند.

تمدید مهلت ثبت‌نام کارت سوخت

شانا| مهلت ثبت نام کارت سوخت المثنی برای آن دسته از مالکان خودرو و موتورسیکلت فاقد کارت که از مرحله نخست ثبت نام جا مانده‌اند، به مدت یک هفته تا شنبه یکم دی‌ماه تمدید شد.

در اطلاعیه شماره هفت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمده است: با توجه به درخواست‌های مکرر هموطنان، مهلت ثبت نام کارت سوخت المثنی برای آن دسته از مالکان خودرو و موتورسیکلت فاقد کارت که از مرحله نخست ثبت‌نام جا مانده‌اند، به مدت یک هفته تا شنبه یکم دی‌ماه تمدید شد. مالکان خودرو و موتورسیکلت می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی www.mob.gov.ir، اپلیکیشن خدمات دولت همراه و کد دستوری #۴* و خودروهای عمومی و دولتی نیز به دفاتر پلیس+ ۱۰ برای ثبت درخواست کارت سوخت خود مراجعه کنند.

حفر 8 حلقه چاه نفتی در گچساران

شانا| رییس بازاریابی و همکاری‎های بین‎المللی شرکت ملی حفاری از حفر هشت حلقه چاه توسعه‎ای در میدان نفتی گچساران خبر داد.

کرمعلی نادری گفت: در مناقصه طرح‎های توسعه‎ای میدان‌های واقع در گستره شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران برنده مناقصه طرح توسعه بخشی از میدان نفتی گچساران شد. وی اظهار کرد: به‌زودی نشست هماهنگی نحوه اجرای عملیات حفاری این چاه‎ها برگزار و درباره تهیه امکانات لازم، تصمیم‎گیری خواهد شد. رییس بازاریابی و همکاری‎های بین‎المللی شرکت ملی حفاری گفت: شرکت ملی حفاری ایران برای حفر این چاه‎ها دو دستگاه حفاری سنگین (۲۰۰۰ HP) و یک دستگاه حفاری سبک (HP1500) در نظر گرفته است.

تشریح وضعیت آبخوان‌های کشور

ایلنا|  دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت ما آبخوان‌هایی داریم که ممکن است تا 300 سال هم پایدار باشند و مشکلی پیش نیاید یا آبخوانی هم تا 100، 15 یا 10 سال عمر داشته باشد، نمی‌توان حکم کلی در مورد همه آبخوان‌ها صادر کرد و در هر یک متفاوت است.

بنفشه زهرایی درباره روند افت آبخوان‌های کشور اظهار داشت: واقعیت این است که برخی آبخوان‌های کشور در حال افت بوده و ناپایدار هستند اما هر کدام ذخیره‌ای دارند که متناسب با عمق لایه‌ای که در آن آب ذخیره می‌شود این روند افت نهایتا می‌تواند منجر به مسلوب المنفعه شدن برخی آبخوان‌ها شود. وی افزود: در نقشه‌های موجود زمان مسلوب المنفعه شدن آبخوان‌های مختلف در اثر ادامه روند افت آب در سال‌های گذشته نشان داده شده است.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت ما آبخوان‌هایی داریم که ممکن است تا 300 سال هم پایدار باشند و مشکلی پیش نیاید یا آبخوانی هم تا 100، 15 یا 10 سال عمر داشته باشد، نمی‌توان حکم کلی در مورد همه آبخوان‌ها صادر کرد و در هر یک متفاوت است.

کاهش بارش‌های پاییزی

تسنیم| از ابتدای سال آبی جاری تا میانه آذرماه، شاهد ثبت بارش‌های مطلوبی در پاییز امسال بودیم؛ اما در روزهای اخیر، سرعت رشد بارش‌ها کند شده است. در دو ماه و نیم گذشته از فصل پربارش پاییز، در برخی روزها بیش از دو میلی‌متر بارش در کشور ثبت شده و بطور متوسط در هر روز بیش از یک میلی‌متر بارش در کشور ثبت شده است اما در سه روز اخیر این رقم به حدود 0.03 میلی‌متر در روز رسیده بطوری که در 3 روز تنها 0.1 میلی‌متر بارش در کشور به‌ثبت رسیده است. بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا 23 آذر سال آبی 98ــ97 (83 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 86.2 میلی‌متر است.این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (53.7 میلی‌متر) 60.5 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (27.6 میلی‌متر) 212.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

 

ارسال نظر