زن قدرتمند صنعت نفت و گاز جهان

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۵۶۶

 سال‌هاست که جایگاه شغلی زنان در صنایع مختلف رو به فزونی گذاشته است، اما این موضوع در صنایعی مانند صنعت نفت و گاز به واسطه ماهیت خاص این صنایع با تأخیر همراه بوده است. صنعت نفت و گاز پول فراوان به همراه روابط قدرت پیچیده جهانی با خود دارد و کارتل‌های قدرتمند و سنتی نفتی بر آن مسلط هستند که حضور مدیران زن به عنوان اعضای جدید را کمتر برمی‌تابند. علاوه بر همه این‌ها، استخراج نفت بیش از هر کالای دیگری ریشه در کشورهای کمتر توسعه یافته دارد که وضعیت حقوق زنان در آنها چندان مطلوب نیست. بنابراین اکنون که به نظر می‌رسد کم‌کم پای زنان قدرتمند به صنعت نفت و گاز نیز در حال باز شدن است، رصد عملکرد آنان خالی از لطف نخواهد بود. آماندا مک میلیان یکی از مدیران برجسته و موفق حوزه نفت و گاز و قدرتمندترین زن این صنعت به انتخاب شورای تنوع نفت و گاز در سال 2018 است. او سال گذشته نیز این عنوان را به خود اختصاص داده بود.  وبسایت نفت‌خبر در مطلبی به معرفی آماندا مک‌میلیان به عنوان قدرت‌مندترین زن صنعت نفت و گاز جهان پرداخته است. آماندا معاون اجرایی رییس و مشاور عمومی شرکت انادارکو پترولیوم

(Anadarko Petroleum Corporation) است که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مستقل اکتشاف و تولید امریکایی با نزدیک به ۶۰ سال سابقه در هر دو عرصه نفت و گاز و با حدود ۲٫۵۶ میلیارد بشکه ذخایر ثابت شده تا پایان سال ۲۰۱۲ بوده است. نکته جالب درباره مک میلیان آن است که او ابتدا در رشته هنر درس خوانده، آماندا مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود در رشته هنر را به ترتیب از دانشگاه‌های ثوت‌وسترن و داک گرفته است. اما پس از آن در رشته حقوق در همان دانشگاه مشغول به تحصیل شد و مدرک دکترای خود را در این رشته اخذ کرد. او دارای مجوز فعالیت حقوقی در ایالت تگزاس است و همچنین در تعدادی سازمان‌ از جمله انجمن ملی مدیران، انجمن سازگاری و اخلاق سازمانی و اتحادیه موسسات اخلاقی و مسوولیت‌پذیری مشارکت دارد. آماندا یک مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی نیز از دانشگاه داک دارد. پیش از پیوستن به انادارکو، او در شرکت حقوقی آکین گامپ استرس هاور‌اند فیلد ال ال پی مشغول به کار بود، جایی که انواع مشتریان را در گستره وسیعی از امور معاملات، مدیریت شرکت و اوراق بهادار ملاقات می‌کرد، تجربه‌ای که در موقعیت کنونی‌ او تاثیر بسیار مهم و مثبتی دارد.  رییس انادارکو، واکر درباره او می‌گوید: «آماندا یک رهبر استثنایی است که تجربه و دیدگاه‌هایش در کمیته اجرایی انادارکو مورد استقبال است، چرا که ما همچنان به دنبال رشد اقتصادی بی‌خطر، مسوولانه و سرمایه‌ای با افزایش بازده سهامداران هستیم. ما برای ارتقا او هیجان‌زده‌ایم».

مک میلیان در سال ۲۰۰۴ به انادارکو پیوست. از آن زمان تاکنون مسوولیت‌های او در این شرکت مدام افزایش یافته است. او به عنوان وکیل، پست مشاور عمومی را نیز بر عهده داشته است. همچنین به عنوان دبیرکل و مسوول رسیدگی به ماموران برای این کمپانی کار کرده است. علاوه بر اینها آماندا از ژانویه ۲۰۰۸ تا اوت ۲۰۱۲ به عنوان معاون رییس، مشاور عمومی و دبیر شرکت وسترن گس هولدینگ ال.ال.سی (Western Gas Holdings LLC) یکی از شرکت‌های تابع انادارکو و شرکای وسترن گس پارتنرز ال.پی (Western Gas Partners LP) یک شرکت سهامی عام، نیز فعالیت کرده است.

آماندا مک میلیان در حال حاضر مشاوری کلیدی برای هیات‌مدیره انادارکو و فعالیت‌های آن به شمار می‌رود. او مشارکت سهامداران آنادارکو را در مسائل مربوط به غرامت، پیشنهادات سهامداران و دیگر موارد را رهبری می‌کند. آماندا همچنین برنامه انطباق و اخلاق سازمانی شرکت را مدیریت می‌کند. او این دستورالعمل را در اوایل کار خود در این شرکت نوشته و پایه‌گذاری کرده بود. او همچنین نظارت و رسیدگی به مواردی همچون افشاگری در انادارکو، حمایت قانونی از خرید و فروش سهام، فعالیت بازار سرمایه، بازاریابی کالاها، مشارکت‌های میان دستی و میان مدت، سرمایه و امور مالی، منابع انسانی، مالیات، دادرسی، امنیت، سیاست‌ها و رویه‌ها و دیگر امور اداری را بر عهده دارد.

    ملاک‌های زن برتر نفت دنیا بودن

به نظر می‌رسد آماندا بیش از همه زنان شناخته شده عرصه نفت به معیارهایی که در انتخاب ۵۰ زن برتر نفت در هر سال مورد توجه شورای تنوع نفت و گاز است پایبند بوده. او یکی از رهبران اصلی در سازمان و حرفه خود است. کمک‌های مستقیم بسیاری به رشد حرفه خود یعنی نظارت و سازماندهی حقوقی و همچنین مسیر استراتژی سازمان خود کرده، رکورد اجرای کارها در حوزه‌های تخصصی خود را حفظ و ثبت کرده، در الگودهی برای ایفای نقش کارآمد به دیگر زنان الهام بخش بوده و در نام‌آوری نسل بعدی زنان در این حرفه فعال بوده، در اجرای کار با بالاترین انسجام و رفتار اخلاقی بسیار موفق عمل کرده و در نهایت پایبندی بسیاری به تبعیت و خدمت به شرکت خود نشان داده است. اینها همه ملاک‌هایی است که شورای تنوع هر ساله برای انتخاب زنان برتر در نظر دارد. عنوانی که دو سال پیاپی به آماندا مک میلیان رسیده است. جدا از مساله جنسیت، معاون اجرایی رییس یا به عبارتی یکی از بازوهای اصلی ۲۵۷مین شرکت بزرگ امریکایی بر اساس درآمد به انتخاب فورچون، یقینا به توانایی‌ها و قابلیت‌های بسیار همزمان با سخت‌کوشی و پشتکار فراوان نیاز دارد. آن هم در صنعت سخت و پیچیده‌ای همچون نفت و گاز. آماندا ۴۵ ساله هم‌اکنون علاوه بر همکاری با انادارکو به عنوان عضوی از هیات امنای دانشگاه ثوت وسترن، رییس هیات‌مدیره مرکز هیوستن آربریتم‌اند نیچر (Houston Arboretum & Nature Center) که یک پارک ملی با ۱۵۵ هکتار در ضلع غربی مموریال پارک شهر هوستون است و نقشی حیاتی در حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری این شهر دارد و همچنین عضو هیات مشورتی اتاق ارکستر ریور اوکس چمبر (River Oaks Chamber Orchestra) فعالیت می‌کند. صفحه مک میلیان در لینکدین نیز با نزدیک به ۱۱۰۰ دنبال‌کننده فعال است.

 

ارسال نظر