انتقال ارز، مشکلی برای گردشگران خارجی

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۵۶۳

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون گردشگری اتاق تهران بر حل مشکلات ارزی فعالان صنعت گردشگری و ایجاد راهکاری برای استفاده کارت‌های بانکی گردشگران خارجی تاکید کردند. گفته ‌می‌شود رونق صنعت گردشگری در شرایط تحریم ‌می‌تواند مجراهای نقل و انتقال پول را بدون نیاز به کانال‌های بانکی باز نگاه دارد، اما براساس آنچه فعالان صنعت گردشگری مطرح کردند، این مجرا‌ها نیز به دلیل کم‌توجهی در حال مسدود شدن است. کم‌توجهی سیاستگذاران حوزه گردشگری به مقوله تبلیغات، محدود شدن گردشگان خارجی به اتباع کشورهایی که درآمد پایین دارند، عدم پیش‌بینی امکاناتی برای تسهیل گردشگری گردشگران خارجی در ایران و نوسانات ارزی از جمله مسایلی است که به گفته فعالان این صنعت، درآمد کشور از این بخش را به حداقل رسانده است.

   تلاش برای رونق گردشگری

به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران با اشاره به این که در شرایط کنونی مشکلات بخش گردشگری نسبت به مشکلات موجود در سایر حوزه‌ها نظیر تولید و تجارت کمتر است، گفت: اگرچه در خارج از مرزها، روی پروژه ایران‌هراسی کار زیادی ‌می‌شود اما در مقایسه با سایر حوزه‌ها، گردشگری ‌کشور هم‌چنان می‌تواند از رونق بیشتری برخوردار باشد. باید بر تبلیغ امکانات سیاحتی تمرکز ویژه‌ای شود تا اگر مشکلی وجود دارد، اعلام و یا رفع شود. محسن مهرعلیزاده افزود: در شرایط جدید تحریم‌ها مشکلاتی برای شرکت‌های هواپیمایی و مسافربری به وجود آمده است. هواپیماهای خارجی به دلیل نبود مسافر پروازهایشان را قطع کرده‌اند که در واقع دلیل اصلی آن نامشخص بودن نرخ ارز هنگام دریافت ریال از مشتری است. او با اشاره به برگزاری نمایشگاه کاتالوگی محصولات ایران در برلین، این ابتکار برای معرفی فرصت‌های صادراتی ایران را  قابل توجه دانست و گفت: روال کار بدین صورت است که با ارائه کاتالوگ‌ها و بروشورها ‌می‌توان به مدت یک ماه در نمایشگاه شرکت داشت و همچنین پس از آن، نمایشگاه به مدت شش ماه به صورت آنلاین به مشتریان پاسخگو بوده و آنها را به صاحبان صنعت ارتباط خواهد داد. در ادامه این نشست، عضو هیات مدیره آژانس‌های مسافرتی استان تهران به برخی از مشکلات کنونی صنعت گردشگری اشاره کرد تا اتاق تهران و نهادهای دولتی در جهت رفع آنها اقدام کنند. اکبر غمخوار گفت: ما در یک پارادوکس قرار گرفته‌ایم، ریال کاهش پیدا کرده و گردشگری در ایران برای خارجی‌ها به دلیل هزینه حمل و نقل، هتل و تغذیه ارزان به‌صرفه‌تر شده است. اما در برابر این کاهش ارزش پول ملی، ایران به مقصد اتباع برخی از کشور‌هایی تبدیل شده است که اقتصاد ضعیف‌تری نسبت به ایران دارند. این نوع گردشگری مزایا و معایبی در بر دارد. مزیت آن افزایش ورود گردشگر به ایران است و نکته منفی آن این است که به دلیل درآمد پایین اتباع این کشورها، ورود آنان به ایران، درآمد چشمگیری عاید کشور ‌نمی‌کند. در واقع آمار گردشگرانی که برای ما منافعی ندارند بالا رفته است. او افزود: یکی دیگر از مشکلات کنونی، موانع انتقال پول برای سفر به ایران است. گردشگران پول نقد زیادی با خود حمل ‌نمی‌کنند، تاکنون برای انتقال پول به ایران از کشورهای واسط نظیر چین استفاده ‌می‌شد اما اکنون به دلیل موانع ایجاد شده بر سر راه انتقال پول، مشکلاتی برای آژانس‌های مسافرتی و همچنین صادرکننده‌ها در زمینه ورود پول‌ به کشور ایجاد شده است که لازم است در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

او در ادامه به مساله نوسان نرخ پروازهای خارجی نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل نوسان نرخ ارز در ایران، خطوط هواپیمایی خارجی نیز این نوسان را در نرخ بلیت‌ها اعمال ‌می‌کنند و ما هر روز شاهد نرخ‌های متفاوتی هستیم. در عمل هم ‌می‌بینیم که قیمت بلیت‌های سفر خارجی به تناسب نرخ بلیت‌های داخلی افزایش پیدا کرده است. این به این معناست که عملاً بعضی از گردشگران داخلی ‌نمی‌توانند سفر کنند. مشکل دیگر اینکه برای افزایش گردشگر باید از کشورهای مهم دنیا به ایران پرواز وجود داشته باشد که اکنون ایرلاین‌های خارجی به دلیل کمبود مسافر پروازهای خود را کنسل کرده‌اند. متاسفانه عدم ثبات در نرخ ارز، ‌سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری را نیز مختل کرده است. اکبر غمخوار مشکل دیگر را عدم امکان استفاده از کارت‌های اعتباری برای گردشگران خارجی دانست و گفت: با اینکه گردشگر هزینه سفر خود را به آژانس مسافرتی پرداخت ‌می‌کند اما در ایران برای مخارج عادی از جمله تغذیه، احتیاج به کارت بانکی دارد که موجود نیست. بنابراین شاید لازم باشد در مذاکره با بانک مرکزی، یکی از بانک‌ها موظف شود که کارت‌های اعتباری خارجی را بپذیرد تا گردشگران بتوانند از کارت‌های اعتباری و بانکی خود استفاده کنند.

   بخش خصوصی دست به کار شود

رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران نیز با اشاره به اینکه تاکنون مباحث بسیاری در این زمینه مطرح شده است، ادامه داد: نتایج این بحث‌ها اغلب به این نقطه ختم ‌می‌شود که دولت و سازمان‌های ذی‌ربط هزینه کنند اما این مطالبه سودی نداشته است و در حال حاضر که شرایط اقتصادی دولت سخت‌تر شده، بعید است که توجه و تمرکز خاصی رو این مباحث داشته باشد. بنابراین بخش خصوصی خود باید دست به کار شده و برخی امور را به تنهایی عهده‌دار شود. در بخش‌هایی که ‌می‌بینیم دولت ‌می‌تواند 80 درصد کار را انجام دهد فشار وارد کرده و ایستادگی کنیم تا مشکل حل شود. مهرعلیزاده افزود: در شرایطی که یک روز مبنای تخصیص ارز، دولتی است و یک روز نیمایی، طرف خارجی معطل ‌نمی‌ماند و بازار را ترک ‌می‌کند. علاوه بر این لازم است که در زمینه نرخ ارز نامه‌ای تهیه کنیم و بگوییم چند موسسه یا صرافی به فعالان اقتصادی حوزه گردشگری معرفی کنند تا ارز از طریق آن‌ها تهیه شود. در ادامه مسلم شجاعی که به نمایندگی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست حضور یافته بود، با بیان اینکه گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه در اولویت نیست، این سوال را مطرح کرد که آیا ما گردشگری را برای توسعه ‌می‌خواهیم یا خیر ؟

او ادامه داد: اینکه استراتژی توسعه گردشگری وجود ندارد یا استراتژی پیاده‌سازی ‌نمی‌شود، دو مبحث جداگانه است. بودجه حوزه گردشگری بسیار اندک است و حدود 80 درصد بودجه این بخش، صرف حقوق کارکنان و نگهداری از مکان‌های تاریخی ‌می‌شود. کاری که بخش خصوصی باید انجام دهد مطالبه‌گری است و اینکه مشخص شود آیا گردشگری اولویت است یا خیر.  در ادامه، محمد امیرزاده، نایب‌رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران گفت: صنایع باید برای کاهش فشارهای مالیاتی با سازمان امور مالیاتی مذاکره داشته باشند.

 

 

ارسال نظر