اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۸۶

لزوم توجه به شرکت‌های کوچک  در   اتاق اکو

نشست کمیته صنعت و سرمایه‌گذاری اتاق‌های بازرگانی و صنایع اکو در ازبکستان برگزار شد و در این نشست هیات‌های شرکت کننده به ارایه نظر و گزارش‌های خود درباره آخرین وضعیت صنعت، حمل و نقل و ترانزیت در منطقه اکو پرداختند.

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و دبیر کل اتاق بازرگانی و صنعت اکو ضمن برشمردن اهمیت شرکت‌های کوچک و متوسط و سرمایه‌گذاری‌های مشترک صنعتی در منطقه اکو پیشنهاد تولید مشترک اتومبیل در کشورهای عضو اکو را مطرح و از کشورهای عضو خواست در زمینه تولید مشترک خودرو با مشارکت شرکت‌های کوچک و متوسط به عنوان قطعه ساز در منطقه اکو همکاری کنند. وی با اشاره به تجربه خودروسازان بزرگ جهان که میزان قطعات تولیدی آنها را کمتر از ۱۰ درصد و اکثر قطعات مورد استفاده آنها از قطعه‌سازان است، خواستار پیروی از این مدل در تولید مشترک خودرو در منطقه اکو شد. کرباسی با برشمردن اهمیت توسعه تجارت درون سازمانی اکو خواستار آن شد که در نشست‌های اتاق اکو مشخص شود تجارت و سرمایه‌گذاری داخل منطقه اکو از نشست گذشته چقدر رشد یا کاهش یافته است تا در این زمینه مشکلات پیش رو مشخص و تصمیمات لازم اتخاذ شود. دبیر کل اتاق بازرگانی و صنعت اکو همچنین با برشمردن عقب افتادگی کشورهای عضو درباره سرمایه‌گذاری صنعتی و شرکت‌های کوچک و متوسط پیشنهاد داد نیازهای سرمایه‌گذاری کشورهای عضو و همچنین توانمندی‌های شرکت‌های کوچک و متوسط در این کشورها در یک مطالعه تحقیقاتی بررسی شود .

وی همچنین با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری برای تولید مشترک محصولات در منطقه اکو پیشنهاد داد نشست کمیته فنی بین تولیدکنندگان اتومبیل بخش خصوصی از کشورهای عضو برای بررسی امکان سرمایه‌گذاری در تولید خودرو مشترک اکو برگزار شود. او همچنین پیشنهاد داد با توجه به اهمیت شرکت‌های کوچک و متوسط و همبستگی آن با بحث سرمایه‌گذاری بهتر است دستور کار نشست‌های آتی کمیته حاضر به دوبخش شرکت‌های کوچک و متوسط و صنعت و سرمایه‌گذاری تفکیک شود که در همین زمینه مقرر شد دستور کارهای آتی اتاق اکو به سه بخش صنعت، سرمایه‌گذاری و شرکت‌های کوچک و متوسط تقسیم شود. کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این نشست با اشاره به تحریم‌های یکجانبه امریکا اظهار داشت: این تحریم‌ها اثری بر روابط ایران با کشورهای عضو اکو نخواهد داشت. کرباسی بر تداوم تعاملات اقتصادی کشورهای عضو اکو تاکید کرد و افزود: رتبه ۶ ایران در صنعت نانوتکنولوژی و رتبه ۸ در صنعت بیوتکنولوژی نشان‌دهنده بی‌اثر بودن تحریم‌هاست.

هدف اصلی ایجاد SPV حذف دلار در مبادلات   اروپاست

تاریا کرونبرگ رییس هیات روابط پارلمان اروپا با ایران با اشاره به این نکته که این دور از تحریم‌های ایالات‌متحده امریکا علیه ایران با دوره‌های پیشین تفاوت دارد، گفت: امریکا از طریق کنترلی که بر دلار به عنوان مرجع اصلی تبادلات مالی دارد، شرکت‌های اروپایی را هم تحت کنترل خود درآورده است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی از تبعات این دوره از تحریم‌ها ترسیده‌اند و همین ترس مانع تداوم فعالیت آنها با ایران شده است.

او در ادامه با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای راه‌اندازی SPV به عنوان کانال ارتباط مالی میان ایران و اروپا گفت: باید بگویم مسوولان این طرح در اروپا 24 ساعته مشغول کار روی آن هستند و تلاش دارند آن را هرچه زودتر به مرحله اجرا برسانند. اما باید توجه داشته باشیم که این تجربه هم برای ایران و هم اتحادیه اروپا، کاملاً جدید است و همین تازگی باعث شده تاکمی تأخیر درروند کار پیش بیاید.

به گفته کرونبرگ هدف اصلی از راه‌اندازی این سازوکار مالی، جلوگیری از به کار بردن دلار در مبادلات اقتصادی است. فضایی شفاف برای توسعه تجاری و مبادلات اقتصادی میان ایران و اروپا به‌صورت متعادل ایجاد خواهد شد؛ درست مانند سیستمی که قبلاً در مبادلات کالا با کالا وجود داشت. رییس هیات روابط پارلمان اروپا با ایران ضمن محرمانه تلقی کردن جزییات راه‌اندازی این کانال ویژه مالی، افزود: وزرای اقتصاد کشورهای اروپایی به‌خصوص انگلیس، فرانسه و آلمان در حال کار روی این راه‌حل هستند و جزئیات بزودی نهایی شود. تنها می‌توانم بگویم سازوکارهای جدیدی درراه است که شرکت‌ها، هم شرکت‌های ایرانی و هم شرکت‌های اروپایی، باید برای استفاده از آنها آموزش لازم را ببینند. رییس هیات روابط پارلمان اروپا با ایران تصریح کرد: امیدواریم که این راه‌حل همانطور که فدریکا موگرینی هم اشاره کرد تا آخر امسال نهایی شود؛ که این نهایی شدن بیشتر به بخش‌های فنی و مسائل تکنیکی SPV مربوط است؛ اما قطعاً برای اینکه شرکت‌ها بتوانند رسماً از این کانال مالی استفاده کنند به زمان بیشتری نیاز داریم. به اعتقاد تاریا کرونبرگ رییس هیات روابط پارلمان اروپا با ایران، شرکت‌هایی که بیشترین نفع را از این سازوکار مالی ویژه خواهند برد، شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که در دوران تحریم‌ها تأکید بسیاری بر همکاری آنها از سوی مقام‌های ایرانی و اروپایی می‌شود. علاوه بر این در تلاشیم تا از این سازوکار در صنایع غذایی و دارویی که مشمول تحریم‌ها نیستند، استفاده کنیم.  او افزود: برجام تنها در مورد منافع اقتصادی نیست، بلکه در مورد اهداف سیاسی و همکاری مشترک ایران با کشورهای دیگر و اروپاست.

 

ارسال نظر