پارکی برای توسعه SMEها

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۹۶۷
پارکی برای توسعه SMEها

کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، با توجه به ضرورت بهره‌برداری فعالان اقتصادی از فناوری‌های نوین، مجری امضای تفاهم‌نامه‌ای با پارک علم و فناوری شد. در این نشست رییس پارک علم ‌‌و‌ فناوری دانشگاه تهران به تشریح ظرفیت‌های این مرکز برای تعامل‌ و همکاری با شرکت‌های کوچک ‌و ‌متوسط از بخش ‌خصوصی در حوزه صنعت نفت و انرژی پرداختند و با این توضیح که دانشگاه تهران به دنبال تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین است، یادآور شدند که شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) برای جهش در نوآوری و بهبود وضعیت تحقیق و توسعه در این بنگاه‌ها، می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در پارک علم‌ و ‌فناوری دانشگاه استفاده کنند. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، در ابتدای این نشست محمد پارسا از فعالان اقتصادی حوزه انرژی کشور در توضیحاتی، یکی از عواقب نوسان اخیر در نرخ ارز را کاهش سرمایه‌های اجتماعی عنوان و بر این نکته تاکید کرد که دولت باید به سمت واقعی کردن حامل‌های انرژی رفته و در این راه نیز تعجیل داشته باشد.

به گفته او، دولت در سال‌های گذشته همواره از محل درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت به تامین مایحتاج داخلی دست زده و در چنین شرایطی نیز، سرکوب نرخ ارز در دستور کار دولت‌ها بوده است. او با این توضیح که کشورهای دیگر با اعطای یارانه به صادرات، پول ملی و اقتصاد خود را تقویت می‌کنند، افزود: با توجه به جهش اخیر در نرخ ارز، باید از این فرصت برای افزایش و رونق در صادرات غیرنفتی کشور استفاده کرد.

رییس پارک علم ‌و ‌فناوری دانشگاه تهران در توضیح اینکه پلت‌فرم تحول این پارک به دانشگاه کارآفرین، تدوین شده است، افزود: با توجه به طرح اتحادیه اروپا برای ایجاد سازوکار نقل و انتقالات مالی و بانکی در دوره تحریم‌ها میان ایران و کشورهای اروپایی، راهکارهای ایده‌آلی برای ورود به عرصه و شروع همکاری میان شرکت‌های کوچک و متوسط ایران و اتحادیه اروپا در پارک علم ‌و‌ فناوری دانشگاه تهران فراهم است.

عباس زارعی هنزکی با بیان اینکه در حال حاضر 120 شرکت کوچک و متوسط در پارک علم ‌و‌ فناوری دانشگاه تهران مستقر هستند، افزود: فراوانی شرکت‌های فعال در این پارک عمدتاً در حوزه صنایع و آی‌تی است بطوری که در حال حاضر 28 درصد شرکت‌های فعال در حوزه مکانیک و الکترونیک و 19 درصد نیز در رشته‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به کار هستند.

به گفته او، در پارک علم‌ و ‌فناوری دانشگاه تهران زیرساخت‌ها برای حضور بنگاه‌های بخش خصوصی و تحول در کسب وکار این بخش فراهم است و دانشجویان نخبه این مرکز آماده همکاری با بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی هستند. زارعی در ادامه به این نکته اشاره کرد که گردش مالی شرکت‌های فعال در پارک علم‌ و ‌فناوری دانشگاه تهران طی سال گذشته، 700 میلیارد تومان بوده است.

در ادامه این نشست نیز، تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق تهران و پارک‌ علم‌ و ‌فناوری دانشگاه تهران در راستای کمک به ایجاد و توسعه کسب‌و‌کارهای فناور از طریق ارایه خدمات عمومی و تخصصی با ارزش افزوده بالا و افزایش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی بین اتاق تهران و این پارک به امضا رسید. از جمله موضوعات همکاری میان دو طرف که در این تفاهم‌نامه قید شده است؛ «همکاری و مشارکت در اجرای پروژه‌های پژوهشی و فناوری داخلی و بین‌المللی»، «ارایه مشاوره کسب وکار به شرکت‌های مستقر در پارک»، «اجرای رویدادهای کارآفرینی و فناوری به صورت مشترک»، «برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت» و همچنین «کمک به راه‌اندازی مرکز رشد صادرات پارک علم و فناوری دانشگاه تهران» است.

 

ارسال نظر