ثبات قیمت ۸ هزارتومانی برنج وارداتی برای شب عید

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۸۹۷

مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج در گفت‌وگو با اگزیم نیوز با اعلام خبر لغو ممنوعیت واردات برنج، اظهار داشت: چنانچه هر ماه موفق به واردات 100 هزارتن برنج شویم سالی بدون نوسان قیمت در برنج خارجی را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی با بیان اینکه در 7 ماهه نخست سال حدود 970 هزار تن واردات برنج داشتیم که به نسبت سال قبل 5 درصد کاهش داشته، عنوان کرد: براین اساس برای تنظیم بازار 4 ماه پایان سال باید تدابیر لازم انجام می‌شد که در هماهنگی با وزارت صمت برای تنظیم بازار شب عید اقدام لازم انجام شد. زیرا اگر این واردات انجام نمی‌شد ممکن بود بازار با کمبود و گران فروشی شب عید مواجه شود.

کشاورز با تاکید براینکه با واردات برنج قیمت‌ها برای پایان سال حفظ می‌شود و کماکان کمبودی احساس نمی‌شود، یادآورشد: اعلام زمان لغو ممنوعیت واردات برنج خارجی در زمان بسیار مناسبی انجام شد چرا که دقیقا در پایان فصل برداشت در کشورهای هند و پاکستان هستیم و برنج به وفور و به قیمت مناسب در این کشورها یافت می‌شود که در صورت عدم بروز مشکل می‌توانیم کسری 7 ماه اول سال را نیز جبران کنیم. دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج گفت: سال گذشته سایت ثبت سفارش در زمان مناسب باز نشد و تخصیص ارز نیز با موانع بسیار همراه بود که به همین دلیل واردات با گرانی جهانی قیمت برنج مصادف شد ولی اکنون بهترین زمان برای واردات برنج است که اگر روند واردات هر ماهه به میزان ذکر شده انجام شود قیمت برنج‌های وارداتی بدون تغییر می‌ماند.

به گفته کشاورز با توجه به تخصیص ارز 4200 تومانی مشکل خاصی در تامین برنج مورد نیاز بازار وجود ندارد و اکنون کاهش عرضه و افزایش قیمت از نتایج کسری میزان واردات و ذخیره برنج خارجی است که با تمهیدات به موقع وزارت صمت بازار به ثبات قیمت خواهد رسید.

دبیراجرایی انجمن واردکنندگان برنج با تاکید براینکه قیمت نهایی برنج وارداتی برای مصرف‌کننده باید کیلویی 8 هزار تومان براساس اعلام سازمان حمایت از مصرف‌کننده باشد، افزود: قیمت هر کیلوگرم برنج هندی در مبادی ورودی 7 هزا رتومان و برنج پاکستانی 7200 تومان است که با توجه به کرایه حمل نسبت به فاصله هر استان با بنادر یک هزینه حمل نیز به آن افزوده می‌شود اما در شبکه توزیع می‌بایست با قیمت 8 هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

 

ارسال نظر