تصمیم جدید بانک مرکزی، مجازات شرکت‌های خوشنام است

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۸۹۶

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با انتقاد از تصمیم اخیر ارزی بانک مرکزی برای صادرکنندگان گفت: اتحادیه تصمیم‌گیری جدیدی که توسط بانک مرکزی و وزارت صنایع گرفته شده را مجازات شرکت‌های بزرگ و خوشنام می‌داند که مجبورند ارز خود را برگردانند، درحالی که شرکت‌هایی هم هستند که می‌توانند طبق این تصمیم ارز خود را برنگردانند. حمید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه میزان صادرات اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی طی هفت تا هشت ماه گذشته مطلوب بوده است، اظهار کرد: اما درحال حاضر اعضاء به‌شدت نگران‌اند. سیستمی که برای بازگشت ارز اتخاذ شده، قطعا مورد تایید اتحادیه نیست؛ زیرا در بورس سطح رقابت برداشته شده است و اعضای اتحادیه بسیاری از کالاها را طبق ارز سنا خریداری می‌کنند که با ارز بازار آزاد رقابت می‌کند.

وی افزود: درخواست بانک مرکزی درباره اینکه اعضای اتحادیه ارز خود را با نرخ ارز در سامانه نیما به فروش برسانند، غیرمنطقی است. اتحادیه پیشنهادی را به سازمان توسعه و تجارت ارایه کرد مبنی براین‌که اگر کالایی با قیمت بالاتر از ارز نیما به فروش رسید، به بانک مرکزی برود و ما به‌التفاوت نرخ ارز در نیما و سنا از سوی بانک مرکزی اخذ شود. این پیشنهاد مورد استقبال هم واقع شد اما تغییر و تحولاتی صورت گرفت که شرایط را به کلی تغییر داد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر اینکه صادرات اعضای این اتحادیه با این روند کاهش پیدا می‌کند، توضیح داد: اتحادیه تصمیم‌گیری جدید که توسط بانک مرکزی و وزارت صنایع گرفته شده است را مجازات شرکت‌های بزرگ و خوشنام می‌داند که مجبور هستند ارز خود را برگردانند، درحالی که شرکت‌هایی هستند که می‌توانند ارز خود را برنگردانند. حسینی ادامه داد: با این تصمیم همه شرکت‌ها میزان صادرات خود را به زیر یک میلیون دلار می‌رسانند. بانک مرکزی باید انعطاف بیشتری را در اعمال سیاست‌های خود داشته باشد و با همراهی تشکل‌های بخش خصوصی تصمیم‌گیری کند.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ اقتصادی کشور را ابلاغ کرد، در این بخشنامه تمام صادرکنندگان مکلف به ارایه تعهد برگشت ارز هستند و بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تامین ارز کند که نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی مطابق ساختار تعیین شده در دستورالعمل این بانک باشد. در این راستا اگر میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکننده‌ای تا یک میلیون یوروباشد این صادرکننده از فروش ارز در “سامانه نیما “ معاف است.

 

ارسال نظر