اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۴۸۷

احیای کانال مالی ایران و چین

رییس اتاق‌های بازرگانی ایران و چین: از ۱۱ آذرماه تبادلات بانکی چین با ایران مجدداً آغاز خواهد شد

اسدالله عسگراولادی اظهار داشت: از 11 آذرماه تبادلات بانکی چین با ایران مجدداً آغاز خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز، رییس اتاق‌های بازرگانی ایران و چین با اعلام اینکه هفته آینده فروش نفت به چین آغاز و پول آن ظرف یک ماه آینده برگشت پیدا خواهد کرد، افزود: طرف چینی قرار است یک ماه آینده دومین بانک خود را برای تبالادت بانکی با طرف ایرانی معرفی کند. با عنایت به اینکه رابطه ایران و چین یک رابطه استراتژیک اقتصادی است تغییر و تعلیق آن از نظر ماهوی ممکن نیست لذا با وجود تعلیق روابط مالی و بانکی ایران و چین بعد از تاریخ 13 آبان، هم اکنون اخبار موثقی مبنی بر احیای کانال‌های ارتباطی مالی با چین به گوش می‌رسد. چین همواره به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران به حساب می‌آید؛ کشوری که حتی با اوج‌گرفتن تحریم‌ها بین سال‌های 89 تا 92 وفاداری خود به ایران را ثابت کرد و بر قراردادهای خود با ایران پایدار ماند. در خاورمیانه ایران سومین شریک تجاری چین به شمار می‌رود. با این حال پس از اجرای برجام ایران تلاش کرد روابط خود را با اروپایی‌ها گسترش دهد و در ترکیب بازیگران تجاری خود تغییر ایجاد اما اکنون با خروج امریکا از برجام بار دیگر معادلات بین‌المللی تغییر کرده است.

آنچه مشخص است این است که منافع بسیاری از شرکت‌های خصوصی و دولتی در تمام کشورها ازجمله کشور چین در حفظ و توسعه روابط تجاری با امریکا نهفته شده است و امریکا هم مدت‌هاست سعی می‌کند با ترغیب شرکای تجاری ایران عرصه را به اقتصاد ایران تنگ کند. با این حال، همانطور که در مقطع قبلی تحریم‌ها این اجماع جهانی در برابر ما وجود داشت که تحریم صورت گیرد، اما دیوار محدودیت‌های مالی و بازرگانی ایران از طریق حفظ شرکای تجاری وفادار مانند چین و راه‌های غیررسمی عبور از تحریم شکسته شد. با توجه به خبرهای مثبت ترمیم روابط تجاری و بانکی ایران و چین امید می‌رود شرکایی نظیر چین با ایجاد گشایش‌هایی در حوزه تجارت و سیاست بیش از پیش از روابط دیرینه خود با ایران حمایت کنند. شایان ذکر است، روابط سیاسی و تجاری ایران و چین در سه دهه اخیر مشکل جدی نداشته است و لذا علاوه بر دوران قبل از برجام و دوران برجام در شرایط حاضر نیز توسعه روابط دو کشور میسر و ممکن خواهد شد.در این زمینه لازم است توجه شود برای حفظ روابط با چین و همینطور سایر شرکای تجاری ایران، لازم است نظمی را در روند همکاری فعال کنیم که بتواند اعتماد طرف‌های خارجی را جلب کند. این روند که در راس آنها می‌توان به تبعیت از قوانین بین‌المللی فعالیت اقتصادی اشاره کرد در کنار ثبات داخلی در سطح اقتصادی و سیاسی، تعهد به اجرای قول و قرارها و ثبات در تصمیم‌گیری باعث می‌شود تا طرف‌های خارجی از همکاری با تجار ایرانی ترسی نداشته باشند و متحمل ریسک‌های بزرگ نشوند. با عنایت به اینکه در ساختار سیاسی اقتصادی ایران چنین زمینه‌‌هایی تا حد زیادی مغفول مانده است، بسیاری اوقات یک پیام شفاف و واضح را برای برقراری روابط تجاری به طرف خارجی منتقل نمی‌کنیم. این موضوع نه تنها به توسعه روابط با چین که به توسعه همکاری با کل جهان لطمه می‌زند و تبعات جبران‌ناپذیری را به اقتصاد ایران تحمیل می‌کند و لذا لازم است در راستای تحقق اهداف اقتصادی و سیاسی کشور و عبور از سد تحریم‌های امریکا به تمام جوانب توجه شود و تمام نیرو و توان فکری و استراتژیک در این راه به کار گرفته شود.

 

شفافیت ارمغان تشکیل بازار ارز

حسین سلیمی معنقد است شفافیت از مزیت‌های تشکیل بازار ارز است و پیرو تشکیل و آغاز به کار آن، دست افرادی جز کسانی که ارز را برای دلالی می‌خرند کوتاه می‌کند. عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی هفته گذشته بر لزوم تشکیل بازاری متشکل تاکید و آن را فرصتی توصیف کرد تا افراد از طریق صرافی‌ها اسکناس شان را به صورت حواله‌ای در بازار مشارکت دهند؛ رییس کل بانک مرکزی معتقد است بازار متشکل ارزی پلت فرمی خواهد شد تا بعدها سامانه نیما از آن استفاده کند. حسین سلیمی، عضو هیات‌مدیره بانک خاورمیانه در این باره به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: عملکرد بازار متشکل مشابه بازار سکه خواهد بود و عملا خرید و فروش ارز به عنوان کالا در بورس کالا شکل خواهد گرفت. وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد هدف بانک مرکزی ایجاد ثبات در بازار ارزی است؛ گفت: ایین نامه این تصمیم دو سال پیش در بانک مرکزی تصویب شد اما به دلیل اینکه بانک مرکزی با این ایین نامه نمی‌توانست سیاست تک نرخی کردن ارز را دنبال کند، آن را تا امروز عملیاتی نکرد. نایب‌رییس هیات‌مدیره بانک خاورمیانه اذعان داشت: از مزیت‌های تشکیل بازار ارز، شفافیت است و پیرو تشکیل و آغاز به کار آن، تنها کسانی می‌توانند از این بازار ارز تهیه کنند که آن را منحصرا برای تولید لازم داشته باشند و دست افرادی جز کسانی که ارز را برای دلالی می‌خرند کوتاه می‌کند. سلیمی اذعان داشت: در حال حاضر این ساختار در بورس کالا تعریف شده و خریداران مجاز می‌توانند نقل و انتقال ارز را مشروط بر ارایه مجوزهای لازم، انجام دهند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بازار ارز شباهت‌های زیادی با بازار ثانویه دارد، گفت: تفاوت مهم بازار ارز در بورس کالا، امکان فیوچر هم داشته باشید که در سامانه نیما وجود ندارد؛ البته باید تا تشریح جزییات این سازو کار باید صبوری کرد چون برکالاهای مختلف چون طلا، سکه و ارز شرایط متفاوتی حاکم است و متناسب با آن برای زمان نیاز، ارز را تهیه کند که این امکان در سامانه نیما وجود ندارد در همان روز به سامانه باید ارز خریداری شود.  حسین سلیمی خاطرنشان کرد: سازو کار خرید ارز در آینده فراهم است و اینکه دولت مصلحت بداند که این امکان را اجرایی کند بستگی به مصلحت و شرایط ارزی کشور دارد.

 

 

ارسال نظر