چشم‌انداز صادرات ۲۰ میلیارد دلاری با ایجاد بورس کالا در عراق

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۰۹۲

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه بورس کالا می‌تواند یکی از مسیرهای توسعه تجارت با عراق باشد، اظهار داشت: طی هفت ماه گذشته روند صادرات به عراق بیش از 30 درصد رشد داشته است که طی این مدت شش میلیارد دلار کالا به عراق صادر شده است. براین اساس با فعال شدن تابلوی بورس کالای ایران در این کشور زمینه خرید بدون واسطه از تولید‌کنندگان ایرانی فراهم می‌شود. پیشنهاد می‌شود عرضه‌ها ابتدا با فلزات و در مرحله دوم با انواع محصولات پتروشیمی انجام شود. حمید حسینی با اشاره به اینکه بورس کالا سه رویکرد اصلی برای حضور در بازار عراق دارد، گفت: از سال گذشته بورس کالا گام‌هایی را برای ایجاد یک تابلو در بازار عراق برداشته و با رصد مداوم بازار عراق توانسته جذابیت‌های حضور در این بازار را مورد سنجش قرار دهد. زیرا بازارهای رسمی بورس کالا و انرژی به عنوان دو ابزار مهم بازار سرمایه می‌توانند با ایجاد بازار جدید در عراق به افزایش حجم معاملات در این کشور کمک کنند.

براین اصل بورس کالا با رویکرد ایجاد بورس کالای مشترک ایران و عراق، حضور بورس کالا در چارچوب نمایندگی درعراق و همچنین نصب تابلوی معاملات و اطلاع‌رسانی شفاف قیمت‌ها و در نهایت کمک به ایجاد بورس کالای عراق، سیاست‌گذاری خود در این زمینه را دنبال می‌کند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از جلسات مشترک اتاق بازرگانی ایران و عراق در مورد فعال شدن تابلوی بورس کالای ایران در عراق خبر داد و افزود: اتاق بازرگانی ایران در این جلسات آمادگی خود برای ارایه سرویس و خدمات به بازار عراق را اعلام کرده تا با فعال شدن تابلوی بورس کالای ایران در این کشور، تجار عراقی بتوانند بطور مستمردسترسی به محصولات با کیفیت ایرانی را داشته باشند. وی درباره نحوه قیمت‌گذاری کالاها در تابلوی بورسی که قرار است توسط ایران راه‌اندازی ‌شود؛ عنوان کرد: باتوجه به قواعد تخصصی بورس کالا باید بازار عراق مورد بررسی قرار گیرد و با در نظر گرفتن شرایط بازار قیمت‌گذاری نهایی انجام شود.

حسینی درادامه از ظرفیت 300 میلیارد دلاری بازسازی عراق خبر داد و افزود: کار دیگر بورس کالا درعراق شناسایی فرصت‌ها برای حضور شرکت‌های بزرگ ایرانی در این بازار است که در ادامه با اطلاع رسانی از وضعیت و نیاز این بازار در بخش‌های فلزات، معدن، کشاورزی، فرآورده‌های نفتی و دیگر موارد فرصت‌های حضور شرکت‌های بزرگ ایرانی را فراهم می‌کند. بنابراین چنانچه مجموعه بورس کالا و بازار سرمایه در بازار عراق حضور داشته باشد، می‌تواند تضمین‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایرانی بگیرند و بستر لازم را برای حضور شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در این بازار ایجاد کنند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق شرایط بازار عراق را در بدترین شرایط دو میلیارد دلار و در شرایط عادی پنج میلیارد دلار اعلام کرد و ابرازداشت: باید بتوانیم با ایجاد سازوکارهای لازم سهم خود را از این بازار گسترده حفظ و گسترش دهیم. این کشور به ۱۰ میلیون تن آهن آلات نیاز دارد و این در حالی است که چند واحد معمولی غیراستاندارد با ظرفیت هزار تا ۱۸۰۰ تن تولید میلگرد را برعهده دارد که اگر بورس کالا با عرضه این اقلام کار خود را شروع کند می‌تواند سهم قابل قبولی از این بازار را به دلیل کوتاهی مسیر حمل و نقل و ارزان تمام شدن قیمت نهایی محصول به دست آورد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد بازار عراق در حوزه صدور مصالح ساختمانی در دست ایران است، خاطرنشان ساخت: از مجموع بازار دو میلیارد دلاری مصالح ساختمانی که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ایران توانسته است یک میلیارد و 200 میلیون تومان آن را در اقلامی مانند کاشی، سرامیک، شیشه، سفال، گچ، آهک و سیمان به دست آورد. در ۶ ماهه اول امسال بیش از ۴۵۰ میلیون دلار آهن آلات به عراق صادر کرده‌ایم که حضور بورس کالای مشترک می‌تواند سهم بیشتری از این بازار را نصیب شرکت‌های ایرانی کند. به گفته حسینی بیش از ۹۰ درصد کالاهای مورد نیاز عراق، وارد می‌شود زیرا این کشور در۴۰ سال گذشته درگیر جنگ، ناامنی و بی‌ثباتی بوده و تمام زیرساخت‌های آن از بین رفته است. اما اکنون حجم مناسبات اقتصادی ایران و عراق رقمی نزدیک به 12میلیارد دلار در سال است ولی چشم‌انداز روابط از تقویت این نرخ به بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال حکایت دارد. برهمین اساس عراق یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی ایران به شمار می‌رود که روابط تجاری با آن از ابتدای سال جاری، روزانه ۲۰ میلیون دلار کالای صادراتی از ایران است که بر اساس آمار گمرک ایران، به لحاظ وزنی ۱۴.۰۱ درصد و به لحاظ ارزش ۲۳.۱۹ درصد رشد داشته است.

 

 

ارسال نظر