چهار راه عبور از تنگه تحریم

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۰۰۶
چهار راه عبور از تنگه تحریم

تعادل|

«همایش بین‌المللی مدیریت استراتژیک» با حضور برخی از مقامات دولتی در پارلمان بخش خصوصی برگزار شد. فعالان بخش خصوصی بازگشت تحریم‌ها را دورانی دانستند که در آن مدیریت استراتژیک نقش پررنگ تری برای عبور از بحران‌ها پیدا می‌کند، که از این منظر، «محیط پویا و فضای رقابتی» دو فاکتوری به شمار می‌روند، که بیشترین نیاز را به توجه و مدیریت دارند. از آنسو، مشاور عالی رییس‌جمهور که سخنران این مراسم بود، برای عبور از تنگه تحریم‌ها 4 راهکار را پیشنهاد داد. اما از نگاه اکبرترکان، کاهش مصرف انرژی به عنوان نخستین راهکاری است که باید به منظور پیشرفت و توسعه کشور مورد توجه جدی قرار گیرد. «تحول در صنعت ساختمان و راه‌سازی» دیگر راهی است که با ایجاد تحریک تقاضا در این بخش علاوه بر اشتغال‌زایی، می‌تواند باعث رونق سایر صنایع شود. اما سومین راهکار از منظر مشاور عالی رییس‌جمهور «رونق گردشگری داخلی» است. چراکه به گفته او، ایجاد انگیزه لازم برای دهک‌های بالا جامعه تا به عنوان گردشگر داخلی پس اندازهای خود را در سطح جامعه خرج کند، علاوه بر تعادل درآمدی باعث اشتغال زایی نیز خواهد شد. از سوی دیگر، «توجه به شرکت‌های دانش بنیان» راهی دیگری است که می‌توان اقدام به خلق شغل‌های جدید کرد. البته در این همایش، ترکان تلنگری هم به رشد اندک اقتصاد و نرخ بالای بیکاری در کشور زد. بنابه آمار اعلامی او، در حال حاضر 3.5 میلیون نفر جویای شغل هستند. این در حالی است که اگر کل ظرفیت موجود مورد استفاده قرار گیرد، سالیانه 700 هزار شغل ایجاد می‌شود که باز هم با حجم نیروی کار متقاضی تناسب ندارد. او نظام بانکی وپولی کشور را چالش جدی کشور عنوان کرد که باید برای آن باید چاره‌یی اندیشید. دراین همایش همچنین پیام رییس مجلس شورای اسلامی قرائت شد. مهم‌ترین نکته این پیام این بود که اگر قرار باشد در کشور رونق و توسعه‌ای اتفاق بیافتد، باید از فناوری‌های روز استفاده کرد و شیوه‌های سنتی را کنار گذاشت. در این مسیر باید خصوصی‌سازی واقعی را دنبال کرد و از این مسیر بهره‌وری را ارتقا داد.

 در دوران تحریم چه کنیم؟

دوازدهمین همایش بین‌المللی مدیریت استراتژیک به همت انجمن مدیریت راهبردی ایران در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

 این همایش شامل دو کارگروه تخصصی با موضوع نقش راهبردی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نظام توسعه ملی و مدیریت عملکرد استراتژیک با تأکید بر بخش دولتی بود. همچنین 52 مقاله نیز در این همایش ارایه شد.

مشاور عالی رییس‌جمهور در این مراسم با اشاره به ضرورت کسب اطلاع از وضعیت داخلی کشور، گفت: اگر قرار است در برخورد با مشکلات ناشی از تحریم موفق عمل کنیم، باید ابتدا تحلیل درست و دقیقی از وضعیت داخلی خود داشته باشیم.

 ترکان در ادامه به رشد اندک اقتصاد و نرخ بالای بیکاری در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 3.5 میلیون نفر جویای شغل هستند. در کشور اگر کل ظرفیت موجود مورد استفاده قرار گیرد، سالیانه 700 هزار شغل ایجاد می‌شود که با حجم نیروی کار متقاضی، تناسب ندارد.

 مشاور عالی رییس‌جمهور همچنین به نظام بانکی کشور و مشکلات موجود در این حوزه پرداخت و تأکید کرد: با وجود تلاش‌هایی که برای حرکت نقدینگی به سمت تولید کشور انجام شده، متأسفانه شاهد حرکت سرمایه‌ها به سوی بازارهایی هستیم که نرخ بازگشت سرمایه آنها بالاتر هستند.

در حال حاضر نظام بانکی و بازار پولی کشور به یک چالش جدی تبدیل شده‌اند و باید برای آنها فکری کرد. او همچنین به چالش مصرف انرژی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود. مجموع مصرف گاز و نفت در کشور به صورت روزانه معادل 5.4 میلیون بشکه نفت است. در واقع 80 میلیارد دلار به قیمت جهانی، نفت و گاز مصرف می‌کنیم. اما آنچه مهم است، خلق ثروت بر اساس میزان انرژی است که مصرف می‌شود.

 مشاورعالی رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح 4 راهکار برای بهبود وضعیت اقتصادی در شرایط تحریمی پرداخت وتأکید کرد: کاهش مصرف انرژی، تحول در صنعت ساختمان و راه‌سازی، رشد گردشگری داخلی و توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌پایه، 4 راه‌حلی هستند که به کمک آنها می‌توانیم پیچیدگی‌های تحریم را برای کشور آسان‌تر کنیم. اکبر ترکان اولین راهکار برای مقابله با چالش‌های تحریم را کاهش مصرف انرژی در کشور عنوان کرد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد، مانند آن است که صادرات جدید انجام می‌گیرد و در عین حال اشتغال‌زایی نیز می‌شود.

 مشاور عالی رییس‌جمهور راهکار دیگر را تحول در صنعت ساختمان و راه‌سازی دانست و تصریح کرد: باید در بخش ساختمان و راه‌سازی، تحریک تقاضا صورت گیرد. تحریک تقاضا با حمایت‌هایی از طرف دولت انجام می‌شود.

 ظرفیت عرضه در این حوزه بالاست و اگر تقاضا تحریک شود، علاوه بر اشتغال‌زایی، بخش قابل توجهی از صنایع مرتبط، رونق می‌گیرند. او رونق گردشگری به ویژه گردشگری داخلی را مورد تأکید قرار داد و افزود: اگر بتوانیم انگیزه لازم را در بین دهک دهم که بالاترین سطح درآمدی را دارند ایجاد کنیم تا بخشی از پس‌اندازهای خود را به عنوان گردشگر داخلی در سطح جامعه خرج کنند، علاوه بر تعادل درآمدی شاهد اشتغال‌زایی نیز خواهیم بود.

 ترکان راهکار بعدی را توجه به شرکت‌های دانش‌پایه دانست و یادآور شد: باید برای فرهیختگان، شغل نخبگی ایجاد کنیم. این افراد که عاملان توسعه هستند باید در شرکت‌های دانش‌پایه فعالیت کنند؛ تنها در قالب این شرکت‌هاست که ظرفیت‌های نوآورانه و خلاقانه رشد می‌کند و شاهد توسعه خواهیم بود.

  استفاده از فناوری‌های روز

در کسب‌وکار

در ادامه پیام رییس مجلس شورای اسلامی برای این همایش قرائت شد. علی لاریجانی در این پیام به رشد فناوری در کسب‌وکارها اشاره کرد و یادآور شد: اگر قرار باشد در کشور رونق و توسعه‌ای اتفاق بیافتد باید از فناوری‌های روز استفاده کرده و شیوه‌های سنتی را کنار بگذاریم. در این مسیر باید خصوصی‌سازی واقعی را دنبال کنیم و از این مسیر بهره‌وری را ارتقا دهیم. او با اشاره به نقش بانک‌ها در تشویق سرمایه‌گذاران، خاطرنشان کرد: در این بین موضوع سیاست‌گذاری داخلی و خارجی نیز بسیار مهم است.

 بانک‌ها می‌توانند با ارایه تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران، مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاری و افزایش تولید باشند. باید با استفاده از ظرفیت‌های شناخته شده و نقاط قوت موجود و به کمک مدیریت استراتژیک، نقدینگی کشور را به سوی تولید و صنعت سوق دهیم.

 لاریجانی همچنین استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای حرکت به سمت تولید سبز را ضروری خواند و تأکید کرد: همایش مدیریت استراتژیک که دوازدهمین نشست آن را شاهد هستیم، فرصتی برای طرح موضوعاتی از این دست و پیدا کردن راهکارهایی برای ایجاد رونق و توسعه اقتصادی در کشور است.

  نیاز نخست دوران تحریم‌ها

رییس انجمن مدیریت راهبردی ایران در ادامه این همایش تأکید کرد: محیط پویا و متغیری که سازمان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فضای رقابتی که بین تولیدکنندگان وجود دارد، دو عاملی هستند که نیازمند مدیریت استراتژیک هستند.

 از طرفی در شرایط تحریمی، مدیریت استراتژیک نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند. حسین علایی ادامه داد: با این توصیف لازم است همایش‌های متنوعی با این محوریت برگزار شود.

 به باور علایی موضوع اصلی امروز کشور پیدا کردن پاسخی برای این سوال است که در شرایط تحریمی چگونه می‌توانیم پیشرفت کنیم؟ این پاسخ باید از تئوری‌های دقیق و جامعی حاصل شود که مجموع نظر و دیدگاه‌ کارشناسان مختلف باشد. رییس انجمن مدیریت راهبردی ایران، اراده ملی و تعیین تئوری کانونی را دو نیاز اصلی در یافتن راهکارهای مناسب و منطقی برای پیشرفت در کشور دانست.

 

ارسال نظر