اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۰۱:۳۳:۴۲
کد خبر: ۱۳۳۵۱۷

قیمت کاغذ به‌بندی ۲۶۰ هزار تومان رسید

تسنیم|افزایش قیمت کاغذ در بازار طی روزهای گذشته هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی را به‌بندی ۲۶۱ هزار تومان رسانید. این در حالی است که طیق برآوردهای کارگروه کاغذ قیمت هر بند کاغذ باید نهایت ۱۳۰ هزار تومان باشد. انتقادات بسیاری طی هفته‌های اخیر به روند افزایشی قیمت کاغذ در بازار وجود داشته، اما کاغذ طی روزهای گذشته باز هم گران‌تر شد. بر این اساس هر بند کاغذ 70 گرمی «70 در 100»، روز گذشته در بازار به قیمت هر بند 261 هزار تومان بفروش رفت. این در حالی است که کاغذ به مانند غذا و دارو در فهرست کالاهای اساسی قرار داشته و از ارز 4200 تومانی برای واردات آن استفاده شده است.

از دیگر سو، کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه‌های اخیر تلاش برای واردات کاغذ را با افزودن آن به فهرست کالاهای اساسی آغاز کرد و تاکنون دو فهرست مورد تایید خود از واردکنندگان کاغذ را منتشر کرده است، واردکنندگانی که بخش قابل توجهی از بارهای خود را هنوز نتوانسته‌اند خریداری و وارد کشور کنند. بانک مرکزی اخیرا تعدادی از ثبت سفارشات برای ورود کالا به کشور را باطل و درخواست کرده تا مجددا این مراحل توسط واردکنندگان طی شود. بخشی از این واردکنندگان از جمله واردکنندگان کاغذ بوده‌اند. در هفته‌های گذشته فعالان بازار کاغذ افزایش قیمت نسبی کاغذ در بازار را نتیجه کمبود محصول عنوان کرده بودند.

افزایش مصرف لبنیات سنتی

تسنیم|رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی با بیان اینکه میزان افزایش قیمت لبنیات سنتی در مقایسه با لبنیات صنعتی، بسیار کمتر بوده است، گفت: تقاضا برای لبنیات سنتی افزایش یافته که بخشی از این افزایش تقاضا به خاطر افزایش زیاد قیمت لبنیات صنعتی در کشور است. علی رجبی اظهار کرد: مصرف لبنیات سنتی در کشور افزایش یافته که بخشی از این افزایش تقاضا به خاطر افزایش قیمت لبنیات صنعتی در کشور است. او با اشاره به اینکه لبنیات سنتی در مقایسه با لبنیات صنعتی افزایش قیمت کمتری را در سال جاری و بعد از افزایش نرخ شیر خام دامداران داشته، افزود: قیمت خرید شیر خام در صنف تولیدکنندگان لبنیات 2400 تومان تا 2500 تومان است و به نرخ شیر خام صنایع لبنی نزدیک شده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی ادامه داد: در گذشته نرخ شیر خام ورودی صنایع لبنی همیشه کمتر از صنف ما بوده است اما آنطور که دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرده است، اکنون نرخ شیر خام آنها نیز در همین حدود است.

 

ارسال نظر