سرمایه‌گذاری مشترک راهکار روابط پایدار اقتصادی

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۲۶۴

هیات تجاری انجمن موسیاد طرابوزان ترکیه در نشست با اعضای اتاق مشترک ایران و ترکیه و جمعی از فعالان بخش خصوصی ایران که در این کشور فعال هستند، زمینه‌های همکاری و مسیرهای موجود برای تبادلات بانکی بین دو کشور را بررسی کردند.

در ابتدای جلسه نیلوفر اسدی، سرپرست روابط دوجانبه معاونت بین‌الملل اتاق ایران به معرفی موسیاد ترکیه پرداخت و از آن به عنوان یکی از دو انجمن بزرگ تجاری این کشور یاد کرد و گفت: در انجمن موسیاد 11 هزار عضو صنعتی و هلدینگ و 50 هزار عضو شرکتی فعال هستند و دفاتر آن نیز در کشورهای مختلف دایر است.

وی همچنین به شهر طرابوزان و سطح فعالیت تجاری و اقتصادی آن اشاره کرد و افزود: این شهر در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و از قدیم روابط قوی تجاری بین آن و تبریز برقرار بوده است. امروز نیز انتظار داریم با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در این شهر بندری وجود دارد، سطح همکاری‌ها افزایش یافته و فعالان اقتصادی نسبت به سرمایه‌گذاری و تولید مشترک و صادرات آن به کشورهای منطقه تلاش کنند.

اسدی ادامه داد: اتاق ایران از انجمن موسیاد انتظار دارد که تجار ترکیه را به همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران تشویق کند. سرپرست روابط دوجانبه معاونت بین‌الملل اتاق ایران با توجه به شرایط موجود برای رفع موانع بانکی و مالی، بهترین گزینه را استفاده از ارزهای مرجع (ریال و لیر) دانست و تأکید کرد: ایجاد صندوق‌های تهاتر نیز راه‌حل دیگری است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه سطح همکاری‌های دو کشور باشد.

وی حجم روابط بین ایران و ترکیه را در حدود 10.7 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: این رقم تناسبی با ظرفیت‌های موجود ندارد. ایران و ترکیه می‌توانند در حوزه‌های مختلف گردشگری، انرژی، پوشاک، پتروشیمی، برق، پلاستیک با یکدیگر همکاری داشته باشند.

در ادامه علی کان، رییس انجمن موسیاد در طرابوزان ترکیه که سرپرستی هیات تجاری را بر عهده داشت، به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور اشاره و هدف از این سفر را احیای روابط گذشته بین ایران و بندر طرابوزان عنوان کرد.

وی همچنین برقراری خط هوایی بین تهران و طرابوزان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: سیاست دولت‌ها هرچه باشد مهم نیست ما باید تجارت خود را ادامه دهیم و حتی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و صادرات به کشورهای منطقه برنامه‌ریزی کنیم.

جلال ابراهیمی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و ترکیه نیز بندر طرابوزان را یک بندر استراتژیک و مهم خواند و تأکید کرد: به اعتقاد ما بهترین راه برای توسعه همکاری‌ها، تولید و سرمایه‌گذاری مشترک است.

 

 

ارسال نظر