بنگاه های کوچک زیر سایه صنایع بزرگ

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۹۲۵

حسین سلیمی در رابطه با تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: به دلیل اینکه غالب صنایع کوچک و متوسط زیر مجموعه بخش خصوصی هستند در حاشیه برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای دولت قرار گرفته و در رقابت با صنایع بزرگ در جذب منابع در اقلیت قرار می‌گیرند.

 عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران کشور هند را به عنوان یک نمونه موفق در توسعه بنگاه‌های کوچک اقتصادی نام برد و گفت: هند با حمایت از بنگاه‌های کوچک خود توانست هدف‌گذاری های خود در بخش اشتغال و توسعه پایدار را تا حد زیادی محقق کند حال آنکه در کشور ما با وجود اشراف همه کارشناسان و فعالان اقتصادی به اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط کماکان اغلب حمایت‌ها به صنایع بزرگ تخصیص داده می‌شود.

 وی با تاکید بر اینکه صنایع کوچک و متوسط موتور محرک و اساس رشد و توسعه پایدار در کشور هستند، گفت: انعطاف، تطبیق با بازار و هزینه‌های پایین به نسبت صنایع بزرگ از اهم مزیت‌های SMEها بر صنایع بزرگ است که از راه کارآفرینی، نوآوری، پویایی صنعتی و در نهایت ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد برای اقشار مختلف جامعه تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشور‌ها دارند.

سلیمی اظهار داشت: اگر به صورت جدی هدف‌گذاری های توسعه‌ای را در بخش صنایع کوچک و متوسط دنبال می‌کنیم می‌بایست یکی از بانک‌های توسعه‌ای کشور منحصرا به تامین مالی این حوزه تخصیص پیدا کند.

 عضو هیات‌مدیره بانک خاورمیانه اذعان داشت: سرمایه بانک‌های توسعه‌ای در حال حاضر برای حمایت از SMEها بسیار کم است؛ بخش خصوصی این مساله را با دولت در میان گذاشته و حجم و کیفیت فعلی حمایت دولتی را از صنایع کوچک و متوسط با هدف‌گذاری هایی چون صادرات 170 میلیارد دلاری و رشد 8 درصد در تضاد می‌داند.

حسین سلیمی به سهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ علاوه بر سیستم بانکی از طریق بازار سرمایه نیز انجام می‌شود اما در این میان امکان بهره مندی بنگاه‌های کوچک از این مسیر، ممکن نیست و تنها می‌توانند از طریق بانک‌ها تامین مالی شوند.

رییس انجمن سرمایه‌گذاری‌های خارجی اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر بانک‌ها و نهاد‌های ذی ربط در کشور درگیر تقسیم‌بندی بنگاه‌های اقتصادی هستند؛ بانک‌های توسعه‌ای فعال در این زمینه مانند بانک صنعت و معدن معیار اشتغال زیر 150 نفر را در نظر گرفته است.

وی بیان داشت: نکته قابل توجه این است که بنا بر صحبت‌های مدیرعامل بانک صنعت و معدن، تسهیلات این بانک به طرح‌های جدید تعلق نمی‌گیرد بلکه به طرح‌هایی که از قبل ایجاد شده و قصد توسعه دارد تخصیص پیدا می‌کند؛ حال آنکه صدها واحد تولیدی جدید برای آغار به کار خود نیازمند دریافت تسهیلات هستند و برنامه‌ای برای آنها در نظر گرفته نشده است.

 سلیمی خاطرنشان کرد پیش از هرچیز و هر اقدامی دولت می‌بایست تکلیف خود را با موضوع توسعه روشن کند؛ اگر قصد داریم کشوری صنعتی با قابلیت‌های صادراتی باشیم چرا نباید از تجربه کشورهای موفق در این حوزه درس بگیریم؟ به عقیده من کشور بیش از هرچیز نیازمند تدوین برنامه توسعه‌ای منسجم، آگاهانه و دوراندیشانه است.

 

ارسال نظر