نظر منفی انجمن نسبت به طرح پرابهام «پیش فروش لوازم خانگی»

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۵۱۳
نظر منفی انجمن نسبت به طرح پرابهام «پیش فروش لوازم خانگی»

طرح بر ابهام «پیش فروش لوام خانگی» که از سوی یک شرکت تولید کننده لوازم خانگی روز گذشته در خروجی تنها چند رسانه قرار گرفت با تعجیل در اجرا از امروز کلید خورد. در این خبر با تاکید براینکه طرح مذکور با تایید سازمان حمایت اجرایی می‌شود نکاتی را به صورت اجمالی به عنوان شیوه خرید با قیمت مقطوع و غیر قطعی با سود مشارکت برای 160 مدل محصول عنوان کرده است.

در این خبر آمده است پیرو اجرای این طرح این برند تولید کننده لوازم خانگی داخلی تعداد محدودی از مجموعه لوازم خانگی تولیدی شرکت را عرضه خواهد کرد و هر متقاضی با کد ملی می‌تواند برای خرید اقدام کند. در این طرح پیش فروش این امکان را برای خریدار فراهم شده تا خریدار تقاضاها یا سبد کامل لوازم خانگی مورد نیاز خود را تا 6 ماه آینده یعنی فروردین ماه سال 98 سفارش دهد.

اما درهمین زمینه حبیب‌الله انصاری دبیر اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفت‌وگو با اگزیم نیوز درخصوص صحت خبر «طرح پیش فروش لوازم خانگی برای حمایت از مصرف‌کنندگان» ضمن عدم تایید اجرای چنین طرح‌های پرابهامی توسط انجمن، اظهار داشت: هفته گذشته جلسه‌ای در ستاد تنظیم بازار با حضور اعضای ستاد و معاونین وزارت صنعت و معدن برگزار شد که بنده هم به نمایندگی از طرف اتاق ایران در این نشست حضور داشتم. شرکت اسنوا از بخش خصوصی این ایده را مطرح کرد اما کلیه حاضران ضمن اعلام پشتیبانی از طرح‌هایی که بتواند تسهیلات بیشتری را در اختیار مصرف کننده قرار دهد این سوال را نیز مطرح کردند که چرا باید ایده یک واحد خصوصی که مورد پایش قرار نگرفته بدون اخذ مجوز و نظر از انجمن صنایع لوازم خانگی به صورت مستقیم در کمیسیون تنظیم بازار مطرح بشود؟

وی با اشاره به اینکه این ایده و نه طرح تنها از سوی یک شرکت تولیدی ارایه شده و هیچ یک از شرکت‌های تولیدی لوازم خانگی در این مورد همکاری نخواهند داشت، یادآورشد: وقتی یک شرکت تولیدی لوازم خانگی بدون تعامل با دیگر شرکت‌ها و بدون اخذ نظر انجمن به صورت یک سویه یک ایده را در قالب طرح عنوان می‌کند باید دید چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

انصاری با تاکید بر اینکه سازمان حمایت با توجه به جایگاه گسترده‌ای که در اقتصاد کشور دارد هیچگاه ایده‌ای را که راستی آزمایی نشده است مورد تایید قرار نمی‌دهد، گفت: بعید است که سازمان حمایت با رصد کاملی که بر بازار دارد چنین نظری را بدهد که طرح پیش فروش را بدون در نظر گرفتن ابعاد منفی آن تنها برای یک شرکت مورد تایید قرار بدهد؟ هیچ مرجعی این طرح را با ابعاد پرابهام آن تصویب نکرده است. سازمان حمایت نیز با توجه به وجاهت حقوقی و سازمانی که در عرصه اقتصاد دارد در این مساله ورود نمی‌کند زیرا هم بحث حمایت از تولید و هم حمایت از مصرف کننده مطرح است و با وجود چنین طرح غیر شفافی این سازمان هرگز از اعتبار خود برای حمایت از آن استفاده نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که در کجا قرار است این معاملات ثبت شوند؟ و چه مرجعی نظارت بر آن را برعهده دارد؟ عنوان کرد: این طرح به هیچ عنوان از سوی واحدهای صنعتی تولید کننده لوازم خانگی مطرح نشده و حتی ما به عنوان انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با سابقه 37 ساله با تمامی اعضا از اعلام این طرح بی خبر بودیم. این عدم شفافیت برای ما نیز وجود دارد که این مساله قرار است با چه نوع برنامه‌ریزی و تحت نظارت چه سازمانی اجرایی شود؟

انصاری در ادامه افزود: بعد از مساله قیمت‌ها و عدم امکان افزایش قیمت‌ها توسط بازرسان که خود به یک معضل تبدیل شد و از طرفی واردات مواد اولیه که تولیدات واحدها را با کاهش در بسیاری از شرکت‌ها مواجه کرد بالاخره بعد از گذشت نزدیک به 3 ماه با همکاری وزارت صمت و سازمان حمایت و دیگر سازمان‌های ذی ربط، مبحث قیمت گذاری را طبق بند «ج» آیین نامه آزاد کردند که طبق آن مقرر شد هر واحد می‌تواند با توجه به قیمت تمام شده‌اش یک سطحی از افزایش قیمت را انجام بدهد و سامانه 124 سازمان حمایت هم آن را ثبت بکند. پس از گذشت 10 روز از این تصمیم تازه بازار در مسیر تعادل قرار گرفته و از سویی دیگر با اجرای این مصوبه از اخلال محتکرین و افزایش قیمت توسط فروشندگان جلوگیری شد که به تبع آن بازار لوازم خانگی به یک ثبات نسبی رسید اما اینک با ارایه این طرح‌های پرابهام دوباره این وضعیت نابسامان می‌شود.

دبیر اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تصریح براینکه مشخص نیست این طرح پرابهام چه تعداد کالا را در برمی‌گیرد؟ ابراز داشت: طبق آنچه که در خبر آمده است تا زمان موعد تحویل کالا چند ماه باقی مانده، اکنون این سوال مطرح است که این واحد تولیدی در این مدت از محل پول‌های دریافتی چه میزان سود به دست می‌آورد؟ و اگر در زمان موعد و مقرر کالا را تحویل نداد، مردم بعد از چند ماه به کجا باید مراجعه کنند؟ ابعاد و امکان سنجی اجرای این طرح نه در انجمن لوازم خانگی ایران و نه در هیچ کارگروهی مورد بررسی قرار نگرفته است.

انصاری معتقد است مگرمشکل صنایع لوازم خانگی ایران بحث پیش فروش است که اکنون به صورت یکجانبه از سوی یک تولید کننده بخش خصوصی مطرح شده است؟ در جایی که با تمهیدات اخیر وزارت خانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط بازار به سمت تعادل پیش می‌رفت اعلام یک چنین خبرهایی تنها به تلاطم بازار و دغدغه برای دیگر تولید کنندگان منجر خواهد شد که در نهایت حاصلی ندارد جز رکود در بازارصنایع لوازم خانگی. از طرح پیش فروش خودرو و سکه چه نتیجه‌ای حاصل شد جز به هم ریختگی بازارهای مذکور و رشد قیمت‌ها ؟ دراین طرح‌ها باید دید جیب چه کسانی پر می‌شود و در مقابل چه عاید مردم می‌شود؟ وضعیت اقتصادی به کجا می‌رسد؟ در ارایه پرابهام این طرح نیز در نظر بگیرید که یک فرد در روستا و یا شهرستان‌های دور بخواهد در این طرح شرکت کند چقدر باید متضمن ضرر شود؟ این قیمت‌هایی که قرار است از مردم گرفته شود آیا براساس افزایش قیمت متعادل است یا براساس آنچه پیش از این در بازار با قیمت‌های غیر اصولی و جهش یافته وجود داشت؟ واحد‌ها باید براساس هزینه‌های تمام شده افزایش قیمت منطقی داشته باشند این طرح بسیار غیر شفاف است و اجرای آن می‌تواند به بازار صنایع لوازم خانگی صدمات جبران‌ناپذیری وارد کند.

وی با اشاره به اینکه از جمله تصمیمات اخیر در به تعادل رساندن بازار و حمایت از تولیدات داخلی ممنوعیت واردات لوازم خانگی است، گفت: اگر با ارایه این ایده‌ها در قالب طرح شرکتی کالاهای وارداتی خود را به مردم فروخت چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ زیرا در تمام این مدت تلاش ما در جهت حمایت از تولید داخل و واحد‌های صنعتی ملی است. فضایی که اکنون ایجاد شده یک هم پوشانی ایجاد کرده که براساس آن قیمت‌ها در بازار به تعادل نزدیک شود آن هم در مورد کالاهای لوازم خانگی که در ابعاد وسیع جزو ضروریات زندگی است و مورد نیاز است. پیشنهادها و ایده‌ها اگر در راستای کمک به مردم باشد و به توسعه بازار و در نهایت توسعه تولید بینجامد هیچ کس با آن مخالفتی ندارد اما شامل این ایده نمی‌شود که در جایی که نباید مطرح شد.

 

ارسال نظر