اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۲۶۵

معضل تبادل بانکی ایران و ترکیه

تسنیم| رییس مجمع واردات گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در پیش‌روی تجار ایرانی و ترکیه‌ای برای گسترش همکاری های مشترک، بحث انتقال پول و تبادلات بانکی است که متاسفانه هنوز به روال عادی باز نگشته است. علیرضا مناقبی اظهارکرد: شرایط کشور نشان می‌دهد که باید برای تسهیل تجارت خارجی و بهبود مسیر سرمایه‌گذاری در کشورمان، چاره‌اندیشی کنیم و در این رابطه، قطعا تجارت با کشورهای همسایه در اولویت است. او ادامه داد: روز گذشته، یک هیات ترکیه‌ای متشکل از سرمایه‌گذاران که در کشورمان سرمایه‌گذاری کرده بودند و همچنین تجاری که در بازار ایران فعالیت می‌کردند، مهمان مجمع واردات بودند و مشکلات، تنگناها و گرفتاری‌هایشان را مطرح کردند. واقعا وقتی دغدغه‌های آنها را لیست کنیم، متوجه می‌شویم که بخش عمده‌ای از این گرفتاری‌ها ناشی از بروکراسی کند و غیرمنطقی کشورمان است که نه تنها بخش خصوصی خودمان را سرخورده کرده، بلکه ترکش آن به تجار و سرمایه‌گذاران خارجی هم خورده است.

مناقبی افزود: علاوه بر دست‌اندازهایی که در سازمان‌های اداری وجود دارد، موضوع دیگر بحث نوسان نرخ ارز بود که واقعا برای تجارت خارجی، یک معضل و دست انداز جدی است و طرفین معامله را به سمت اتخاذ سیاست‌های انقباضی و محتاطانه سوق می‌دهد و این در دنیایی که با سرعت به سمت توسعه فعالیت‌های تجاری حرکت می‌کند، بی‌معنا است.

پیمان‌سپاری ارزی  مشکل‌ساز شد

مهر| عضو هیات‌مدیره کانون عالی کارفرمایان با اشاره به مشکلات صادرکنندگان از جمله فعالان صنعت سرامیک با اجرای پیمان سپاری ارزی، گفت: تجار کشورهای آسیای میانه برای واردات، به چین و هند روی آوردند. به گفته اصغر آهنی‌ها، این مصوبه برای برخی صنایع از جمله صنعت کاشی و سرامیک به دلیل انجام مبادلات ریالی بین ایران و کشورهای صادرکننده مشکل ساز شده است. او با انتقاد از الزام صادرکنندگان به اجرای دستورالعمل پیمان سپاری ارزی گفت: بر اساس مصوبه ۱۶ شهریورماه بانک مرکزی، همه صادرکنندگان مکلف شدند تا ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.

اصغر آهنی‌ها با اشاره به اینکه مبادله مالی برخی از کالاهای صادراتی از جمله صنعت کاشی و سرامیک کشوربه دلیل برخی مشکلات بانکی به صورت ریالی انجام می‌شود، گفت: صادرات محصولات کاشی و سرامیک به مقاصد کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه به دلیل مشکلات بانکی و تحریم‌ها طی چند سال‌های گذشته به صورت ریالی انجام می‌گیرد.

 

ارسال نظر