شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در حال زمین‌گیر شدن هستند

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۰۷۵

مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل در حال افزایش است و فشار این مشکلات در اندازه‌ای است که دبیر کمیته حمل و نقل اتاق تهران اعلام می‌کند به دلیل مشکلات موجود از جمله مشکل نقل و انتقال ارز، کالای ایرانی با ناوگان خارجی حمل می‌شود و این رویه در حال فراگیر شدن و به تعطیلی کشاندن شرکت‌های ایرانی است.

محمدجواد عطرچیان، در تشریح وضعیت این روزهای صنعت حمل و نقل بین‌المللی به روابط عمومی اتاق تهران گفت که حمل و نقل و ترانزیت کشور در وضعیت بحرانی قرار گرفته و شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند.

دبیر کمیته حمل و نقل اتاق تهران در ادامه به مسائلی که صنعت حمل و نقل را در تنگنا قرار داده اشاره کرد و گفت: شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و کشتیرانی هم از لحاظ میزان تردد به کشورهای خارجی و هم از باب هزینه‌های حمل دچار مشکلاتی شده‌اند. حق توقف کانتینرها در بنادر به‌شدت افزایش یافته و علاوه بر آن، سازمان بنادر هزینه‌های مربوط به نگهداری و انبارداری کانتینرها را به دلیل افزایش قیمت ارز بالا برده است. از سوی دیگر، رانندگان برای سفرهای خارجی به ارز نیاز دارند. حال آنکه مکانیزمی برای تامین ارز حتی به قیمت بازار آزاد برای آنان پیش‌بینی نشده و رانندگان باید ارز مورد نیاز خود را از دلالان تهیه کنند.

عطرچیان ادامه داد: دولت در حالی به نیاز ارزی رانندگان توجهی نشان نداده است که این ارز برای سفرهای سیاحتی از طریق بانک‌ها یا صرافی‌ها تخصیص می‌یابد و رانندگان که کالاهای ایرانی را به منظور صادرات به خارج از کشور انتقال می‌دهند، از این امکان محروم هستند.

او با بیان اینکه اکنون 20 هزار ناوگان فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی وجود دارد، افزود: فعالیت همه شرکت‌ها از ناحیه افزایش هزینه‌های قطعات یدکی و لاستیک به‌شدت تحت فشار قرار گرفته و چنانچه تدبیری اندیشیده نشود، ناوگان ایرانی زمین‌گیر خواهد شد.  دبیر کمیته حمل و نقل اتاق تهران به مشکلات رانندگان در دریافت ویزا از کشور‌های اروپایی و قیمت بالای سوخت سخن گفت و افزود: قیمت هر لیتر گازوییل برای رانندگان ایرانی در مرز‌ها حدود 6 هزار تومان است.

عطرچیان گفت: با وجود پیگیری‌ها، مکاتبات و جلساتی که با سازمان‌های ذی‌ربط صورت گرفته است، تاکنون هیچ‌گونه تسهیلاتی اعم از سوخت بدون مالیات برای کامیون‌های ایرانی، طراحی مکانیزمی برای تخصیص ارز به کامیون‌داران و نقل و انتقال ارز برای شرکت‌های ایرانی انجام نگرفته است. در حال حاضر شرکت‌های حمل و نقل ایرانی هیچ‌گونه امکاناتی را برای نقل و انتقال ارز با طرف‌های خارجی در اختیار ندارند و این مشکلات سبب شده است که ناوگان خارجی، بار ایرانی را حمل کنند. در واقع، ناوگان خارجی در حال جایگزینی به جای ناوگان ایرانی است. تداوم این رویه، صنعت حمل و نقل ایرانی را با چالشی جدی مواجه خواهد کرد.

او ادامه داد: در گذشته نیز هیچ‌گونه امکان نقل و انتقال بانکی برای دریافت کرایه حمل و نقل و انتقال هزینه انبارداری کانتینرها وجود نداشته و این امر توسط صرافی‌ها انجام می‌گرفته است. اما در حال حاضر صرافی‌ها نیز این خدمات را ارایه نمی‌کنند.

 عطرچیان با اشاره به میزان افزایش کرایه حمل در مسیرهای بین‌المللی توضیح داد: کرایه حمل با توجه به مسیرها و قیمت سوخت محاسبه می‌شود اما در مسیرهای اروپایی، کرایه حمل تا سه برابر افزایش پیدا کرده است و برای مسیر غیراروپایی که سوخت با قیمت ارزان‌تری قابل تهیه است، تا دو برابر افزایش قیمت مشاهده شده است.  دبیر کمیته حمل و نقل اتاق تهران با اشاره به مشکلاتی که اخیرا در حوزه تامین لاستیک و قطعات یدکی برای کامیون‌داران پدید آمده است، گفت: مشکلاتی نظیر کمبود لاستیک از قبل نیز وجود داشته و دولت هم اخیرا تلاش‌هایی را برای رفع این مشکل به کار بسته است. اما وظیفه وزارت راه و شهرسازی، توزیع لاستیک نیست و نقش سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای سازمان‌های متولی این حوزه از جایگاه اولی‌تری برخوردار است.

 او گفت: علاوه بر مشکلاتی که در مقاطع مختلف در برابر صنعت حمل و نقل قد علم می‌کند، فشارهای مالیاتی و بیمه‌ای نیز کماکان وجود دارد. اخذ مالیات بر ارزش افزوده از حمل و نقل بین‌المللی رایج نیست. اما در ایران این نوع مالیات اخذ می‌شود. نتیجه آنکه طی 6 ماه گذشته تعدادی از شرکت‌ها که قادر به تحمل مشکلات مزمن و جدید نبوده‌اند، فعالیت خود را به حال تعلیق درآورده‌اند.

عطرچیان سخنان خود را چنین به پایان می‌رساند که: ما توقع معجزه نداریم. اما توقع داریم بخشی از مسائل پیش پا افتاده که با هماهنگی‌های درون سازمانی و میان سازمانی قابل حل است، مرتفع شود.

 

 

ارسال نظر