روابط ایران و عراق توسط بازیگران منطقه‌ای رصد می‌شود

۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۰۰:۳۸:۱۹
کد خبر: ۱۳۰۱۴۵

یحیی آل اسحاق، رییس اتاق ایران و عراق با بیان اینکه استحکام روابط بین ایران و عراق مورد تایید امریکا و برخی کشورهای عربی منطقه نیست و به دلیل اهمیت بسیار زیاد توسط بازیگران منطقه‌ای رصد می‌شود، اظهار داشت: هرگونه استحکام روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و عراق به ضرر اهداف و برنامه‌های استراتژیک امریکا و کشورهای عربی منطقه است.

وی با اشاره به توریست مذهبی بین دو کشور ایران و عراق و اثرگذاری دو کشور در مورد تمامی گذرهای تاریخی و مذهبی عنوان کرد: بحث ویزای عراق، چون به دینار یا دلار است با توجه به نرخ دلار اگر قرار باشد با ارز بازار سوم ارایه شود، رقم بسیار بالایی خواهد شد که هزینه‌اش جبران نمی‌شود. در این رابطه دولت باید در مذاکره با مسوولان عراقی موارد را به گونه‌ای حل و فصل کند که هزینه‌ها برای زائران مقرون به صرفه باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در این زمینه معتقد است: با توجه به نرخ ارزی که برای زایران ایرانی تا حدود زیادی سنگین تمام می‌شود مراسم اربعین سال جاری با محدودیت‌هایی مواجه شده است که با در نظر گرفتن بازتاب گسترده‌ای که در سطح منطقه و گسترش روابط دو کشور داشته باید مورد تجدید نظر مسوولان قرار گیرد زیرا عظمت و ارزش این مراسم به قدری بالا است که نباید مسائل مالی و ارزی مانع از این حرکت بزرگ شود.

وی با اشاره به اینکه رقم‌های میلیاردی از ابتدای سال تا کنون در کشور صرف ارز گردشگری به کشورهای همسایه و اروپایی شده است که اصلا قابل قیاس با هزینه‌های عراق نیست، گفت: به دلایل سیاسی، اقتصادی و روابط استراتژیک نباید بحث گردشگرزیارتی حذف شود و باید در حوزه تامین ارز دولت پیشقدم شود. در مدت پنج ماه ابتدای سال جاری از عراق در حوزه گردشگری، یک میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر زیارتی، سیاحتی و سلامت به ایران آمده و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ایرانی نیز به غیر از ایام اربعین، به این کشور سفر می‌کنند؛ پس دو کشور تا سقف ۴ میلیون نفر گردشگر دارند که اگر هر یک از گردشگران دو طرف، هزار دلار هزینه کنند، حجم عظیمی از تجارت و کار در دو کشور تعریف خواهد شد. آل اسحاق یادآورشد روابط ایران و عراق در ابتدای راه است ومسائل اولیه دو کشور و برخی مسائل بروکراسی هنوز حل نشده است؛ ضمن اینکه سالیانه 8 میلیارد دلار کالا به عراق صادر می‌شود. امسال 30 درصد به این میزان صادرات اضافه شده است. این در حالی است که رقبای ما از جمله عربستان، امریکا و دیگر کشورها برای حضور بیشتر در بازارهای عراق همان پولی را که پیش از این صرف تجهیز داعش و گروه‌های افراطی در منطقه می‌کردند اکنون در حوزه‌های اقتصادی یا در حوزه‌های جلوگیری از حضور ایران صرف می‌کنند. چیزی که در بصره شاهد آن بودیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در ادامه به تشریح روابط خدماتی و فرهنگی ایران و عراق پرداخت و خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی و خدمات، ایرانی از کوچک‌ترین کارها تا نیروگاه و پالایشگاه، در عراق فعالند و در حوزه خدمات شهری نیز در حال مذاکره هستند تا در بغداد، بصره و کربلا مدیریت شهری را ایرانی‌ها ارایه دهند؛ ضمن اینکه در حوزه مراکز تجاری، مسکن و احداث مراکز ورزشی، ایران سرمایه‌گذاری‌هایی در این کشور دارد و متقابلا، عراقی‌ها نیز در ایران سرمایه‌گذاری‌هایی را دارند، بنابراین ظرفیت کار بسیار بالا است؛ ضمن اینکه عراقی‌ها می‌توانند ظرفیت‌های خالی کارخانجات ایرانی را فعال کرده و کالاهای مورد نیاز خود را در ایران تولید و به عراق صادر کنند.

 

ارسال نظر