اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۹۷۳

ممنوعیت صادرات کیوی کارشناسی نیست

رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از ممنوعیت صادرات کیوی تا اول آبان اظهار کرد: هر از گاهی در بحث صادرات محصولات کشاورزی تصمیماتی اتخاذ می‌شود که متأسفانه این تصمیمات کارشناسی نیست.

به گفته وی، ممنوعیت یک‌باره صادرات کیوی تا قبل از اول آبان، مشکلات متعددی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند و این درحالی است که کسی پاسخگوی این مشکلات نیست.

نورانی ادامه داد: اگرچه اتحادیه با صادرات کیوی در مرداد و شهریور مخالف است، اما تعیین تکلیف یک شبه برای صادرکننده به دور از برنامه تجاری بین‌المللی است.

این مقام مسوول ادامه داد: اگرچه بارها اعلام نظر کرده بودیم که صادرات کیوی باید از مهرماه آزاد باشد، اما ممنوعیت یک‌باره موجب شده تا شرکت‌های صادرکننده نتوانند به تعهدات خود عمل کنند چرا که گمرک گواهی قرنطینه‌ای به صادرکننده نمی‌دهد و از آنجا که این موضوع از قبل به صادرکننده اطلاع داده نشده است؛ کالاهای زیادی پس از ورود به گمرک مجددا مرجوع می‌شود.

به گفته وی، در دو سال گذشته سرما و برف زودهنگام در آبان همه را غافلگیر کرد که بنابر هشدارهای هواشناسی مبنی بر سرمای زودهنگام در سال جاری، چه کسی جوابگوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان خواهد بود؟

نورانی با اشاره به ضرورت ممنوعیت صادرات کیوی در مرداد و شهریور گفت: با توجه به آنکه قند محصول باید به حدی برسد که برای مصرف‌کنندگان خارجی قابل قبول باشد؛ بنابراین سیستم ما و وزارت جهاد کشاورزی در گمرکات باید مسلط باشد تا تحت هیچ شرایطی کیوی در مرداد و شهریور صادر نشود.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان تصریح کرد: مسوولان ذی‌ربط با تشکل‌های صادراتی باید وارد مذاکره شوند تا این مشکلات مربوط به ممنوعیت صادرات

یک‌شبه رخ ندهد و از طرفی باید بررسی شود که آیا صادرکنندگانی که تاکنون کیوی با قند کمتر از 6.2 به بازارهای هدف صادر می‌کردند، مرجوعی داشتند یا خیر؟

خروج روزانه کالای ایرانی از مرزها، قیمت‌ها را بالا برد

محمد آقاطاهر رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره آخرین وضعیت توزیع اقلام اساسی، اظهار کرد: از ابتدای ایام محرم تاکنون قیمت اقلامی نظیر حبوبات، برنج، قند و شکر، چای و ... افزایشی نداشته است و تنها قیمت روغن به سبب کمبود دانه‌های روغنی و عرضه با نوساناتی در بازار روبرو شد.

وی با اشاره به اینکه روغن به اندازه کافی برای هیات‌ها و تکایای مذهبی وجود دارد، افزود: با توجه به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات، تا ۱۰ روز آینده مقدار زیادی روغن در بازار عرضه می‌شود و وضعیت به روال عادی باز خواهد گشت و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

آقاطاهر ادامه داد: جو روانی نوسان نرخ دلار باعث شد قیمت برخی اقلام حبوبات در ماه‌های اخیر ۱۰ تا ۱۵ درصد در بازار افزایش یابد که باوجود آغاز فصل برداشت تا پایان ایام محرم کمبودی در بازار نخواهیم داشت.وی در پاسخ به این سوال که آیا احتکار خانگی در افزایش قیمت اقلام اساسی تاثیرگذار بوده است، بیان کرد: این موضوع تاثیر چندانی در افزایش قیمت اقلام نداشته است و تنها جو روانی نوسان نرخ ارز و همچنین ماندن برخی مواد اولیه در انبارها قیمت را افزایش داده است.رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پایان با انتقاد از خروج کالاهای ایرانی از مرزها تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز، کالاهای ایرانی برای کشورهای همسایه توجیه اقتصادی دارد به گونه‌ای تاجران عراق از مرز نخجوان و... نخود، برنج و دیگر محصولات خود را به صورت روزانه خریداری می‌کنند که همین موضوع در افزایش قیمت تاثیرگذار بوده است.به همین خاطر از مسوولان ذی ربط انتظار می‌رود از خروج اینگونه کالاهای ایرانی از مرزها جلوگیری کنند.

کمبود مواد اولیه برای تولید کفش دست‌دوز

رسول شجری رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز اظهار کرد: قیمت کفش‌های دست دوز در بازار به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت یافته است.

شجری، با اشاره به اینکه گرانی در واحد‌های توزیع ورود نکرده و بیشتر بخش تولید را در برگرفته است، تصریح کرد: با توجه به آنکه برخی مواد اولیه تحت تأثیر تحریم قرار گرفته‌اند رکود بازار را اشباع کرده است.وی، تأکید کرد: البته در شرایط کنونی بازار توانسته‌ایم مایحتاج مردم را تأمین کنیم، اما باید برخی از مشکلات در این صنعت حل شود.رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز، با بیان اینکه توقف واردات مواد اولیه ساخت کفش مشکلاتی را برای تولیدکننده به وجود آورده است، اظهار کرد: تولیدکننده کفش در این بازار همچنان با مشکلاتی دست به گریبان است و مشکلات در این صنف نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.این مقام مسوول، گفت: امیدواریم دولت با رفع موانع تولید، تأمین مواد اولیه و ارایه تسهیلات بانکی هرچه سریعترمشکل تولیدکنندگان کفش دست‌دوز را مرتفع کند.

 

ارسال نظر