اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۷۸۸

امریکا مردم ایران را هدف قرار داده است

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: هدف امریکا از تحریم‌ها تحت فشار قرار دادن مردم ایران است به همین دلیل شاهدیم که تمرکز تحریم‌ها بر آسیب زدن به صنایع استراتژیک و اشتغال‌زا همچون صنعت خودرو و قطعه است.

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اینکه امریکا صنعت خودرو را جزو تحریم‌های اولیه و اصلی خود قرار داد نشان می‌دهد که این کشور از بین بردن اشتغال کارگران ایرانی را هدف قرار داده است.

وی با بیان اینکه شاهدیم که امریکا ورود خودروی آماده به ایران را تحریم نمی‌کند اما همکاری با صنعت خودروی ایران و فروش مواد اولیه و قطعات به این صنعت را تحریم می‌کند، خاطرنشان کرد: بنابراین واضح و مبرهن است که هدف امریکا از تحریم‌ها، تحت فشار قرار دادن مردم ایران برای ایجاد نارضایتی است.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: در این شرایط مردم باید هوشیار بوده و همچون گذشته با حمایت از کالای ایرانی از برادران و خواهران خود که در سنگر تولید در خط مقدم مبارزه با تحریم‌های امریکا هستند حمایت کنند.

وی افزود: مسوولان نیز باید هوشیار بوده و شرایط فعالیت صنایع به‌ویژه صنایع مورد تحریم همچون صنعت خودرو و قطعه را تسهیل بکنند نه آنکه با قوانین دست و پاگیر مشکلات این بخش را اضافه بکنند.

نجفی‌منش با بیان اینکه خوشبختانه در روزهای اخیر اتفاقات مثبتی افتاده و بخشنامه تسهیل ترخیص مواد اولیه مورد نیاز صنایع که در گمرک متوقف شده بود صادر شد، تصریح کرد: تا چند روز پیش حدود ۱۳۰ هزار کانتینر که عمدتا مواد اولیه مورد نیاز صنایع است در گمرک متوقف شده بود که خوشبختانه در روزهای اخیر روند ترخیص این کانتینرها و ارسال مواد اولیه به واحدهای تولیدی شتاب گرفته است.

بخشنامه‌های دولت، آرامش را از بخش خصوصی گرفت

نشست فعالان اقتصادی استان اردبیل با حسن دانایی‌فر، دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با حضور رییس اتاق اردبیل، بهمن حسین‌زاده معاون استاندار اردبیل، حمید حسینی دبیر اتاق مشترک ایران و عراق و همچنین صادرکنندگان استان اردبیل برگزار شد. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل در این نشست گفت: عدم تعادل در بخشنامه‌ها و عدم اجرای درست قوانین از طرف دولت، آرامش را از بخش‌خصوصی گرفته است. دولت باید قبل از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه با بخش خصوصی هماهنگ شده و از آنها اطلاعات بگیرد. حسین پیرموذن تاکید کرد: بخشنامه‌ها، فعالان بخش خصوصی را خلع سلاح کرده‌ است. اما در این جنگ اقتصادی از دولت انتظار داریم که با بخشنامه‌های متعدد به دشمن کمک نکند. مگر خود دولت می‌تواند ارز حاصل از صادرات نفت را وارد کشور بکند که از بخش خصوصی این خواسته را دارد.

عضو هیات رییسه اتاق ایران در مورد تجارت با عراق گفت: انتظار داریم عراق متمایزتر از کشورهای دیگر و صادرات به این کشور راحت‌تر باشد، چرا که عراق هم بزرگ‌ترین بازار ماست و هم روابط سیاسی ما در تمام این سال‌ها با آنها متفاوت‌تر از سایر کشورها بوده است.

پتروشیمی‌ها ارز خود را دیر به نیما می‌آورند

محمدرضا صفا - نایب رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چرخه برگشت پول حاصل از صادرات کالا بدین صورت است که صادر کننده زمانی که کالای خود را صادر می‌کند، بین ۱۵ روز تا حداکثر یک ماه زمان می‌برد تا ارز حاصل از صادرات به چرخه برگردد. دلیل اصلی‌اش هم این است که این تبادل‌ها از طریق سیستم بانکی به‌فروش نمی‌رسد و نقد از کشورِ صادر شده دریافت می‌شود. بنابراین از حمل کالا تا رسیدن به کشور مقصد، از تخلیه تا فروش بین ۱۰ روز تا یک ماه طول می‌کشد تا ارز به سیستم نیما برگردد.

وی با تاکید براینکه کسانی که شناخته شده هستند و برندشان برای صادرات مورد تایید است، گفت: این افراد زودتر می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را دریافت و وارد سامانه نیما کنند، همچون پتروشیمی‌ها و محصولات نفتی اما این شرکت‌ها بعضا دیرتر ارز خود را به سامانه نیما واریز می‌کنند که علتش را فقط خدا می‌داند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: سامانه نیما نسبت به بازار آزاد، نرخ پایه دارد و ارزان‌ترین قیمت است که به صورت نوبت‌دهی برای متقاضیان تامین می‌شود. در سیستم نوبت‌دهی هم تا زمان تامین ارز از صرافی‌ها و بانک‌ها حداکثر یک هفته طول می‌کشد، چراکه تا فرم‌ها تهیه و از طریق سیستم، خرید انجام شود و بانک عامل یا صرافی‌های عامل خود را برای دریافت ارز معرفی کنند، حداکثر پنج روز تا یک هفته زمان می‌برد و بعد از آن اگر ارز در سامانه موجود باشد، در اختیار واردکننده قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر