اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۰۰:۲۹:۰۶
کد خبر: ۱۲۹۴۲۷

مخالفت اتاق با بخشنامه ارزی صادرکنندگان غیر نفتی

عدنان موسی پور درخصوص آخرین بخشنامه بانک مرکزی پیرامون شیوه‌های رفع تعهد ارزی و اعلام مدت زمان سه ماهه برای بازگشت ارز حاصل از صادرات و تاثیر آن در روند کار صادرکنندگان غیرنفتی، اظهارداشت: کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ضمن انتقاد صریح به این بخشنامه در نظر دارد دلایل مخالفت خود را با این بخشنامه به صورت کامل طی نامه‌ای به بانک مرکزی اعلام کند که به محض تکمیل، متن نامه در اختیار رسانه‌ها نیز قرار خواهد گرفت. رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه این بخشنامه برخلاف ماده ۱۳ قانون صادرات و واردات است، تصریح داشت: این بخشنامه خلاف قانون پیمان سپاری ارزی است و در آینده نزدیک مشکلات فراوانی را برای صادرکنندگان غیرنفتی به وجود می‌آورد. موسی‌پور با تاکید براینکه این بخشنامه دارای نقاط ضعف بسیاری است، یادآورشد: تصویب مفاد این بخشنامه نشان می‌دهد کسانی که آن را تهیه کرده‌اند از عدم شناخت کافی نسبت به مقوله صادرات برخوردار بوده‌اند که برهمین اصل نیز شرایط سختی را پیش‌روی صادرکنندگان غیرنفتی قرار می‌دهند.

چالش  بخشنامه‌    بانک مرکزی  و «صمت» در ترخیص کالا

موسی فرزانیان با بیان اینکه گمرک تنها مجری بخشنامه‌هاست، گفت: عدم ترخیص کالا به بخشنامه‌های بانک مرکزی و وزارت صمت مربوط می‌شود. رییس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت افزار درباره عدم ترخیص کالای نوشت افزار از گمرک، اظهار کرد: علت 90 درصد از عدم ترخیص کالاها از گمرک به بخشنامه‌های بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط می‌شود. وی گمرک را تنها مجری بخشنامه‌ها دانست و گفت: بسیاری از تولیدکنندگان که با ارز دولتی ثبت سفارش کالاها را انجام داده بودند برای ترخیص کالا باید مابه‌التفاوت ارزی هر دلار 2 هزار و 800 تومان پرداخت کنند که این تصمیم با مقاومت برخی تولیدکنندگان مواجه شده که این پروسه سه هفته به طول می‌انجامد.

این مقام مسوول تصریح کرد: بسیاری از کالا‌هایی که از قبل در گمرک بوده به مرور زمان اجازه ترخیص به آنها داده می‌شود.

بندر سویق عمان به جمع بنادر ارتباطی ایران اضافه شد

رییس اتاق مشترک ایران و عمان اعلام کرد پس از 3سال رایزنی و پیگیری برای اختصاص بندری ویژه تجار ایرانی در عمان، بندر سویق رسما فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است. محسن ضرابی در توضیح فرایند اختصاص این بندر برای فعالیت تجار ایرانی گفت: پیش از این، با امضای توافقنامه میان اتاق بازرگانی عمان و اتاق مشترک ایران و عمان در اردیبهشت ماه سال 1394 خط مستقیم کشتیرانی بندرعباس به بندر صحار و متعاقب آن در دی ماه سال 1396 خط مستقیم کشتیرانی از بندر خرمشهر به بندر صحار عملیاتی شد اما به دلیل پذیرش کشتی‌های بزرگ در بندر صحار و مقرون به صرفه نبودن پهلوگیری کشتی‌های کوچک در آن، اتاق مشترک ایران و عمان پیشنهاد اختصاص بندر کوچک ماهیگیری سویق و تبدیل آن به بندر تجاری در نزدیکی مسقط را مطرح کرد. ضرابی افزود: در جلسه بهمن ماه 1394 در اتاق ایران که با حضور یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان و علی‌بن‌مسعود السنیدی وزیر تجارت و صنعت این کشور عمان برگزار شد، پیشنهاد اتاق مشترک مورد موافقت قرار گرفت و همزمان با برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان در تیرماه سال جاری، این توافق به امضا رسید و هفته گذشته با حضور وزیر حمل و نقل و ارتباطات عمان، بندر سویق برای ارتباطات بازرگانی با ایران و پهلوگیری کشتی‌های کوچک و لنج فعالیت تجاری خود را آغاز کرد. رییس اتاق مشترک ایران و عمان، پیگیری‌های سفیر ایران در عمان را در به نتیجه رسیدن این روند بسیار موثر دانست و گفت: با بهره‌گیری از امکانات بندر سویق روند ارسال مرسولات مختلف غذایی و ساختمانی به عمان با کشتی‌های کوچک تا سقف هزار تن فراهم شده است.  بندر سویق به دلیل نزدیکی به مسقط و بندر خشک خزائن از یک طرف و نزدیکی به بندر جاسک از سوی دیگر، ارتباطات تجاری میان ایران و عمان را با هزینه‌ای کمتر میسر می‌کند و تجار ایرانی نیازی به ارسال کالاها با حجم کم به خصوص میوه و سبزیجات به بندر شارجه و از آنجا به عمان ندارند.

واحدهای کوچک نیاز به تقویت توان بازاریابی دارند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نقش نمایشگاه توانایی‌های صنایع کوچک را در ارتقای بازاریابی و معرفی محصولات بنگاه‌های کوچک مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور مستمر در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی روی مقیاس بازار بنگاه‌های اقتصادی بسیار تاثیرگذار بوده و می‌تواند از طریق حذف واسطه‌ها به کاهش هزینه تولید منجر شود. منوچهر توسطی با اشاره به نیاز صنایع کوچک به حضور در نمایشگاه‌های عرضه محصولات، افزود: خوشبختانه با حمایت سازمان‌های صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، نمایشگاه صنایع کوچک برگزار شد که زمینه بازاریابی و معرفی محصولات بنگاه‌های کوچک را فراهم کرده است.  توسطی تصریح کرد: بنگاه‌های کوچک و متوسط در زمینه تولید، توانایی خوبی دارند اما در زمینه فروش، بازاریابی و بازرگانی در مقایسه با واحدهای صنعتی بزرگ دارای توانایی مدیریت کمتری هستند و باید این خلا را به نحوی پر کنند. او ادامه داد: در نمایشگاه صنایع کوچک واحدهای صنعتی هم با توانایی‌های رقبا آشنا و هم با بازارهای جدید ارتباط برقرار می‌کنند. رییس اتاق اراک ضمن اشاره به حضور شرکت‌های مدیریت خدمات صادرات در نمایشگاه صنایع کوچک تاکید کرد: این شرکت‌ها زمینه همکاری فعالیت‌های فی‌مابین بنگاه‌های کوچک و متوسط و مدیریت خدمات صادرات را فراهم می‌کنند.

 

ارسال نظر