دشمن بنیان‌های تامین و واردات و توزیع را هدف قرار داده است

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۰۰:۲۷:۲۷
کد خبر: ۱۲۹۴۲۶

علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران با بیان اهمیت و نقش کارکردهای اصناف از دو جنبه اجتماعی و اقتصادی افزود: دشمن نیز در بعد اقتصادی دو جنبه شامل بنیان‌های تامین و واردات و همچنین بنیان‌های توزیع را مورد هدف خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد توزیع چه در بخش عمده فروشی و چه خرده فروشی توسط اصناف انجام می‌شود و 5 درصد بقیه مربوط به شرکت‌های پخش یا فروشگاه‌های بزرگ است گفت: اکنون که قرار است به توسعه پایدار فکر کنیم و از طرفی در مقابل دشمنان، قوی عمل کنیم و موفق شویم، لازم است دو جبهه تامین (تولید داخلی و واردات کالاهای میانی و واسطه ای) و جبهه توزیع را جدی بگیریم.

رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال رشد و حرکت به سمت توسعه پایدار است و قرار است در سال جاری به برکت خون شهدا چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن بگیریم که این خود یکی از موارد دستیابی به توسعه پایدار است.

فاضلی بر لزوم رشد سیاسی و اقتصادی به صورت توامان تاکید کرد و افزود: باید مجموعه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای حل مشکلات کشور و رسیدن به رشد و توسعه از سوی مقام‌های عالی نظام به ویژه سران سه قوه با هم هماهنگ باشد. اگر هر یک از عناصر توسعه پایدار آسیب ببیند، رشد و توسعه متوقف یا کند می‌شود و دشمنان زودتر به اهداف‌شان می‌رسند.

رییس اتاق اصناف ایران گفت: در روزهای اخیر به مواردی همچون گرانی مستمر کالاها در شبکه توزیع برخورد می‌کنیم که در این زمینه باید گفت موضوع گرانی با گرانفروشی تفاوت دارد و اینها دو مقوله جدا از هم هستند.

وی گفت: باید مشخص شود کالایی که در شبکه توزیع به مردم عرضه می‌شود، ناشی از گرانی است یا گرانفروشی. به این معنی که آیا واحد صنفی، کالا را از محل تولید (یا واردات) گران خریده است یا گرانفروشی می‌کند.

فاضلی افزود: البته باید به صراحت بگویم که به جز برای میوه که به دلیل وجود ضایعات 35 درصد سود تعیین شده، برای بقیه مشاغل نرخ سودی بین 8 تا 15 درصد بسته به نوع رسته‌های صنفی (عمده فروشی یا خرده‌فروشی) درنظر گرفته شده است.

فاضلی ادامه داد: گزارش‌های بازرسان اصناف نشان می‌دهد که بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب، نرخ سودهای تعیین شده را در فروش کالا رعایت کرده‌اند و دارای کمترین تخلف هستند و بیشترین موارد تخلف مربوط به حدود 700 هزار واحد صنفی بدون جوازکسب است.

فاضلی افزود: ممکن است تولیدکننده کالاهای تولیدی خود را به بهای گران‌تر به واحدهای صنفی (شبکه توزیع) بفروشد که آن هم می‌تواند ناشی از افزایش بهای مواد اولیه باشد که در تعیین قیمت یک کالا نقش دارد و این میزان افزایش قیمت متوجه فروشنده وکسبه نیست .

رییس اتاق اصناف ایران افزود: باید به صراحت بگویم که اصناف چه بنکدار و چه خرده‌فروش هیچ سهم و نقشی در تعیین قیمت کالاهای تولیدی یا وارداتی ندارند بلکه قیمت‌گذاری کالا بر عهده سازمان‌های ذی‌ربط است. اصناف همواره با سود منصفانه و مصوب کالاها را به مردم عرضه می‌کنند لذا موضوع افزایش قیمت‌ها در شبکه صنفی مربوط به گرانی است نه گرانفروشی.

فاضلی با اشاره به اینکه چنانچه دولت بتواند از منشا (تامین مواد اولیه) قیمت‌ها را اصلاح کند، واحد صنفی هم کالا را با بهای مناسب تهیه و به مردم عرضه خواهد کرد، گفت: البته اکنون سازمان‌های نظارتی کشور نیز به این موضوع اذعان دارند که گرانی با گرانفروشی باید تفکیک شود.

وی افزود: در این زمینه نیز لازم است موضوع انبارداری با احتکار از هم تفکیک شود. شیوه انبارداری که از گذشته تاکنون مرسوم بوده به این شکل است که بنکدار کالاهای مورد نیاز را برای مدت سه ماه یا بیشتر سفارش می‌دهد و با نگهداری در انبارها به تدریج روانه بازار و مراکز عرضه کالا می‌کند. حدود 500 هزار انبار موجود در کشور نیز تاکنون اینگونه عمل می‌کردند و مشکلی هم وجود نداشت.

فاضلی افزود: در قانون نیز به انبار کردن کالا وفق مقررات احتکار نمی‌گویند اما چنانچه به عمد کالایی بقصد بالا بردن قیمت آن در بازار توزیع نشود، احتکار تلقی می‌شود.

رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: در مبارزه صحیح با احتکار باید بطور جدی با محتکران و متخلفان برخورد شود، اما نباید اینگونه به جامعه القا شود که اصناف کالاها را احتکار کرده‌اند. البته از سوی دستگاه‌های نظارتی مشخص شد که به استثنای برخی از موارد بیشتر انبارها، کالایی را احتکار نکرده‌اند بلکه موجودی کالاهاست که در انبار نگهداری شده است.

فاضلی گفت: همانطور که امام خمینی (ره) فرموده‌اند، اصناف بازوان ستبر انقلاب اسلامی هستند و همیشه در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش آفرینی کرده اند؛ لذا ما نباید اصناف را تضعیف کنیم و آنها را گرانفروش یا  محتکر تلقی کنیم چون این خواسته دشمن است. وی تصریح کرد: لازم است بار دیگر تاکید کنم که بین «گرانی و گرانفروشی» و «انبارداری و احتکار» تفاوت وجود دارد و نباید به خاطر چند نفر مخل اقتصادی، همه صنوف خدوم را گرانفروش یا  محتکر تلقی کنیم.

رییس اتاق اصناف ایران افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس، اصناف بیش از 10 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند. در آن دوران اصناف فقط کمک‌های مادی نکردند و علاوه بر ارایه خدمات فنی، تخصصی و تدارکاتی در جبهه‌ها، به عنوان رزمنده هم در جبهه‌ها حضور داشتند. وی گفت: اصناف در تامین منابع مالی، انجام خدمات فنی و تخصصی و همچنین رزمندگی در خط مقدم دفاع از انقلاب اسلامی بودند و به عنوان ایثارگران جامعه محسوب می‌شوند؛ لذا نباید به اصناف به عنوان سربازان حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی آسیب وارد شود.

فاضلی ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی نباید آب به آسیاب دشمن بریزند و باید به این نکته دقت کنند که اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی همچنان در حال تلاش برای تامین و عرضه مایحتاج مورد نیاز مردم هستند.

فاضلی افزود: با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز در هفته‌های اخیر، اصناف شدیدا آسیب دیده‌اند و اکنون با سرمایه در گردش خود تنها قادر هستند به میزانی کمتر از نصف کالاهایی که تامین می‌کردند، تهیه کنند و خود تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفته‌اند. اصناف بطور مستقیم کارکردهای اجتماعی و اقتصادی دارند و آماده اجرای سیاست‌های دولت هستند و مانند بقیه مردم تحت تاثیر نوسانات اقتصادی قرار گرفته‌اند.

رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: انتظار داریم دولتمردان و همه قوا به این نکته توجه کنند که اگر بیش از 2 میلیون و 500هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب آسیب ببینند، بیش از 6.5 میلیون شغل صدمه می‌بیند که با احتساب خانواده‌های‌شان در مجموع حدود 23میلیون نفر جمعیت کشور را شامل می‌شود. وی ادامه داد: هر یک از صنوف روزانه حداقل با 5 تا 25 نفر از افراد جامعه سر و کار دارند و اگر قرار باشد آرامش، اعتماد و امید به جامعه تزریق شود، ابتدا باید این امید و آرامش به اصناف داده شود تا سرمایه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دچار مشکل نشود.

رییس اتاق اصناف ایران در خصوص کارکردهای اجتماعی و فرهنگی اصناف گفت: اصناف در 200 سال اخیر در حوزه اجتماعی از نظر امانتداری، کمک به مستمندان و امور خیریه، به عنوان امین مردم در محلات بوده و هستند.

 

 

ارسال نظر