اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۰ - ۰۰:۲۴:۳۵
کد خبر: ۱۲۹۳۴۰

هشدار به تبعات رفع ممنوعیت صادرات صیفی‌جات

تسنیم| رییس اتحادیه بارفروشان هشدار داد: با توجه به رفع ممنوعیت صادرات سیب زمینی، گوجه فرنگی و هندوانه و نیاز این محصولات در بازار، در صورتی که تدبیری اتخاد نشود با کمبود و افزایش چند برابری قیمت این محصولات مواجه خواهیم بود. حسن صابری، رییس اتحادیه صنف بار فروشان میوه و تره بار با انتقاد از دولت از آزاد شدن دوباره صادرات سیب زمینی، هندوانه و گوجه فرنگی با ارسال نامه‌ای به قاسم نوده فراهانی، رییس اتاق اصناف اتاق تهران نوشت: با توجه به اینکه اقلام فوق جزو مایحتاج اصلی خانوار است و با در پیش داشتن ماه‌های محرم و صفر تقاضای اقلام فوق در این ایام افزایش می‌یابد.

در ادامه این نامه آمده است: از طرفی به دلیل آسیب دیدگی سیب زمینی و گوجه فرنگی از گرما و آفات، اگر تدبیری اتخاذ نشود بحران و کمبود برای مصرف کنندگان ایجاد خواهد شد. بنابراین شایسته است تدابیری اتخاذ شود تا بازار با افزایش چند برابری قیمت مواجه نشود.

افزایش ۲ برابری قیمت لاستیک خودرو

ایسنا|رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک از افزایش دو برابری قیمت لاستیک‌های ایرانی و وارداتی در بخش ناوگان سبک و سنگین خبر داد و گفت: با توجه به نیاز ۶۰ درصدی ناوگان جاده‌ای به واردات لاستیک مطرح شده که ارز دولتی برای واردات این بخش اختصاص یابد. داوود سعادتی نژاد گفت: در حال حاضر تولیدات داخلی در زمینه لاستیک عموما مربوط به لاستیک‌ خودروهای شخصی است و لاستیک خودروهای حمل‌ونقل جاده‌ای که خودروهای مسافربری و باربری آن را تشکیل می‌دهند فقط به میزان ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز بازار تولید می‌شود. او خاطرنشان کرد: نبود تکنولوژی تولید لاستیک‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به صورت گسترده در بین تولیدکنندگان، عاملی شده تا در راستای رفع نیاز بازار از واردات کمک گرفته شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک اظهار کرد: در پی رشد قیمت ارز و افزایش تقاضا برای لاستیک‌های حمل‌ونقل جاده‌ای قیمت این دست لاستیک به بیش از دو برابر افزایش یافته است و تا زمانی که تولید داخلی توان رفع نیاز حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای را نداشته باشد، قیمت محصولات افت نخواهد کرد و این موضوع زمان‌بر است. او تأکید کرد: برای دستیابی به تکنولوژی تولید لاستیک حمل‌ونقل جاده‌ای و رفع نیاز بازار به‌ واسطه تولید داخلی باید سرمایه‌گذاری مناسب صورت گیرد تا طی چند سال، تولید داخلی جایگزین واردات شود. به گفته سعادتی نژاد، قیمت محصولات داخلی در زمینه وسایل نقلیه شخصی طی چند وقت اخیر رشد دو برابری را تجربه کرده و بطور مثال لاستیک مختص پراید بیش از ۳۴۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌شود. او دلیل افزایش قیمت لاستیک را عدم هماهنگی واردکننده و تولیدکننده دانست و خاطرنشان کرد: مواد اولیه تولید در ماه‌های اخیر برای تولید قابل قبول و با کیفیت ثبت سفارش شده است و کمبودی در بازار وجود ندارد.

خودرو کالای سرمایه‌ای شد!

ایسنا| رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: این روزها بسیاری از مردم نه برای تامین نیاز شخصی بلکه برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند. این وضعیت منجر به هجوم تقاضا به طرح‌های فروش خودروسازان شده است. سعید موتمنی اظهار کرد: در شرایط فعلی بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود به دنبال تبدیل ریال به کالاهای سرمایه‌ای و با ارزش هستند. او با بیان اینکه به همین دلیل بسیاری از افراد وارد بازار خودرو شده‌اند، خاطرنشان کرد: در این شرایط تفاوت بالای قیمت رسمی و آزاد خودروها نیز مزید بر علت شده تا بسیاری از شهروندان به دنبال خرید خودرو به قیمت‌های رسمی از کارخانه‌های سازنده باشند.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران ادامه داد: در جدیدترین مورد در این زمینه ۵۰ هزار دستگاه از محصولات سایپا ظرف یک روز فروخته شد که با قاطعیت می‌گویم حتی یک خودرو نیز از سوی نمایشگاه‌داران خریداری نشد، بلکه تمام خریداران مردم عادی بودند که با هدف حفظ و افزایش سرمایه خود اقدام به خرید کردند. او افزود: در این شرایط مسوولان باید به‌گونه‌ای عمل کنند که خودرو از حالت کالای سرمایه‌ای خارج شده و عطش خرید خودرو از بین برود در غیر این صورت خودروسازان هرچه خودرو عرضه کنند بازار سیر نخواهد شد. موتمنی با بیان اینکه متاسفانه بیشتر کسبه در اصناف مختلف اجناس خود را با نرخ دلار آزاد قیمت‌گذاری می‌کنند، تصریح کرد: در بازار خودرو نیز برخی فروشندگان و واسطه‌ها به‌ویژه در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی قیمت‌های غیرواقعی برای خودرو اعلام می‌کنند که این کار باعث ایجاد التهاب بیشتر در بازار و فریب مردم عادی برای خرید با قیمت‌های غیرواقعی می‌شود. در این زمینه شهروندان آگاه باشند که فریب این افراد را نخورند.

 

ارسال نظر