اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۲۵۹

پیمان‌سپاری ارزی به توقف صادرات غیرنفتی می‌انجامد

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است که اجرای سیاست‌هایی مثل پیمان‌سپاری ارزی باعث می‌شود تا صادرکننده‌ چاره‌ای جز تبدیل ارز به ریال و خرید از داخل نداشته باشد. به گفته سیدرضی حاجی آقامیری، موضع‌گیری‌های دولت و تأکید بر سیاست‌های خاص مثل پیمان‌سپاری ارزی به‌نوعی فرافکنی است.او افزود: به نظر می‌رسد دولت در اداره اقتصاد کشور ناکارآمد است و برخوردهای دولت خود به غیرعادی شدن شرایط دامن می‌زند. حاجی آقامیری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق تهران، بیان کرد: در شرایط کنونی این انتظار از مسوولان دولتی وجود دارد که در سخنرانی‌ها و صحبت در تریبون‌های عمومی از گفتن حرف‌هایی که به التهاب بازار شدت می‌بخشد، احتراز کنند. این انتظار از دولتمردان وجود دارد که پس از مطالعه و کار کارشناسی نسبت به مسائل اقتصادی اظهارنظر کنند.  عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار کرد: هیچ صادرکننده متعلق به بخش خصوصی به‌ شتاب این‌چنینی نرخ ارز علاقه‌ای ندارد چراکه این بی‌ثباتی به بحران معکوس در صادرات کشور دامن می‌زند. ممکن است دولت از طریق مختلف بازار را هدایت کرده و قیمت ارز را پایین بیاورد. به گفته او، با توجه به این احتمال، صادرکننده نمی‌تواند برای پنج ماه آینده قراردادی ببندد چون پیش‌بینی آینده دشوار شده است. این دشواری به احتیاط بیشتر، کندی کار و درنهایت توقف فعالیت‌ها منجر می‌شود و البته دود چنین آتشی به چشم همه خواهد رفت.

سید رضی حاجی آقامیری در ادامه بیان کرد: سیاست‌های اقتصادی امروز دولت تکرار سیاست‌های دولت دهم به نظر می‌رسد. پیمان‌سپاری ارزی نسخه‌ای قدیمی است که پیامد مطلوبی برای اقتصاد به همراه ندارد. صادرکننده اگر ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد نکند نمی‌تواند فعالیتش را ادامه دهد. به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، اگر دولت درباره عدم عرضه ارز صادراتی در بازار داخلی نگران است، نباید با محصور کردن بخش خصوصی به دنبال رفع این نگرانی باشد. او اظهار کرد: صادرکنندگان پتروشیمی و اقلام معدنی که بطور عمده شرکت‌هایی خارج از دایره بخش خصوصی‌اند، بیشترین ارز حاصل از صادرات غیرنفتی را به دست می‌آورند و ارزی که دست بخش خصوصی واقعی است، رقمی نیست که قدرت برهم زدن تعادل بازار ارز را داشته باشد. به گفته اقامیری، صادرکننده فعال در بخش خصوصی جز عرضه ارز صادراتی در بازار، تبدیل آن به ریال و پرداخت به کسانی که قصد خرید از آنها را دارد، چاره‌ای ندارند.

در چند روز گذشته گمرک برخلاف مصوبه هیات دولت، صادرات اقلام سنتی را هم مشمول پیمان‌سپاری ارزی در نظر گرفته بود. این مساله البته با همکاری کنفدراسیون صادرات و استناد به این مصوبه حل شد اما تأکید مسوولان دولت ازجمله رییس‌کل بانک مرکزی بر پیمان‌سپاری ارزی، نگرانی از بسط این سیاست به‌تمامی اقلام را ایجاد می‌کند. این در حالی است که پیمان‌سپاری ارزی منجر به توقف صادرات غیرنفتی، اعم از صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی خواهد شد. از سوی دیگر با توقف فعالیت صادرکننده ارز کمتری به بازار تزریق شده و دولت هم متضرر می‌شود.

قاچاق لوازم التحریر با روش کم اظهاری در گمرک

محمودرضا صنعتکار رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار با اشاره به اینکه برخی اجناس داخلی توان رقابت با نمونه‌های اروپایی را دارند، گفت: به دلیل حمایت نکردن از تولید کننده و برخی مشکلات موجود بر سرراه تولید، با 30 درصد ظرفیت تولید می‌کنیم. وی با اشاره به افزایش قیمت 100 درصدی برخی مواد اولیه در ماه‌های اخیر افزود: در کمترین موارد گرانی شاهد 60 درصدی افزایش قیمت هستیم. رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار افزود: در دوسال اخیر به تولیدکننده اجازه تبلیغ رایگان در رسانه ملی داده شده و روی بحث قاچاق هم کارهایی صورت گرفته است. صنعتکار با اشاره به اینکه در همان کالاهایی که ظرفیت تولید داخلی داریم واردات هم صورت می‌گیرد گفت: ممنوعیت واردات ضد تولید است، باید رقابت باشد اما واردات هدفمند صورت گیردو ساماندهی شود. وی با اشاره به اینکه قاچاق به معنی عرف آن و از مرزهای کشور در صنعت نوشت افزار صورت نمی‌گیرد، افزود: قاچاق این بخش با کم اظهاری در گمرک انجام می‌شود، زیرا قانون ضعف دارد و گمرک تعرفه‌ها را به درستی تفکیک نمی‌کند.

قیمت مرغ کاهش یافت

مهدی یوسف‌خانی رییس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش 300 تومانی قیمت مرغ از ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 6 هزار و 300، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 8 هزار و 8400، توزیع درب واحد‌های صنفی 9 هزار و خرده فروشی 9 هزار و 800 تومان است. رییس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان افزایش عرضه در برابر تقاضا را دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: این درحالی است که به سبب افزایش تقاضا در ایام محرم امکان پیش بینی قیمت مرغ در بازار وجود ندارد.

 

ارسال نظر