آیا خودرو وجه المصالحه استیضاح می‌شود

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۰۱:۳۲:۱۲
کد خبر: ۱۲۹۰۸۱
آیا خودرو وجه المصالحه استیضاح می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی چهارشنبه، 7 شهریور ماه سال جاری با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و فناوری، فروش و خدمات پس از فروش با 153 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع (از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه) موافقت کردند. این در شرایطی است که بسیاری نگران هستند مانند دفعات قبل این طرح ابتر باقی بماند و صرفا به شکل صوری مساله تحقیق و تفحص از خودروسازان بررسی شود. در هفته‌های اخیر بحث درباره عملکرد خودروسازان بسیار مورد بحث بود و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند وضعیت خودرو سرنوشت استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را روشن خواهد کرد.

  کمیته تحقیق و تفحص خودرو

به شایعات پایان دهد

دراین رابطه آرمان خالقی دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت تهران اظهار کرد: اگر قرار است همچون گذشته و در قالب یک حرکت شعارگونه کمیته تحقیق و تفحصی در مجلس شورای اسلامی برای بررسی مشکلات و تخلفات خودروسازان تشکیل شود، بطور حتم هیچ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت و نمی‌تواند نقشی در اقتصاد کشور داشته باشد.

وی تأکید کرد: در صورتی که چنین کمیته‌ای تشکیل شود، باید گزارش تطبیقی از نحوه قیمت گذاری، مقایسه کیفی و قیمتی با خودروهای مشابه خارجی و همچنین شکایات مربوط به عدم رضایت مشتریان از زمان تحویل تا مسائل دیگر مورد بررسی کارشناسانه قرار بگیرد. دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت تهران تصریح کرد: زمانی که مردم برای خودرویی هزینه می‌کنند، توقع دارند که مطابق پولشان از امکانات خودرو برخوردار شوند. خالقی افزود: کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی باید کار کارشناسی زیربنایی انجام دهد تا به شایعه‌هایی که سال‌ها در مورد گران‌تر بودن قیمت خودرو در ایران از کشورهای همچون عراق مطرح می‌شود، پاسخ دهد.

وی ادامه داد: اگر واقعا قیمت خودروهای صادراتی از خودروهای موجود در بازار داخلی کمتر باشد، در حق مردم و خریداران داخلی اجحاف صورت گرفته است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت تهران اذعان کرد: حمایت از خودروسازان بایستی برنامه‌ریزی شده، هدفمند و با مدت زمان مشخص صورت گیرد.اگر حمایت‌ها تنها برای حفظ اشتغال کارگران در این حوزه باشد، موجب غیر رقابتی شدن و پایین آمدن کیفیت محصولات خودروسازان داخلی خواهد شد.

خالقی با تأکید بر این موضوع که باید فعالیت کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از خودروسازان نتیجه شفافی داشته باشد، گفت: تاکنون چندبار کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان تشکیل شده اما متأسفانه گزارش عملی و موثری توسط مجلس شورای اسلامی در این رابطه منتشر نشده است.

وی یادآوری کرد: از آنجایی که مدیران خودروسازی‌ از طرف دولت انتخاب می‌شوند و حتی گاهی انتخاب آنها ساز و کار سیاسی دارد، در نتیجه زمانی که می‌خواهیم به این مدیران فشاری وارد آوریم، جناح سیاسی آنها عکس‌العمل نشان می‌دهد.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت تهران افزود: مجلس شورای اسلامی می‌بایست با تعیین افراد کارشناس و صالح برای تحقیق و تفحص از خودروسازان، به شفاف سازی و اعلام تخلفات این بخش برای مردم و قوه قضاییه بپردازد. خالقی با اشاره به وظایف نظارتی مجلس شورای اسلامی، گفت: متخلفان شناسایی شده در حوزه خودروسازی بایستی به قوه قضاییه معرفی شوند تا مورد بازخواست قرار گیرند.

  تحقیق و تفحص در این مقطع زمانی

تأثیر چندانی ندارد

از سوی دیگر ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح تشکیل کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس شورای اسلامی رأی آورده است اما هنوز این کمیته تشکیل نشده و اعضا مشخص نیستند. وی در پاسخ به این پرسش که ضرورت تشکیل این کمیته چه بوده است، گفت: ما به دنبال دلیل نمی‌گردیم و زمانی که مساله‌ای به تصویب نمایندگان برسد، ملزم به اجرای آن خواهیم بود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص تأثیرات این کمیته بر شفاف سازی مشکلات خودروسازان، گفت: به نظر نمی‌آید تحقیق و تفحص در این مقطع زمانی تأثیر چندانی داشته باشد همانطور که کمیته‌هایی که در گذشته تشکیل شد نتوانست به صورت کامل شفاف سازی کرده و مشکلات در این حوزه را حل کند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در قرائت گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و فناوری، فروش و خدمات پس از فروش گفت: بررسی علل زیان‌دهی شرکت‌های خودروساز اصلی داخلی و شرکت‌های تابعه با توجه به تعداد بالای تولید و استفاده ناکافی از ظرفیت‌های موجود، بررسی برنامه خودروسازان برای طراحی و تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب برای قشرهای متوسط به پایین جامعه از جمله محورهای تحقیق و تفحص است.

  عملکرد خودرو باید شفاف شود

از طرفی محمدرضا نجفی، رییس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور، در کنار اعلام خبر تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از خودروسازان بر لزوم شفافیت عملکرد صنعت خودروسازی در طول فرآیند تأمین، تولید و فروش خودرو با توجه به افزایش نارضایتی و شکایت‌های مردمی در قالب تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور تأکید کرد و گفت که جمع‌بندی واقعی و عمیق از وضعیت جاری صنعت خودروسازی کشور، عارضه‌یابی صنعت خودرویی، ایجاد تحول در این صنعت و خروج آن از انحصار از دیگر اهداف تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی است.

نجفی گفت: در گذشته نیز این کمیته در چند مرحله از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و به بررسی روند کاری خودروسازان پرداخته بود.

وی درباره اثرات این تحقیق و تفحص در مجلس نهم گفت: آثار تحقیقات این کمیته بر خودروسازها این بود که در یک سری زمینه‌هایی که بسیار ضعیف بودند موجب تقویت آنها شد، دقت مدیران خودروسازی در بحث‌های ساختاری و مالی بیشتر شد و حاشیه امن آن مافیایی که در این عرصه وجود داشت را بطورجدی بر هم زد.

  قیمت پراید صوری است

در هفته‌های اخیر بحث قیمت خودرو داخلی مورد انتقاد بسیاری واقع شده است. احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص دلایل افزایش غیرمنطقی قیمت انواع خودروهای داخلی از جمله پراید که از مرز 40 میلیون تومان نیز گذشته است گفت: به‌اعتقاد من این قیمت‌ها صوری است، عده‌ای پول‌های سرگردان را راهی بازار خودرو کرده و با انتشار تبلیغات مختلف درصدد افزایش قیمت خودرو هستند.

وی چاره کار بازار سرگردان خودرو را فروش خودرو در حاشیه بازار دانست و گفت: با این روش دست سودجویان از بازار خودرو قطع و با کاهش خریداران، قیمت خودرو تعدیل خواهد شد. به‌نحوی که با این روش خریداران واقعی با بازشدن سایت فروش خودروسازان موفق به ثبت‌نام خودرو در پیش‌فروش‌ها خواهند شد. تجربه موفق به دست آمده در دهه 70برای بازار خودرو گواه صادق این ادعاست.

 

ارسال نظر