افزایش صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالا

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۹۹۷
افزایش صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالا

 نایب رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد که سهم کالاهای با ارزش افزوده بالا در سبد صادراتی ایران افزایش یافته است. حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با ایرنا توضیح داد: در مجموع صادرات غیرنفتی کشور در 5 ماهه نخست 97 از نظر وزنی 3 درصد کاهش اما از نظر ارزش 13.7 درصد افزایش داشته است. او افزود: تجربه نشان داده هر زمان نرخ ارز به سمت واقعی شدن حرکت کرده، صادرات هم مورد توجه قرار گرفته است و صادرکنندگان در بازارهای خارجی قدرت رقابت پیدا کردند.

 صالحی اظهار کرد: نمونه آن تحولات ارزی اخیر است؛ با وجود اینکه صادرات غیرنفتی از نظر وزنی کاهش داشت اما میزان ارزش صادرات رشد کرد و درآمد صادراتی نیز افزایش یافت که نشانه واقعی شدن نرخ ارز رشد صادرات با کالای ارزش افزوده بالاست.  به گفته رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، سال‌ها شاهد بودیم که با تثبیت نرخ ارز صنعتگرانی که کالاهای با کیفیت بالا تولید می‌کنند، نه تنها بازارهای خارجی را از دست دادند بلکه در بازار داخل نیز موفق نبودند اما وقتی نرخ ارز در اوایل دهه 90 خورشیدی افزایش یافت، تولیدکنندگان در هر دو بازار داخل و خارج موفق عمل کردند. او افزود: البته برخی از تولیدکنندگان واردات نیز دارند و طبیعی است که واردات مواد اولیه گران بر صادرات تاثیر می‌گذارد اما مزیت‌هایی همچون نیروی کار ارزان، نیروی انسانی و قیمت رقابتی و کیفیت بالای کالاها که حتی در مواقعی با کالاهای اروپایی نیز برابری می‌کند، سبب شده قیمت نهایی محصول آنها از کالاهای خارجی نیز کمتر باشد.

صالحی بیان کرد: وقتی صادرات کالا از نظر وزنی افزایش می‌یابد، یعنی به سمت صادرات مواد اولیه حرکت می‌کنیم اما وقتی صادرات کالاهایی از نظر ارزش روند رو به رشدی تجربه کند یعنی کالای صادر شده ارزش افزوده دارد و فرآوری شده است. او تصریح کرد: هرچند تحریم‌های امریکا مراودات تجاری و مالی ایران را تحت تاثیر قرار داده است اما بخش خصوصی باید پیش بینی لازم را برای صادرات کالاهای صنعتی و خدمات فنی مهندسی انجام دهد و دولت نیز بازارهای جدید صادراتی برای تولیدات داخلی بیابد.

 

 

ارسال نظر