اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۶۷۵

چینی‌ها به دنبال تسهیل تجارت با ایران

ایرنا|رییس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین گفت: چینی‌ها مانند سال‌های پیشین، تسهیل تجارت با ایران را دنبال می‌کنند و در این زمینه برخی کشورها برای جا نماندن از غافله حضور در بازار بزرگ ایران، دنباله رو چینی‌ها شده‌اند. حسن توانا افزود: چین به عنوان نخستین شریک تجاری کشورمان، همچنان در کنار ایران قرار دارد و از هیچ کشوری تبعیت نمی‌کند. به گفته این فعال تجاری، چینی‌ها در چند سال گذشته نیز برای تسهیل روابط تجاری بین فعالان اقتصادی 2 کشور اقدام‌های لازم را به عمل آوردند. رییس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین افزود: امروز فعالان اقتصادی براین عقیده‌اند که اروپایی‌ها هم از مدل چینی‌ها برای پشت سرگذاردن تحریم‌ها علیه ایران پیروی می‌کنند و در واقع اروپایی هم بدنبال تسهیل تجارت با ایران هستند. او پیرامون حضور یک دهه‌ای چینی‌ها در بازار خودروی ایران اظهار کرد: چینی‌ها اکنون با عرضه محصولات باکیفیت نسبی، سهم خوبی در بازار ایران دارند و تاکنون یکی دو برند چینی در پی فشار امریکایی‌ها احتیاط‌هایی برای حضور در بازار ایران درپیش گرفته‌اند. توانا تصریح کرد: موضوع کاهش حضور چینی‌ها در بازار خودروی ایران در حد شایعه و بیشتر جنبه روانی دارد و غیرواقعی است.

16 پرونده احتکار در همدان تشکیل شد

ایرنا| رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه مرداد امسال 49 انبار کالا توسط بازرسان این سازمان بازدید شد، گفت: 16 پرونده احتکار شامل 7 پرونده ارایه نکردن موجودی و 6 پرونده مطابقت نداشتن موجودی کالاهای انبار در استان تشکیل شد. حمیدرضا متین با اشاره به اینکه 60 هزار واحد صنفی در همدان فعالیت دارند، افزود: 60 بازرس این اداره کل به همراه 60 بازرس از دستگاه‌های دیگر بر کنترل قیمت بازار همدان نظارت دارند.او با بیان اینکه 16 بازرس به صورت میدانی در سطح شهر همدان قیمت‌ها را کنترل می‌کنند، اضافه کرد: ماه گذشته تعداد شکایات به سامانه 124 افزایش چشمگیری داشت. متین با اشاره به اینکه محصولات 24 گروه تولیدی در بخش انبار کردن کالاها طبقه بندی می‌شود، اظهار کرد: سه پرونده احتکار پکیج‌های گازی در استان ثبت شده است که 2 مورد آن مربوط به شهرستان نهاوند می‌شود. او گرانی برخی کالاها را ناشی از افزایش نرخ ارز ارزیابی و اضافه کرد: در حال حاضر واردکنندگانی که کارت بازرگانی دارند، می‌توانند برای کالاهای اساسی ارز دولتی به قیمت 42 هزار ریال دریافت کنند و همچنین برای برخی از کالا‌ها ارز شناور در نظر گرفته می‌شود.

خروج ۳۰ میلیارد دلار  سرمایه ارزی از کشور

ایسنا|‌عضو سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: جهش نرخ دلار و قیمت فعلی آن اصلا منطقی نیست که در این میان خروج ارز از کشور که حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار است و واسطه‌گران نقش اساسی داشته‌اند. اما با توجه به منابع ارزی موجود اگر سیاست‌ها درست اتخاذ شوند، دلار ارزان‌ می‌شود. به گفته سید کاظم دوست‌حسینی، اگر بخواهیم برای دلار نرخ واقعی تعیین کنیم باید متغیرهای اقتصادی زیادی را در نظر بگیریم. ضمن اینکه برای کشوری همچون ما که دچار بحران‌های سیاسی و اجتماعی است، متغیرها تاثیرگذار بر نرخ دلار است لذا باید این متغیرها را در محاسبات لحاظ کرد. آنچه مسلم است این است که جهش نرخ دلار، منطقی نبوده و متغیرهای اقتصادی کشور طی شش ماه - یک سال اخیر تغییر عمده‌ای نداشته که سبب دو برابر شدن نرخ ارز شود. او تاکید کرد: اگر واقعا التهابات شرایط سیاسی و اجتماعی کاهش پیدا کند، نرخ ارز قطعا افت خواهد کرد. علاوه براین اگر سیاست‌های درستی اتخاذ شود، قیمت دلار پایین‌تر هم می‌آید. او با بیان اینکه کمتر از ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز کشور است که موجود نیز هست، تصریح کرد: اگر دولت کل منابع ارزی و ریال را از سطح کشور جمع کند و به جای آن ارز جایگزین کند، قطعا می‌تواند قیمت ارز را کاهش دهد و عملا آنچه تحت عنوان هیجانات روانی و اجتماعی است.

حمایت از «بنگاه‌های کوچک» در بودجه ۹۸

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| رییس اتاق اصناف ایران گفت: اصناف در تدوین بودجه سال آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط را مورد توجه قرار داده است. علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران به تازگی با حکم «محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به عضویت ستاد تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ منصوب شده است؛ این برای نخستین بار است که یک نماینده از حوزه اصناف در تدوین بودجه سالیانه دولت همکاری دارد. رییس اتاق اصناف ایران در این باره اظهار کرد: از این موضوع خوشحالم که بعد از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، بخش اقتصاد غیردولتی در تدوین بودجه مورد مشورت قرار می‌گیرد. فاضلی افزود: حمایت از بنگاه‌های تولیدی و خدماتی اعم از فنی، توزیعی و خدماتی با هدف ایجاد اشتغال در اولویت اصناف قرار دارد که یکی از راه‌های این حمایت، ارایه تسهیلات به این بنگاه‌ها است. او توضیح داد: حدود ۶۵۰ هزار بنگاه تولیدی کوچک و متوسط در کشور در رسته‌های گوناگون فعالیت می‌کنند و تقویت ۱۹۰۰ رسته صنفی در کشور جزو اولویت‌هایی است که در تدوین بودجه سال آینده لحاظ می‌شود.

 

ارسال نظر