قیمت تمام شده بالا مهم‌ترین چالش پیش ‌روی صنعت مبلمان

۱۳۹۷/۰۶/۰۵ - ۰۰:۵۵:۱۸
کد خبر: ۱۲۸۳۴۱

عباسی نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان مبلمان در خصوص مشکلات صنعت مبلمان کشور گفت: در کشورهای توسعه یافته اهمیت زیادی به صنعت مبلمان داده می‌شود و در کشور ما حدود 8.5 درصد اشتغال از این صنعت تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 5 درصد نیاز کشور به مبلمان از طریق واردات تامین می‌شود که قبلا بیشتر بود.

عباسی درباره مشکلات پیش روی تولید کنندگان داخلی گفت: قیمت تمام شده در کشور ما خیلی بالاست که رقابت را از ما می‌گیرد اما باوجود این مشکل، آمار واردات را کم کرده ایم. این فعال حوزه مبلمان تصریح کرد: ما توانمندی در صادرات داریم اما حمایت لازم از این بخش صورت نمی‌گیرد، نبود تسهیلات مناسب، موانع مالیاتی و عوارض از جمله مشکلات این حوزه است که در نهایت سبب افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود و ما نمی‌توانیم در این شرایط رقابت کنیم.باید شرایطی فراهم شود که قیمت تمام شده کاهش یابد. عباسی تاکید کرد: ما اکنون آمادگی برای صادرات داریم اما مشکل اصلی این بخش، مواد اولیه است و یک سری از کارخانجات به همین دلیل تعطیل شده‌اند چراکه به دلیل فعالیت‌های دلالان، قیمت مواد اولیه روز به روز بالا می‌رود. از سوی دیگر مقیمی معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در ادامه اظهار داشت: صنعت مبلمان اهمیت ویژه‌ای در کشورهای پیشرفته داردو یکی از مدل‌های توسعه‌ای خوشه‌ای است. وی ادامه داد: توسعه صنعت مبلمان یکی از الزامات اساسی برای کشورهایی است که در این صنعت مزیت دارند.

معاون سازمان صنایع کوچک در خصوص حمایت‌های دولت از این صنعت گفت: تسهیلات در حوزه مبلمان به مصوبه مجلس مبنی بر توسعه کسب و کارها در مناطق روستایی برمی‌گردد . وی افزود: در مناطق مرزی این تسهیلات با نرخ 4 درصد و در حریم شهرها و روستاها با نرخ 6 درصد ارایه می‌شود و شهرهای زیر 300 هزار نفر می‌توانند با نرخ 10 درصد از تسهیلات استفاده کنند.

مقیمی ادامه داد: اما کسانی که در شهرهای بالای ده هزار نفر هستند می‌توانند از تسهیلات فراگیر استفاده کنند و سازمان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توافق کرده که کمک‌های فنی اعتباری ارایه شود. در سال 97 با استفاده از تاییدیه بانک مرکزی می‌توانیم تسهیلات را به صنعتگران اعطا کنیم. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه حمایت‌های دولت از این بخش تنها به حمایت مالی محدود نمی‌شود، گفت: مدل خوشه‌ای برای توسعه این صنعت ارایه شده که یکی از مدل‌های اصلی توسعه در دنیا است.

وی ادامه داد: اکنون 25 خوشه در این صنت در کل کشور شناسایی شده و 5 خوشه در چند استان تکمیل شده است.

مقیمی افزود: در یک خوشه مجموعه اقدامات از تامین مواد اولیه تا فروش و صادرات انجام می‌گیرد و کار برای تولید کننده تسهیل می‌شود. این مقام مسوول تصریح کرد: در بعضی خوشه‌ها، شهرک‌های تخصصی ایجاد شده است و همچنین از باب حضور در نمایشگاه‌های سایر کشورها، از تولیدکنندگان حمایت می‌شود.

وی در خصوص مشکل مواد اولیه مورد نیاز صنعت مبلمان گفت: مهم‌ترین مشکل این صنعت در بحث ماده اولیه به چوب بر می‌گردد؛ ما در داخل کشور به دلیل ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌ها با کمبود مواجه هستیم و بنابراین بخش زیادی از این ماده از خارج تامین می‌شود.

مقیمی افزود: در حال حاضر تعرفه واردات چوب 4 درصد است تا مشکلی در زمینه واردات برای تولیدکنندگان وجود نداشته باشد.

 

ارسال نظر