احتکار لوازم خانگی ناشی از دخالت دولت در قیمت‌گذاری است

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۰:۵۱:۰۵
کد خبر: ۱۲۷۹۹۹

حبیب‌الله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران معتقد است دولت باید دخالت در روند قیمت‌گذاری در صنایع لوازم خانگی را متوقف کند. انصاری گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حالی اجازه افزایش 9.8 درصدی قیمت لوازم‌خانگی را به تولیدکنندگان می‌دهد که عملا با توجه به هزینه‌های جاری برای تولیدکنندگان لوازم‌خانگی این مقدار افزایش قیمت به‌هیچ‌وجه مقرون به‌صرف نیست.

او گفت: همانطور که در جلسات متعدد با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کردیم این اجازه به تولیدکنندگان داده شود تا خودشان نحوه قیمت‌گذاری در بازار را مشخص کنند.

به اعتقاد دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران، تولیدکنندگان برای اینکه بازار خود را از دست ندهند، قیمت‌ها را پلکانی بالا خواهند برد و این نحوه افزایش قیمت هم به نفع مصرف‌کننده و هم به نفع تولیدکنندگان است.

عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به اینکه بلاتکلیفی در نحوه قیمت‌گذاری محصولات لوازم‌خانگی باعث سوءاستفاده و احتکار شده، می‌گوید: در همین مدت شاهدیم که چه تعداد انبار احتکار لوازم‌خانگی کشف‌شده و همین الان هم اگر به برخی فروشندگان مراجعه کنید، ممکن است بگویند که جنس ندارند؛ درحالی‌که در انبار برخی فروشندگان کالا موجود است، اما برای کسب سود عرضه آن را به زمان دیگری موکول کرده‌اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح می‌کند: طبیعی است که با توجه به این هزینه‌ها، تولید هم به نسبت کاهش پیدا کند و با افزایش تقاضا، چالش میان عرضه و تقاضا در بازار شکل بگیرد. البته باید گفت در همین زمینه بخشی از تقاضاهای موجود، به تقاضای کاذبی که از سوی محتکران شکل‌گرفته برمی‌گردد و رکودی که در صنعت لوازم‌خانگی وجود دارد هم در بخش تولید و هم در بخش مصرف شکل‌گرفته است.

   عدم تحقق برنامه راهبردی وزارت صمت برای لوازم‌خانگی

انصاری در ادامه با اشاره به برنامه راهبردی صنعت لوازم‌خانگی و هدف‌گذاری برای این صنعت تا افق 1404، می‌گوید: در همان زمان‌ هم که این برنامه تدوین شد، با تشکیل تیم کارشناسی و تخصصی که نتایج آن‌ نیز به وزیر وقت ارایه شد، اعلام کردیم که برخی موارد اجرا شدنی نیست و الان هم که در میانه سال 97 قرار داریم، با اطمینان می‌گویم که با توجه به وضعیت فعلی، تحقق برنامه راهبردی وزارت صنعت در صنعت لوازم خانگی عملیاتی نیست.

به اعتقاد دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی در همان زمان که این برنامه راهبردی تدوین می‌شد، پیش‌بینی‌نشده بود که صنعت لوازم‌خانگی به چالشی که هم‌اکنون در سال 97 گرفتار آن است برسد به همین دلیل برخی از مواردی که در این سند به آنها اشاره‌شده با اغراق همراه است.

برای نمونه در حال حاضر شاهدیم که سهم اشتغال در این صنعت طی 3 ماه گذشته کاهش پیداکرده است. درحالی‌که قرار بود سهم اشتغال این بخش از 1.7 درصد در سال 94 به 1.9 تا پایان سال 1400 برسد.

او در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان زمینه ورود سرمایه خارجی به کشور را در صنعت لوازم‌خانگی مهیا کرد، همانطور که در سند راهبردی هم بر تحقق آن تاکید شده است، تاکید می‌کند: کلید سرمایه‌گذاری خارجی، ثبات اقتصادی در کشور است.

انصاری می‌گوید: بدون شک فعالان این صنعت علاقه‌ای ندارند که بازار خود را در اختیار کالاهای خارجی بگذارند، بلکه آن‎‌ها خواستار فراهم شدن زمینه‌های همکاری برای تولید مشترک هستند. برای ورود این سرمایه‌گذاران باید به منافع طرف ایرانی توجه شود و از طریق انعقاد قراردادهای مشارکت انتفاعی (Joint Ventur)، منافع حاصل به نحو بهتری بین طرفین توزیع شود.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران، همکاری سرمایه‌گذاران خارجی برای تولید مشترک، صادرات را هم افزایش خواهد داد. حبیب‌الله انصاری در پایان از مهم‌ترین راهکارهایی که در کوتاه‌مدت می‌تواند به بازار لوازم‌خانگی تعادل بخشد، می‌‎گوید.

به اعتقاد او جلوگیری از قاچاق لوازم‌خانگی یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که باید موردتوجه قرار بگیرد. در همین زمینه انصاری تاکید می‌کند: کالای قاچاق کشف شده نباید در انبار نگهداری شود تا بعدا با اعمال شرایطی خاص مانند اعمال تخفیف 50 درصد، به مردم یا سازمان‌ها داده شود. چراکه درهرصورت عرضه کالاهای قاچاق به هر نحو در بازار به تولید صدمه می‌زند.

کاهش فرآیند‌های اداری گشایش اعتبار برای برخی مواد اولیه، تثبیت نرخ ارز و بازنگری در پرداخت مابه‌التفاوت ارزی برای لوازم‌خانگی که با ارز 4200 تومانی ثبت سفارش شده‌اند، از دیگر مواردی هستند که انصاری عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران برای بازنگری سیاست‌ها از سوی تصمیم‌گیران به آنها اشاره می‌کند.

 

ارسال نظر