اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۹۰۵

انتقاد واردکنندگان برنج از دولت

مهر|دبیر انجمن واردکنندگان برنج، ضمن انتقاد از رفتار دولت با واردکنندگان، گفت: کامیون‌هایی که برنج را ازگمرک به مقصد انبار حمل می‌کنند، با وجود داشتن اسناد تایید شده، به اتهام قاچاق توقیف می‌شوند. مسیح کشاورز، با اشاره به اینکه وزارت جهادکشاورزی در خردادماه به دلیل مشکل عدم تامین ارز و عقب بودن برنامه، از تجار عضو انجمن خواست با توجه به تحریم‌های پیش آمده، برای تامین نیاز کشور در اسرع وقت اقدام به واردات برنج کنند، افزود: اما امروز شاهد رفتار دوگانه‌ای هستیم که واردکنندگان برنج از سوی نهادهای دولتی مورد اتهامات مختلف قرار گرفته و با انتشار آن در رسانه ملی، آبروی تجار شناسنامه‌دار و معتبر کشور را خدشه‌دار کرده‌اند.

کشاورز با بیان اینکه باید در بازار یک محصول مانند برنج مشکلی چون کمبود یا افزایش قیمت وجود داشته باشد که نیاز به مداخله دولت و دستگاه‌های نظارتی داشته باشد، توضیح داد: این در حالی است که در بازار برنج وارداتی آرامش کامل برقرار و برنج با قیمت مناسب و به اندازه کافی وارد و عرضه شده است. او با اشاره به اینکه در حال حاضر علاوه بر بازرسان سازمان حمایت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، نهادهای دیگری نسبت به بازرسی از بازار اقدام می‌کنند، گفت: پلمب کردن انبارها و متوقف کردن محموله‌های برنج که همگی در سامانه انبارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت، ثبت و با مدارک مستند و قانونی نگهداری و حمل می‌شوند، جای سوال دارد؛ چراکه با این رفتار عرضه برنج در بازار دچار اختلال شده و در نهایت به برهم خوردن امنیت و آرامش بازار منتهی می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه انجام بازرسی‌ توسط دستگاه‌ها و افراد غیرمتخصص و زدن برچسب محتکر به واردکنندگانی که بطور رسمی و از مبادی قانونی برنج وارد می‌کنند، تبعات منفی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد، تصریح‌کرد: متاسفانه شرایطی پیش آمده برای اقتصاد کشور موجب شده تا علاوه بر دستگاه‌های نظارتی از ظرفیت برخی دیگر سازمان‌ها برای رصد وضعیت بازار استفاده شود که نداشتن تخصص موجب شده در برخی موارد رفتاری نادرست با فعالان اقتصادی بخش خصوصی داشته باشند. کشاورز با بیان اینکه، متاسفانه بازرسی‌های غیرتخصصی موجب شده، واردکنندگان برنج عضو انجمن مورد اتهامات بی‌اساسی چون احتکار قرار بگیرند، اظهار کرد: رفتارهای برخی بازرسان به گونه‌ای است که گویی ایشان تعبیر درستی از بازرسی و نظارت بر بازار نداشته و حتی از روند تامین و توزیع کالا بالاخص برنج نیز بی‌اطلاع‌ هستند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه، متاسفانه برخی تیم‌های بازرسی کمترین اطلاعاتی در خصوصی بازار برنج ندارند، گفت: این بازرسان از این موضوع بی‌اطلاع‌ هستند که نمی‌توان برنج مصرفی یک سال کشور را در یک روز وارد بازار کرد و به این دلیل هنگام مراجعه به انبارها، واردکنندگان را متهم به احتکار می‌کنند؛ این در حالی است، برنج‌ که با ارز مصوب وارد کشور می‌شود باید با قیمت مشخص و تعیین شده در بازار عرضه شود، از این رو برای تجار فرقی نمی‌کند که برنج‌ها را در چه زمانی وارد بازار کنند. کشاورز با بیان اینکه متاسفانه روند بازرسی‌های غیرتخصص فقط در مورد انبارهای برنج نیست، افزود: کامیون‌هایی که برنج را از مبداء گمرک با مقصد انبار در شهرهای مختلف حمل می‌کنند، با وجود داشتن اسناد رسمی و تایید شده، به اتهام قاچاق توقیف می‌شوند.

تشکیل انجمن «تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن کرمانشاهی»

ایسنا|رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: انجمن «تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن کرمانشاهی» ظرف 20 روز آینده راه‌اندازی می‌شود. کیوان کاشفی با اشاره به پیگیری‌های یکساله‌ای که برای راه‌اندازی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن حیوانی کرمانشاه انجام شده، افزود: به زودی شاهد راه‌اندازی این انجمن خواهیم بود. او از روغن حیوانی کرمانشاه به عنوان یک پتانسیل و برند یاد و خاطرنشان کرد: متاسفانه طی سالیان گذشته آنطور که باید به این ظرفیت نپرداخته ایم و اکنون به دنبال ایجاد ارزش افزوده و بهره‌وری بیشتر از این محصول هستیم.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به کیفیت و تنوع روغن حیوانی که در مناطق مختلف استان تولید می‌شود، یادآور شد: اکنون چند واحد در کرمانشاه داریم که تولید روغن حیوانی را به صورت صنعتی هم انجام می‌دهند و عده‌ای هم در نواحی مختلف استان به شیوه سنتی تولید این محصول را انجام می‌دهند. کاشفی با بیان اینکه همه افراد فعال در زمینه تولید، بسته‌بندی و فروش روغن حیوانی برای حضور در این انجمن شناسایی شده‌اند، گفت: تنها در بخش بسته‌بندی و فروش این محصول حدود 60 نفر در استان فعالیت دارند. اگر روی این پتانسیل کار کنیم می‌توانیم شاهد صادرات بیشتر روغن کرمانشاه به بازارهای مختلف جهان باشیم. کاشفی از پیگیری برای راه‌اندازی انجمن «زعفران» کرمانشاه هم خبر داد و تصریح کرد: اگرچه تولید زعفران در کرمانشاه طی چند سال اخیر آغاز شده، اما به عقیده ما پتانسیل کار زیادی در این بخش وجود دارد.برای افزایش تولید و بهره‎وری زعفران در کرمانشاه باید روی مواردی مانند آموزش، بسته‌بندی، بازاریابی و ... کار کنیم.

 

ارسال نظر