تخصیص ارز به سیستم ترانزیت بین‌المللی

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۰۰

مسعود دانشمند، رییس فدراسیون حمل و نقل درباره اختلال ترانزیتی بین‌المللی برای حدود 30 هزار راننده در بخش حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت، اظهار داشت: رانندگان ترانزیتی از زمانی که از مرز خارج می‌شوند باید عوارض مرزی، سوخت، تغذیه و کلیه کارها را با ارز انجام دهند که برای این منظور هر چقدر حمل بار در مسافت‌های طولانی‌تر باشد میزان مخارج ارزی آن نیز بالاتر است.

وی با بیان اینکه مشکل ارزی مربوط به رانندگان از زمان اعلام ارز 4200 تومانی شروع شد، عنوان کرد: در همان مقطع یادآور شدیم که باید بخش خدمات هم در مقوله تخصیص ارز در نظر گرفته شود که در این زمینه یکی از زیر مجموعه‌های آن حمل و نقل است. براین اصل جلساتی بین فدراسیون حمل و نقل، سازمان پایانه‌ها و بانک مرکزی برگزار شد و به یک قالبی رسیدند که برای کشورهای اطراف چه میزان ارز اختصاص یابد و برای کشورهای میانه مسافت و کشورهایی که در مقاصد دور در اتحادیه اروپا هستند چه مبلغی از ارز تخصیص یابد.

دانشمند در ادامه افزود: در این جلسه به تفاهم رسیدند اما مکانیزم پرداخت را مشخص نکردند یعنی باید بانکی را به عنوان عامل معرفی می‌کردند تا راننده با مراجعه به آن ارز مورد نیاز خود را دریافت کند. در واقع سازوکار و بخشنامه‌های لازم انجام شده اما مرحله آخر عملیاتی نشده است. راننده بار می‌زند و لب مرز می‌رسد اما ارز ندارد که خارج شود. به همین خاطر ترجیح می‌دهد که بار نبرد و کار نکند.

رییس فدراسیون حمل و نقل با تاکید براینکه ادامه این وضعیت صادرات و واردات را با مخاطره مواجه می‌کند یادآورشد: اکنون در وضعیتی هستیم که بسیاری از رانندگان تمایلی به حمل بار ندارند و آنهایی که مشغول به کار هستند لب مرز می‌مانند زیرا ارز مورد نیاز خود را برای ادامه مسیر دریافت نمی‌کنند.

وی در ادامه افزود: مشکل رانندگان در مرزهای ایران عدم دریافت ارز است، رانندگان در ترانزیت بین‌المللی، عمدتا قراردادهای خود را با صاحب کالا، به‌صورت ریالی منعقد می‌کردند، اما اکنون با افت ارزش ریال، دیگر ادامه این روال منطقی نیست و هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد. دانشمند با اشاره به اینکه هنوز ارز رانندگان، تعیین تکلیف نشده است، ادامه می‌دهد: پیش‌تر اعلام کرده بودند که به رانندگان ترانزیت بین‌المللی دلار 4200تومانی می‌دهند، اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است. رانندگانی که در مسیر ترانزیت بین‌المللی فعال هستند اکنون در سردرگمی به سر می‌برند. رانندگان، لب مرز گرفتار شده‌اند و بار نمی‌زنند که این شرایط موجب شده تعداد کامیون‌هایی که بار می‌زنند، با کاهش چشمگیری روبرو شود و این در حالی است که در حال حاضر بار صادراتی در گمرک تلنبار شده و مشخص نیست چه اتفاقی برای آن می‌افتد.

رییس فدراسیون حمل و نقل با بیان اینکه عمده این مشکل در مرز بازرگان خود را نشان داده، می‌افزاید: از آنجا که تکلیف ارز صادرکنندگان نیز در بسیاری موارد مشخص نیست، بار صادراتی با کاهش بسیار مواجه شده است. علاوه بر اینکه اکنون ارز برای ترانزیت کالا هم وجود ندارد و این در حالی است که اکنون هزینه‌ها در حوزه ترانزیت جاده‌ای سه‌ونیم ‌برابر شده است.

‌وی خاطرنشان ساخت: صادرکنندگانی که جنس خود را پیش‌تر به خریدار فروخته‌اند در حال حاضر نمی‌توانند این مابه‌التفاوت را پرداخت کنند که در این شرایط رانندگان هم قادر نیستند با ارقام پایین بار را جابه‌جا کنند.

به گفته دانشمند رایزنی‌های لازم در این زمینه با سازمان راهداری و بانک مرکزی انجام شده، اما تاکنون به اجرا درنیامده است. براین اصل تنها راهکار برون رفت از این وضعیت این است که شعب مختلفی برای تخصیص ارز به رانندگان ترانزیت با جواز صادراتی اختصاص پیدا کند. اینکه ارز با چه نرخی باشد، تفاوتی نمی‌کند. باید تعیین تکلیف شود تا راننده و صاحب کالا بتوانند مذاکره کنند.

وی تصریح داشت: بنا بود رانندگان کد پیگیری را به بانک مرکزی ارسال کنند تا براساس تاییدیه سازمان راهداری، ارز مورد نیاز به آنها اختصاص پیدا کند. بانک مرکزی این دستورالعمل را به پنج بانک عامل سامان، ملت، تجارت، پارسیان و ملی بخشنامه کرد. تصور این بود که مشکل حل شده است؛ اما متوجه شدیم بانک‌های عامل، نرم‌افزار لازم را در این زمینه هنوز طراحی نکرده‌اند و می‌گویند دستورالعمل بانک مرکزی کامل نبوده است.

 

ارسال نظر