کاهش ۴۰ درصدی عرضه آب معدنی با افزایش قیمت بطری

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۱۹۹

پیمان فروهر در گفت‌وگو با اگزیم نیوز در تشریح دلایل کاهش عرضه آب معدنی به بازار اظهار داشت: قیمت هر کیلو مواد اولیه بطری از 4450 تومان سال گذشته با 500 درصد رشد به 26 هزار تومان رسیده که با توجه به کمبود بطری جهت آب بسته‌بندی شده، میزان عرضه به بازار با کمبود 40 درصدی مواجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود مشکلات و موانع فراوان در پروسه تولید این صنعت، تعزیرات اجازه افزایش قیمت نمی‌دهد، عنوان کرد: با حضور دلالان و سودجویان که مواد اولیه مورد نیاز را به کشورهای اطراف صادر می‌کنند یا با قیمت‌های نجومی در بازار به فروش می‌رسانند کنترل عرضه و تقاضا از دست تولید‌کنندگان واقعی خارج شده و بازار با کمبود روبرو شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی زیاده خواهی تولید‌کنندگان مواد اولیه بطری را نیز در این نابسامانی موثر دانست و افزود: پریفرم فروشان با وجود توافق انجام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارایه پریفرم مورد نیاز بازار خودداری کرده و سعی دارند با در تنگنا قرار دادن تولید‌کنندگان قیمت‌ها را بیش از این افزایش دهند. فروهر با اشاره به جلسه مشترک مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی با تولیدکنندگان پریفرم، یادآور شد: در این جلسه از سوی مدیرکل دفتر صنایع غذایی تاکید شد که پریفرم فروشان حق ندارند که هر کیلو پت را به قیمت 7 هزار تومان خریداری کرده و به مبلغ 20 هزار تومان بفروشند. اما با نادیده گرفتن کلیه مفاد جلسه پریفرم فروشان همچنان با اخلال در بازار، عرصه را برای تولید‌کنندگان آب معدنی با موانع فراوان مواجه کرده‌اند.

وی راهکار ایجاد ثبات در بازار را حذف دلالان بورسی دانست و افزود: در این زمینه باید مواد اولیه بطری مستقیم به دست جریان واقعی تولید‌کننده برسد که برای این امر لازم است راستی‌آزمایی کدهای سایت بهین‌یاب، شناسایی کارخانجات غیرفعال از بورس، کنترل و نظارت شدید نسبت به عملکرد و فروش تولیدکنندگان پریفور که بخش اعظم مواد خود را از بورس تهیه می‌کنند و نیز جلوگیری از صادرات غیرقانونی و غیررسمی PET در دستور کار مراجع نظارتی قرار گیرد. دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با بیان اینکه مجتمع تندگویان به اندازه توان خود در حال تولید است، تصریح داشت: تلاطم و نوسان قیمت در این بازار به حدی جذاب شده است که به تعداد خریداران بورس اضافه شده که در مقابل نیز سهم مواد مورد نیاز تولید‌کنندگان کاهش یافته، اما آنچه که جای سوال دارد این است که این میزان پت عرضه شده توسط این مجتمع به کجا می‌رود و در چه بازارهایی عرضه می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه در این راستا تنها ۱۰ درصد از تولیدکنندگان پریفرم منفعت دیده‌اند و کماکان مشکل تقاضای زیادی در بورس وجود دارد، اظهار کرد: قبل از اعمال اصلاحات ۳۶ هزار تن تقاضا در بازار وجود داشت که تنها ۴۰۰۰ تن عرضه می‌شد، بنابراین پس از فشارهای وارده به پتروشیمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس به جهت قطع دست دلالان، سودجویان و متخلفان درخواست و تقاضا به ۴۰۰۰ الی ۵۰۰۰ تن رسید.

فروهرافزود: صنایع نوشابه، روغن نباتی، ماء‌الشعیر و مالت، آب بسته‌بندی و صنایع لبنی ۹۰ درصد پریفرم خود را از تولیدکنندگان پریفرم خریداری می‌کنند اما تنها ۱۰ درصد تولیدکنندگان پریفرم هستند که جواز خرید پت از بورس را دارند و مابقی آنها مجاز به خرید از بورس نیستند. گفتنی است ۱۳ خردادماه سال جاری مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به مدیرکل نظارت بر کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواستار «نظارت و جلوگیری از فروش پریفرم و سایر ملزومات پلاستیکی با قیمت‌های حاشیه‌ای بازار توسط تولید‌کنندگانی شده است که مواد را از طریق بورس خریداری می‌کنند.»

علاوه بر این لیست تولیدکنندگان پریفرم که از شرکت بورس کالای ایران خرید می‌کنند نیز اخذ و تهیه شده است؛ بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخواست کرده ضمن نظارت کامل بر فعالیت واحدهای تولیدکننده پریفرم گزارش مربوطه را به اداره کل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت و کارگروه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی منعکس کند.

 

 

ارسال نظر