اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۴۷

توقف کامیون‌ها در مرز بازرگان

ایسنا| دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اعلام کرد: کامیون‌های اروپایی و ترکیه‌ای که حامل بار برای ایران هستند، در مرز بازرگان متوقف مانده‌اند، در حالی که اکثر این ماشین‌ها حامل مواد غذایی، دارویی و مواد فاسدشدنی هستند که طبق قوانین جهانی باید بدون توقف، اوراق‌شان بررسی و از گمرک خارج شوند. جلال ابراهیمی اظهار کرد: حدود یک ماه است که کامیون‌هایی که از کشورهای اروپایی و ترکیه به مقصد ایران و همسایه‌های آن حرکت کرده بودند، به دلایلی نظیر پلمب و بررسی گازوئیل، بررسی اوراق ثبت سفارش، بررسی اوراق حمل و همچنین مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در مرز بازرگان متوقف شده‌اند و این در حالی است که محموله باری‌شان مواد فاسدشدنی بوده‌اند که دچار ضرر و زیان شده‌اند. او افزود: در این میان کرایه معطلی کامیون‌ها از هزینه‌های خرید و تجارت نیز بالاتر رفته است. ابراهیمی با اشاره به درخواست سفیر ایران در ترکیه درباره اعزام افراد برای حل این مشکل به مرز بازرگان گفت: اگر این مشکل حل نشود برای ایران از لحاظ بازار داخلی و چهره عمومی تجارت صورت خوشی ندارد. رییس مرکز مطالعات ایران و ترکیه تصریح کرد: علاوه بر مسائل پیش آمده برای تجار ایرانی، کامیون‌هایی که باید از ایران عبور کنند به جهت کم کردن فشار گمرک، سهولت حمل و نقل و جلوگیری از فساد موادی که همراه دارند، مسیر خود را تغییر می‌دهند و مرزهای دیگر را جایگزین می‌کنند؛ بنابراین مقدار زیادی از درآمد ایران که از طریق حق عبور سرزمینی حاصل می‌شود، از بین می‌رود. همچنین رضا کامی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تاکید کرد: باید ترتیبی اتخاذ شود تا مسائل گمرکی و کنترل گازوئیل تریلرها و عبور کامیون‌ها سهل و در چند کیلومتری تبریز هدایت شود. این امر باعث می‌شود، از تراکم و توقف تریلرها در مرز کاسته شود و سوءتفاهم‌هایی که در مورد مرز بازرگان به وجود آمده، برطرف شود. او همچنین اظهار کرد: سه ارگانی که در مرز بازرگان، سوخت تریلرها را کنترل می‌کنند باید یکپارچه شوند.

اقدامی برای کنترل نقدینگی نشد

فارس| رییس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصاد ایران ساختاری است، گفت: در دو سال گذشته باوجود اینکه بحث تحریم‌ها مطرح نبود اما برای تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید هیچ اقدامی انجام نشده است. حسین سلیمی در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات اقتصادی با تغییرات مدیران اقتصادی قابل حل است، گفت: مشکلات اقتصادی ایران، مشکلاتی ساختاری است که تنها با تغییرات مدیران قابل حل نیست. رییس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور مساله نقدینگی است، افزود: نقدینگی به هر بازاری که وارد شده آن را متورم کرده است بنابراین باید دولت برای حل این معضل فکری کند تا نقدینگی را تبدیل به تولید کند و تولید هم اشتغال ایجاد کند. او با بیان اینکه اگر اشتغال ایجاد نشود در هیچ برنامه‌های موفق نمی‌شویم، افزود: از بسیاری از برنامه‌های اقتصادی عقب هستیم و نباید این عقب‌ماندگی‌ها را مرتبط با تحریم‌ها بدانیم زیرا در دو سال گذشته که خبری از تحریم‌ها نبود، اتفاقی برای تولید و اشتغال نیفتاد. سلیمی با اشاره به افزایش قیمت دلار اظهار کرد: تلاطمات شدید بازار ارز از اواخر سال گذشته آغاز شد، در حالی که در آن موقع بحث تحریم‌ها مطرح نبود و در نهایت هم افزایش قیمت دلار در هر دو بازار رسمی و آزاد ایجاد شد. او اظهار کرد: در دو سال گذشته با وجود اینکه بحث تحریم‌ها مطرح نبوده اما هیچ اتفاقی برای تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید صورت نگرفته است.

افزایش توزیع مرغ در بازار

تسنیم| رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه قیمت مرغ به زودی کاهش می‌یابد گفت: این هفته عرضه مرغ در بازار بیشتر می‌شود؛ گرمای شدید یک ماه گذشته باعث شده بود رشد مرغ‌ها کم شود. محمد یوسفی رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درباره اخباری که درباره کمبود مرغ در بازار در فضای مجازی مطرح می‌شود، اظهار کرد: مشکلی بابت تامین مرغ در بازار وجود ندارد و تولید این محصول در کشور فراوان است و شرکت پشتیبانی امور دام نیز اقدام به توزیع مرغ منجمد می‌کند. او افزود: شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلوگرم مرغ منجمد را 6600 تومان تا 6700 تومان توزیع می‌کند و در مقاطعی نیز اقدام به توزیع مرغ گرم به قیمت حدودی 8 هزار تومان کرده است. رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، ادامه داد: ستاد تنظیم بازار بر اساس دستور العمل ریاست‌جمهوری مبنی بر افزایش حداکثر 10 درصدی قیمت‌ها، حداکثر قیمت مرغ گرم را برای مصرف‌کننده در سال جاری 8175 تومان با احتساب 9 درصد افزایش قیمت تعیین کرد، اما این قیمت مورد قبول ما نیست. او با اشاره به دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت دان (خوراک طیور) هزینه‌های تولید ما 60 تا 65 درصد افزایش یافته اما قیمت فروش مرغ را حداکثر 9 درصد بالا برده‌اند. یوسفی با بیان اینکه بر اساس هزینه‌های تولید، قیمت واقعی مرغ برای مصرف‌کننده 9500 تومان است گفت: قیمت دان (خوراک مرغ) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در برخی اقلام تا 90 درصد و قیمت ذرت 50 درصد افزایش یافته است و نمی‌شود آن را با قیمت ستاد تنظیم بازار به فروش رساند.

 

ارسال نظر