افزایش قیمت مرغ و شیر در انتظار مصوبه ستاد تنظیم بازار

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۴۵

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با بیان اینکه عدم انگیزه در بین تولید‌کنندگان شیر، گوشت و تخم مرغ به دلایل گوناگون از جمله قیمت تمام شده بالای محصولات پروتئینی مربوط است، اظهار داشت: قیمت‌گذاری دولت در اکثر موارد پایین‌تر از قیمت تمام شده برای این تولید‌کنندگان است و همین امر انگیزه ادامه کار را از آنها سلب کرده است.

مجید موافق قدیری در تشریح دلایل بالا رفتن قیمت تمام شده برای تولید‌کنندگان گفت: مهم‌ترین عامل افزایش قیمت خوراک دام و نهاده‌های دامی است، اما علت افزایش نهاده نیز به عوامل دیگری بستگی دارد که با وجود کاهش قیمت جهانی این محصول به دلیل مشکلات بانکی، نوسانات ارز، جو روانی حاکم بر بازار، بحث انرژی و سوخت، مشکل حمل و نقل داخلی و بین‌المللی و اعتصاب کامیونداران مزید بر علت شده تا قیمت تمام شده نهاده‌های دامی و خوراک در واحدهای پرورش دام افزایش پیدا کند.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در ادامه افزود: به همین دلیل مرغدارها انگیزه ندارند که جوجه‌ریزی کنند که در صورت تداوم این وضعیت بازار با کمبود مواجه خواهد شد. بر همین اساس دولت پیشنهادی را برای تنظیم بازار مطرح کرده که تا چند روز آینده تصویب می‌شود و برپایه آن قیمت گوشت مرغ و شیر افزایش پیدا می‌کند.

موافق قدیری با تاکید براینکه این افزایش قیمت باید زیرنظر ستاد تنظیم بازار باشد، اذعان داشت: در جایی که قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا می‌کند قیمت محصولات پروتئینی ما نیز افزایش پیدا می‌کند چون حدود 80 درصد قیمت نهاده‌ها و پروتئین‌ها قیمت تمام شده خوراک دام است که تاثیر مستقیم در قیمت نهایی دارد. به همین علت نیز دولت ارز 3800 تومانی برای نهاده‌های دامی تخصیص داده است تا بتواند فاکتورهای متعددی را که بر قیمت تمام شده محصولات پروتئینی تاثیرگذار است کنترل کند. وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود واردات کنجاله سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام در متعادل شدن این نهاده تاثیرگذار بوده است، گفت: اگر شرکت‌های متولی تنظیم بازار کشور آنقدر ظرفیت و پتانسیل بالایی دارند که می‌توانند با توزیع تنها یک کشتی ٤٠ هزار تنی کنجاله سویا نوسانات شدید بازار این نهاده‌ها را مدیریت کنند، چرا این اجازه را دادند که کنجاله سویا از قرار هر کیلو به ٣٠٠٠ تومان برسد؟ فراموش نکنیم که میانگین مصرف روزانه کنجاله سویا در واحدهای تولید شیر، گوشت و تخم مرغ کشور ٦٥٠٠ تن و این حجم توزیع دولتی حداکثر کفاف مصرف ١٠ روز کشور است.

قدیری با بیان اینکه فراموش نکنیم که تورم و جو روانی منفی در بازار و فشارهای سیاسی داخلی و خارجی با محوریت تحریم اجازه نمی‌دهد بازار نهاده‌های دامی به آرامش برسد، تصریح داشت: دلیل این ادعا نیز می‌تواند این باشد که امروز بیش از نیاز کشور ذرت دامی موجود است، صادرات آن هم از قبل ممنوع و شامل عوارض صادراتی بود اما قیمت آن در بازار کاهش پیدا نکرده است و تا زمانی که سیاست مناسب در این مورد اتخاذ نشود شرایط بازار این محصول با تلاطم و نابسامانی همراه خواهد بود.

وی با اشاره به این نکته که با بررسی نسبی بازار به این نتیجه می‌توان رسید که قیمت کنجاله سویای خارجی تغییر محسوسی نداشته و میانگین قیمت آن در سطح ٢٥٠٠ تومان باقی مانده، یادآورشد: اما در خصوص کنجاله سویای داخلی، قیمت روند کاهشی داشته و از میانگین ٢٤٥٠ تومان به میانگین ٢٠٠٠ تومان رسید که مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت نیز ورود جدی سازمان حمایت و تعزیرات به قیمت‌گذاری و نظارت‌های سنگین آنها در کارخانجات روغنکشی داخلی بود.

 

ارسال نظر