اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۸۶

بر طبل گرانی زعفران نکوبید

علی حسینی هیات‌مدیره، عضو شورای ملی زعفران از ثبات نسبی قیمت طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران 4 میلیون و 200 هزار و حداکثر 7 میلیون تومان است.

وی افزود: با توجه به بخشنامه دولت درخصوص تسویه ارزی صادرکنندگان با دلار 4200 تومان پیش‌بینی می‌شود که صادرات از رونق بهتری برخوردار شود، اما بازهم باید منتظر ماند و دید که خریداران خارجی نسبت به قیمت کنونی زعفران چه واکنشی نشان می‌دهند.  حسینی، آینده صادرات زعفران در ماه‌های آتی را پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه به فصل برداشت محصول نزدیک می‌شویم، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای صادرات زعفران متصور بود چرا که خریداران تا عرضه محصول نو به بازار، خرید خود را محدود می‌کنند و ترجیح می‌دهند زعفران نو خریداری کنند.

وی با انتقاد از نوسان نرخ زعفران در بازار بیان کرد: با وجود آنکه قیمت ارز و نهاده‌های کشاورزی در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است، اما معتقدیم که قیمت زعفران نباید با نوسان چشمگیری در بازار روبرو شود چرا که زعفران کالای صادراتی است و افزایش بی‌رویه قیمت می‌تواند چالش‌های متعددی به وجود آورد. عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به آنکه کوبیدن بر طبل گرانی به نفع زعفران ایرانی نیست؛ بنابراین باید هوشمندانه نسبت به این کالای صادراتی برخورد کنیم تا با وجود سایر رقبا بتوان در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشت.

این مقام مسوول با بیان اینکه قیمت هر کیلو زعفران در بازار داخل نباید از 6 میلیون تومان تجاوز کند، افزود: طی ماه‌های اخیر قیمت زعفران در بازار داخل دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفت که به نظر بنده این امر ناعادلانه است.

مرغداران جرأت جوجه‌ریزی ندارند

یک مقام مسوول گفت: با توجه به هزینه 32هزارتومانی خرید هر قطعه جوجه با احتساب هزینه واکسن، مرغداران توان جوجه‌ریزی مجدد را ندارند.

ناصر نبی پور رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره آخرین وضعیت قیمت تخم مرغ در بازار اظهار کرد: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 6 هزار و 500، شانه‌یی 13 هزار و دانه‌یی 450تومان است.

وی افزود: قیمت کنونی تخم مرغ برابر با قیمت تمام شده تولید است و با وجود خطر بیماری سودی برای مرغدار در بر ندارد.

نبی پور با انتقاد از افزایش سرسام آور قیمت نهاده‌های دامی در بازار گفت: هم‌اکنون نرخ هر کیلو ذرت تحویل مرغدار یک هزار و 350 و کنجاله سویا 2 هزار و 800 تومان است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 80درصد رشد داشته است. این مقام مسوول قیمت تخم‌مرغ در بازار را پیش‌بینی کرد و گفت: هر چه به سمت خنک شدن هوا پیش رویم، مطمئنا قیمت تخم‌مرغ در بازار به سبب فزونی تقاضا، افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مرغداران جرأت جوجه‌ریزی را ندارند، افزود: در شرایط کنونی مرغداران برای جوجه‌ریزی واحدهای خود باید هر قطعه جوجه را با احتساب هزینه واکسن، 32 هزارتومان خریداری کنند این درحالی است که سال گذشته این رقم 19 تا 20 هزارتومان بود.

سوءاستفاده  توزیع‌کنندگان نهاده‌های دامی از خلأ نظارت

یک مقام مسوول گفت: به دنبال افزایش نرخ نهاده‌های دامی، بخش خصوصی و شرکت‌های دولتی از خلأ نظارت در بازار سوءاستفاده کردند.

حمید فاضلی مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت مرغداران کشوردرباره آخرین وضعیت نهاده‌های دامی در بازار اظهار کرد: اگرچه قیمت نهاده‌های دامی نظیر کنجاله سویا و ذرت تا حدودی نسبت به مدت مشابه ماه قبل در بازار متعادل شده است، اما شکی نیست که برخی توزیع‌کنندگان از خلأ نظارت در بازار سوءاستفاده می‌کنند.وی افزود: در ماه‌های اخیر به دنبال افزایش نرخ نهاده‌های دامی ناشی از نوسان نرخ ارز نه تنها بخش خصوصی بلکه شرکت‌های دولتی که از گذشته نهاده در انبارها داشتند، با احتساب ارز 5 تا 6 هزار تومانی اقدام به توزیع در بازار کردند.

فاضلی ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ نهاده‌های دامی در ماه‌های اخیر، تولیدکنندگان جوجه یکروزه و مرغداران با زیان 500 تا یک هزار تومانی در فروش هر کیلو مرغ در بازار روبرو هستند.

این مقام مسوول با پیش‌بینی بازار نهاده‌های دامی در آینده، گفت: با اختصاص و تامین ارز به موقع، به واردات نهاده‌های دامی از سوی بانک مرکزی پیش‌بینی می‌شود به دنبال کاهش قیمت جهانی ذرت و کنجاله سویا و نزدیک بودن فصل برداشت ذرت، نوسان خاصی در این زمینه رخ ندهد و این درحالی است که در دو هفته اخیر ارز کافی به موقع به واردات تخصیص داده نشد.

وی از افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت کنجاله سویا و 30 تا 40 درصدی ذرت نسبت به بهمن ماه گذشته در بازار خبر داد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت مرغداران در پایان با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار صنعت طیور، تصریح کرد: متولیان امر و تولیدکنندگان باید نسبت به اصلاح ساختار صنعت طیور همت ویژه‌یی داشته باشند و تا زمانیکه اصلاح ساختار صورت نگیرد، ضربه مهلکی به صنعت طیور وارد خواهد شد.

 

 

ارسال نظر