اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۳۰

پیشنهاد حذف معافیت‌ مالیاتی برای صادرکنندگان پتروشیمی

کیوان کاشفی افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه پلیمری در بازار را رشد صادرات مواد اولیه به مقاصد صادراتی در منطقه دانست و گفت: با توجه به افزایش قیمت اررز و معافیت‌های مالیاتی، بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه بیش از تغذیه واحدهای پایین دستی، تمایل به صادرات دارند و این موضوع مبدل به یک مشکل در صنایع کشور شده است

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه از نهایی شدن طرحی اصلاحی در این باره در اتاق بازرگانی ایران خبر داد و گفت: در این طرح اتاق با بررسی همه ابعاد موضوع معافیت‌های صادراتی و قوانین و مقررات آن، به دولت پیشنهاد داده است تا معافیت صادراتی شرکت‌های تامین‌کننده مواد اولیه واحدهای تولیدی حذف شود تا در نهایت تعادل میان صادرات این محصولات و تغذیه شرکت‌های کوچک و متوسط ایجاد گردد.

وی در خصوص وضعیت بازار صادراتی به عراق گفت: فضای صادراتی در عراق برای فعالیت مناسب است؛ علاوه بر اینکه عراق تعرفه‌های یکسان برای همه کشورها در نظر گرفته، مفاد قرارداد اتحادیه کشورهای عربی را کنار گذاشته است؛ به نظر می‌رسد صادرات به عراق بیش از اینکه تحت تاثیر شرایط در عراق باشد، متاثر از مسائل و مشکلات داخلی ماست. کاشفی رشد نرخ دلار را عاملی برای جذابیت صادرات دانست و گفت: با توجه به افزایش قیمت دلارپیش‌بینی افزایش صادرات به عراق را داشتیم و در حال حاضر نیز وضعیت مناسبی را در بازار صادراتی عراق داریم و همه مرزهای استان از جمله سومار، پرویزخان، شوشمی و شیخ‌صله همه با ظرفیت کامل کار فعالیت می‌کنند. رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تراز تجاری ما با عراق مثبت است و به زودی با راه‌اندازی رویه واردات روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کامیون به ظرفیت ناوگان ایران از مسیر پرویزخان افزایش پیدا می‌کند. وی بیان داشت: پس از جریان همه پرسی در اقلیم، با تعاملات انجام شده با تجار اربیل تلاش کردیم مناسبات گذشته را تقویت کنیم و پیرو مذاکرات انجام شده بناست چند نمایشگاه تجاری در این منطقه برگزار شود.

کاشفی با اظهار امیدواری در خصوص سامان یافتن وضعیت ارزی در کشور گفت: امیدواریم با ایجاد تعادل در وضعیت اقتصادی کشور بتوانیم برنامه‌های توسعه و گسترش مناسبات تجاری خود در عراق را با اطمینان بیشتر دنبال کنیم.

ایران و پرتغال به دنبال همکاری در صنایع مکمل

سفیر پرتغال در تهران با دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد. او در این نشست از تمایل فعالان اقتصادی پرتغال برای توسعه همکاری‌ها با ایران به‌ویژه در صنایع مکمل خبر داد. به اعتقاد علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق ایران نیز دو کشور در حوزه صنایع غذایی می‌توانند مکمل هم باشند و ظرفیت بالایی برای همکاری دارند.

سفیر پرتغال در تهران طی ملاقات با دبیرکل اتاق ایران پیشنهاد اعزام هیات تجاری از سوی اتاق ایران برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های اقتصادی پرتغال و زمینه‌سازی برای توسعه مناسبات اقتصادی ارائه داد. ژواعو ژوزه کورته رئال، سفیر پرتغال در تهران همچنین با اشاره به سفر اخیر هیاتی از نمایندگان مجلس به همراه دو نفر از اتاق ایران به کشور پرتغال خواستار بررسی دستاوردهای این هیات شد و تاکید کرد: برای گسترش سطح روابط باید رفت‌وآمدهای هیات‌های تجاری بین دو کشور را افزایش داد. او با اشاره به تصمیمات نامناسب رییس‌جمهور امریکا در مورد ایران، گفت: پرتغال جزو اتحادیه اروپاست و خواستار تداوم برجام است. از طرفی معتقد است هر اتفاقی هم رخ دهد، ایران یک بازیگر مهم در خاورمیانه محسوب می‌شود. سفیر پرتغال در تهران تصریح کرد: به‌طور حتم برای همکاری دو کشور فرصت‌های قابل‌توجهی وجود دارد که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد. ما به دنبال آن هستیم که تبادلات بین ایران و پرتغال را افزایش دهیم و از طرفی توجه ویژه‌یی به صنایع مکمل در هردو کشور داریم. در ادامه علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق ایران با اشاره به قابلیت‌های تجاری، صنعتی و کشاورزی پرتغال، گفت: ما نیازهای وارداتی پرتغال و ظرفیت‌های صادراتی خود را بررسی کرده و به دنبال آن هستیم که طبق مطالعات انجام شده، به‌صورت هدفمند سطح روابط دو کشور را افزایش دهیم. به باور او، ایران و پرتغال می‌توانند در حوزه صنایع غذایی مکمل هم باشند و از طرفی ایران قادر است نیاز این کشور به نفت، گاز و پتروشیمی را پاسخ دهد. البته در این رابطه باید سازوکار روابط بانکی دو کشور نیز مشخص شود. وی همچنین به مذاکرات اتحادیه اروپا و ایران در مورد گسترش همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط اشاره و تاکید کرد: در این رابطه هم راهکارهای مشخصی وجود دارد و اتاق ایران ماموریت دارد در راستای توسعه همکاری‌های مشترک ایران با کشورهای مختلف قدم‌های جدی بردارد. هادی قوامی، نایب‌رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس که یکی از اعضای هیات اعزامی به پرتغال بود نیز در این نشست حضور داشت. وی در ابتدا گزارشی از برنامه‌های هیات در طول سفر ارائه داد و افزود: در این سفر با تجربیات نظام بودجه‌ریزی پرتغال آشنا شدیم و قرار شدن گزارشی از کارکرد این سیستم از طریق سفارتخانه برای مجلس ایران ارسال شود.

 وی همچنین از دیدار هیات ایرانی با گروه دوستی نمایندگان پارلمان پرتغال خبر داد و افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر شد این گروه نیز برای آشنایی با ظرفیت‌های ایران، سفری را ترتیب دهند و به ایران بیایند. بر اساس اظهارات این نماینده مجلس بازدید از یکی از پارک‌های علم و فناوری پرتغال برنامه دیگری بود که در طول سفر انجام شده است. به عقیده قوامی نوع زندگی و فرهنگ پرتغال نشان داد که دو کشور می‌توانند به دلیل نقاط مشترک قابل توجه با یکدیگر همکاری‌های گسترده‌یی داشته باشند.

 

ارسال نظر