۳۶۰ میلیون دلار ارزش صادرات سنگ نما

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۲۹

دبیر انجمن سنگ ایران در گفت‌وگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه سهم 0.23 درصدی ایران از تجارت 17.1 میلیارد دلار سنگ تزیینی جهان، در بخش کیفیت و تنوع سنگ ایران نخستین کشور، به لحاظ تولید در رده چهارم اما از نظر صادرات در میان 20 کشور جهان جای گرفته‌ایم، اظهار داشت: براساس آمار گمرک و سازمان توسعه تجارت سال گذشته 360 میلیون دلار صادرات در این زمینه داشته‌ایم.

احمد شریفی با بیان اینکه آمارهای منتشر شده در زمینه حجم تجارت جهانی بازار سنگ تزیینی در سال 2017 میلادی، رقم 17 میلیارد و 100 میلیون دلار را نشان می‌دهد، عنوان کرد: در این میان امریکا با سه میلیارد و 200 میلیون دلار واردات این بخش 18. 7 درصد از سهم جهانی را جذب کرد. ضمن اینکه سهم چین نیز از این بازار 2 میلیارد و 700 میلیون دلار بود که توانست 15.7 درصد واردات سال گذشته میلادی را به خود اختصاص دهد.

شریفی با اشاره به اینکه ایران با کمتر از 10 میلیون دلار، سهم 0.23 درصدی در بازار جهانی سنگ داشته، افزود: شمار معادن فعال کشور برمبنای تازه‌ترین آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از سه هزار و 300 معدن است که حدود 2هزار معدن در دست تجهیز قرار دارد. همچنین شمار معادن سنگ تزیینی کشور یک هزار و 700 تا یک هزار و 900 مورد برآورد شده که یک هزار و 200 معدن آن فعال است.

دبیر انجمن سنگ ایران از چین به عنوان نخستین شریک سنگ تزیینی ایران یاد می‌کند که بر اساس آمارهای رسمی در سال گذشته این کشور49.85 درصد از کل صادرات ایران در بخش سنگ‌های تزیینی و نما را با رقم 170 میلیون دلار به خود اختصاص داد و نخستین شریک تجاری ایران در این زمینه شد. وی افزود: عراق با 73 میلیون دلار، ترکیه با 17 میلیون دلار، هند و ترکمنستان هریک با 11 میلیون دلار در رده‌های بعدی جای دارند. همچنین سایر کشورها در مجموع 59 میلیون دلار سنگ از ایران وارد کردند که 17.3 درصد از کل صادرات این بخش را شامل می‌شود. شریفی میزان ذخیره سنگ تزیینی را چهار میلیارد تن اعلام کرد و افزود: در زمینه میزان ذخیره سنگ تزیینی آمارهای رسمی منتشر نشده و داده‌های غیررسمی نیز مشخص نیست به اکتشاف‌های کدام دوره زمانی مربوط می‌شود اما ذخیره معدنی این بخش بیش از چهار میلیارد تن برآورد می‌شود و چنانچه متوسط مصرف سالانه 10 میلیون تن باشد، حدود 400 سال زمان برای مصرف این ذخایر نیاز است. وی یادآوری کرد: آمارهای صادرات اعم از سنگ فرآوری شده و کار نشده سالانه حدود 400 میلیون دلار است اما توانمندی و قابلیت این بخش به مراتب بیشتر است.

دبیر انجمن سنگ ایران با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان صنعت سنگ تزیینی و نمای کشور موضوع فرسودگی و بازدهی پایین ماشین آلات را مطرح کرد و افزود: حدود 6 هزار تا 6500 واحد سنگبری در کشور فعالیت دارند که نزدیک به 50 درصد آنها در استان تهران دایر شده‌اند. آنچه که صادرات این صنعت را با مشگل مواجه کرده است تا حد زیادی مربوط به معضل فرسودگی و نبود تسهیلات لازم برای نوسازی ماشین آلات است که این امر سبب عقب ماندگی از رقبای منطقه‌یی و واسپاری بازارهای صادراتی می‌شود.

شریفی هزینه سنگ فرآوری شده در ایران نسبت به رقبا را بالا عنوان کرد و گفت: این امر مانع رقابت در بازارهای بین‌المللی می‌شود، در عین حال از سال 90 جوایز صادراتی لغو و این ابزار موثر در رشد صادرات کشور، کنار گذارده شد. فعالان تولید وصنعت سنگ وقتی بهره 24 تا 25 درصدی را بابت فعالیت در بازار باید متقبل شوند، تحریم‌ها نیز مانع از اخذ ال سی خارجی شد و در داخل نیز نقدینگی تولید‌کننده باید جذب نظام بانکی شود و در نهایت قدرت مانور در بازار، از صادرکننده ایرانی گرفته می‌شود. رقبای خارجی صادر‌کننده سنگ برای تهیه ملزومات و نیازهای خود حدود 10 درصد هزینه دارد و در بازارهای مختلف حاضر می‌شود، اما طرف ایرانی که 100 درصد باید هزینه کند، قدرت مصاف با حریف پیدا نمی‌کند. وی یادآور شد: وزارت صنعت، معدن وتجارت، پس از لغو جوایز صادراتی، کمک‌هایی در زمینه هزینه‌های نمایشگاهی داخلی و خارجی داشت، اما اکنون این امر نیز صورت نمی‌گیرد.

دبیرانجمن سنگ ایران با بیان اینکه 80 درصد سنگ صادراتی به کشورهای عراق و آسیای میانه صادر می‌شود، یادآورشدک عمده سنگ فراوری نشده و بلوک به چین، هند و ایتالیا صادر می‌شود و در زمینه سنگ‌های فراوری شده بعد از عراق و آسیای میانه، 2درصد نیز به کشورهای اروپایی و جنوب شرقی صادر می‌شود. شریفی با اشاره به داده‌های گمرک در مقایسه آماری اعلام کرد: در سال 1391 ارزش صادرات سنگ تزیینی و نما 176 میلیون دلار بود که نسبت به سال پیش از آن 10.89 درصد رشد داشت که در این زمینه سال گذشته با دستیابی به صادرات 360میلیون دلاری نسبت به سال 1395 رشد بیش از 24درصدی رقم خورد که براین اصل رشد 94درصدی ارزش صادرات سنگ تزیینی در پنج سال را شاهد بوده‌ایم.

 

ارسال نظر