کنجاله سویا 70 درصد گران شد

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۲۸

در ماه‌های اخیر انحصار واردات دو محصول تراریخته ذرت و سویا با واکنش‌های متعدد نمایندگان مجلس روبه‌رو شد چرا که واردات تراریخته این دو محصول توسط 2 نفر، زمینه را برای برخی فسادها و رانت‌ها فراهم کرده است.

اگرچه بسیاری از کشورها برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، واردات و کشت محصولات تراریخته را ممنوع اعلام کردند اما در هفته‌های اخیر برخی مسوولان ذی‌ربط واردات محصولات ذرت و سویای تراریخته را تایید کردند و معتقدند با توجه به آنکه آرژانتین، برزیل و امریکا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سویا در دنیا به شمار می‌روند؛ بنابراین با رعایت مسائل زیستی ذرت و سویای مورد نیاز از این کشورها وارد می‌شود.

البته ماجرا تنها به این جا ختم نمی‌شود چرا که واردات انحصاری دو محصول ذرت و سویا جدا از تراریخته بودن آن بسیار بحث برانگیز است و حال جای این سوال مطرح است که چرا در سایه غفلت مسوولان ذی ربط باید برخی افراد با در دست گرفتن بازار و گران فروشی سودهای هنگفتی را از آن خود کنند. در اوایل تیرماه موضوع انحصار واردات ذرت و سویا توسط 2 نفر را از برخی کارشناسان جویا شد که هم‌اکنون برای آخرین وضعیت مقابله با واردات سودجویانه و منفعت گرایانه ذرت و سویای تراریخته به سراغ مسوولان ذی ربط می‌رویم تا از صحت و سقم ماجرا با خبر شویم: عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین اقدامات برای مقابله با انحصار واردات دو محصول ذرت و سویای تراریخته اظهار کرد: با انحصارگری بازار ذرت و سویای تراریخته، قیمت این محصولات دستخوش تغییر و تحولات برخی مسائل اقتصادی نظیر نوسان نرخ ارز قرار می‌گیرد چرا که این افراد با هماهنگی یکدیگر اقدام به افزایش قیمت در بازار می‌کنند. وی با اظهار تاسف از افزایش 70 درصدی قیمت کنجاله سویا و خوراک دام افزود: با توجه به نوسان شدید قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار، جلسه‌یی فوری با وزیر جهاد کشاورزی و صنعت و معدن در راستای کنترل قیمت و دلیل انحصار در واردات خوراک دام برگزار کردیم.

پاپی‌زاده ادامه داد: تامین ذخایر استراتژیک توسط پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی از وظایف جدی وزارت جهاد کشاورزی است تا در صورت بحران با توزیع مناسب این محصولات از سوی شرکت‌های ذی ربط، بازار از حالت انحصاری خارج شود که متاسفانه این دو شرکت در سال‌های اخیر آن طور که باید و شاید به دلیل عدم تامین مالی دولت نتوانستند به وظایف خود عمل کنند تا با افزایش شدید قیمت این دو محصول در بازار روبه‌رو نشویم. به گفته وی با توجه به آنکه در جلسه فوری که با وزرای دو وزارت خانه در کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد، راجع به پیرامون مسائلی از قبیل انحصار در واردات و عدم تامین ذخایر کافی زیر مجموعه‌های وزارت جهاد بحث شد و بدین منظور قرار است که گنجایش ذخایر استراتژیک در انبارهای دولتی افزایش یابد تا در مواقع ضروری بتوان اقدام به توزیع این نهاده‌ها در بازار کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: دولت به جای اخذ مجوز ثبت سفارش واردات در حجم بالا به برخی افراد، باید سهمیه‌یی به تشکل‌های مربوط اختصاص دهد تا بازار در انحصار این افراد معدود قرار نگیرد چرا که این امر می‌تواند تبعات منفی به دنبال داشته باشد در حالی که تقویت تشکل‌های بخش کشاورزی می‌تواند مرهمی برای درد تولیدکنندگان باشد.

وی تصریح کرد: اگرچه برخی مسوولان دولتی معتقدند که انحصاری در واردات نهاده‌های دامی در کار نیست، اما باید گفت که این امر صحت ندارد چرا که در مواقعی که 70درصد بازار در دست افراد معدود است و به سهولت این افراد امکان می‌توانند قیمت‌ها را افزایش یا کاهش دهند و در نهایت رقابت نابرابر که معنایی جز انحصار ندارد در اقتصاد ایجاد کنند.

 واردات نهاده‌های دامی توسط دو یا چند نفر به معنای انحصار نیست

مهدی مسعودی قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام گفت: اگرچه برخی نمایندگان مجلس خبر از انحصار واردات ذرت وسویا توسط برخی افراد خاص می‌دهند، اما این امر صحت ندارد چرا که اگر عمده واردات نهاده‌های دامی توسط دو یا چند نفر انجام می‌شود این امر به معنای انحصار نیست بلکه بیانگر قدرت، تخصص، لجستیک قوی و ارتباط این افراد با تجار دیگر کشورهاست. وی افزود: هم‌اکنون تمامی تجار می‌توانند اقدام به واردات نهاده‌های دامی کنند اما برخی تجار به سبب دارا بودن امکانات، لجستیک و دسترسی به بازار بورس جهانی واردات در تناژ بالا انجام می‌دهند که به همین علت واردات برای آنها نسبت به افرادی که در تناژ پایین مبادرت به این امر می‌ورزند، ارزان‌تر تمام می‌شود و این درحالی است که برخی افراد به اشتباه گمان می‌کنند که موضوع انحصار در واردات مطرح است.

مسعودی تصریح کرد: فرآیند بازرگانی، لجستیک و امکان خرید در بازارهای مختلف جهانی موجب شده که برخی افراد به اشتباه گمان کنند که موضوع انحصار در میان است.

 

ارسال نظر