اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۵۰

بیش از ۶۹۴ هزار بازرسی از اصناف کشور

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| تعداد کل بازرسی‌ها از صنوف سراسر کشور در سه ماه نخست سال جاری ۶۹۴ هزار و ۸۶۵ مورد بود که ۳۶هزار و ۹۹۵ پرونده با برآورد جریمه پیشنهادی به ارزش بیش از ۱۷۱میلیارد و ۴۸۳میلیون ریال تشکیل شده است. در این مدت ۲۸هزار و۱۹۸ فقره شکایت توسط واحدهای بازرسی اصناف دریافت شد که ۵۸درصد در بخش کالا و ۴۲ درصد در بخش خدمات بود. همچنین از مجموع شکایات دریافتی ۲۴ درصد به صورت حضوری، ۵۳ درصد تلفنی و ۲۳ درصد به صورت کتبی دریافت و رسیدگی شده است. در عین حال پس از بررسی‌های معموله و ارزیابی کارشناسان تعداد ۲۶ هزار و ۷۴۶مورد شکایت قابل پیگیری تشخیص داده شد که برای رسیدگی و برخورد قانونی به ادارات و مراجع ذی‌ربط ارسال شده است. همچنین از کل شکایات قابل پیگیری ۱۹درصد منجر به رضایت شاکی، ۲۹ درصد متخلف، ۳۰ درصد غیرمتخلف و ۲۲ درصد در دست بررسی است. در پی این بازرسی‌ها بیشترین عناوین تخلف مربوط به درج نکردن قیمت، گران‌فروشی و عدم صدور صورتحساب گزارش شده است.

خرما روی دست نخل‌داران ماند

ایرنا| رییس انجمن ملی خرمای ایران اعلام کرد: کمبود کارتن‌های مناسب برای جمع‌آوری خرماهای مضافتی موجب شده تا صدها تن محصول روی دست نخلداران برخی مناطق خرماخیز کشور باقی بماند. محسن رشید فرخی اظهار کرد: دوره برداشت خرما سالانه از ابتدای مرداد تا پایان مهرماه است و استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس که دارای رطب و خرمای مضافتی با رطوبت بالا هستند، با معضل کمبود کارتن روبه‌رو شده‌اند. او اضافه کرد: نوسان قیمت ارز باعث شده که تولید‌کنندگان کارتن اقدام به افزایش بیش از 35 درصدی نرخ آن کنند. همچنین برخی برای افزایش کسب درآمدشان اقدام به صادرات بخش عمده این کارتن‌ها به کشورهای همسایه می‌کنند که خود منجر به کمبود این کالا در داخل کشور شده است. او گفت: پیش از این قیمت مجموع 13 کارتن ویژه بسته‌بندی خرمای مضافتی و رطب بین 190 تا 210 هزارتومان بود، اما امروز نرخ این کالا به بیش از 290 هزارتومان رسیده که تولید‌کنندگان را با مشکل تامین آن روبه‌رو ساخته است.

تولید ابزارآلات ایرانی در چین

ایسنا| رییس اتحادیه ابزارفروشان تولید داخلی را هزینه‌بر خواند و گفت: تولید مناسب در بازار ابزارآلات منوط به تولید محصولات حرفه‌یی است که دستیابی به این مهم به تکنولوژی روز نیاز دارد و این در حالی است که بخشی از محصولات داخلی در کشور چین تولید می‌شود. بهروز غمام‌نو در رابطه با شرایط بازار ابزار آلات، اظهار کرد: حدود پنج تا ۱۰درصد از نیاز بازار ابزارآلات از طریق تولید داخلی و مابقی آن از طریق واردات که عمدتا مبدأ آن چین است، تامین می‌شود. او گفت: نبود تکنولوژی ساخت و تولید ابزارآلات عامل اصلی تامین نیاز بازار از طریق واردات است و تولید داخلی تنها در زمینه ابزارآلات دستی توان پاسخگویی به نیاز بازار را دارد که با توجه به این حجم محدود از تولید، وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوعیت واردات برای ابزار آلات در نظر گرفته و شرایط نامناسبی در بازار ابزارآلات ایجاد شده است. او درباره عدم استفاده از شرکت‌های خودروسازی از ابزارآلات ایرانی برای جعبه ابزار خودرو، تصریح کرد: تولید در شرایط فعلی به صرفه نیست و واردات ابزارآلات ساده از کشور چین به نسبت تولید داخلی هزینه کمتری دارد. غمام‌نو تاکید کرد: موضوع اصلی این است که ایران باید به تکنولوژی تولید ابزارآلات حرفه‌یی دست پیدا کند و این مهم فقط با کمک دولت به دست می‌آید. رییس اتحادیه ابزارفروشان خاطرنشان کرد: برای حمایت از تولید داخلی و ارتقای تکنولوژی ساخت ابزارآلات نیاز به تجمیع سرمایه و رفع دغدغه تولیدکننده مبنی بر اینکه مشتری برای محصولات تولیدی آن وجود داشته باشد و از سوی دیگر محصولات مشابه که قابل رقابت باشد به کشور وارد نشود، زیرا تولید ابزارآلات حرفه‌یی نیاز به سرمایه قابل توجهی دارد.

کمبود منابع مالی اصناف تولیدی

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| رییس اتاق اصناف اردبیل گفت: یکی از دغدغه‌های اصناف و بازاریان کمبود نقدینگی است که با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، بخشی از فعالان اقتصادی با کمبود منابع مالی برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و خدمات فنی مهندسی و واحدهای توزیعی روبه‌رو شده‌اند. شاهپور رضایی افشار با بیان اینکه باید تامین مالی فعالان اقتصادی و اصناف متناسب با وضعیت موجود در اقتصاد باشد، افزود: نوسانات بازار ارز در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی اصناف و بازاریان است و بیشترین مساله کسبه نبود ثبات در بازار ارز است که لازم است فکری به حال کسبه و بازاریان شود. او تصریح کرد: نبود ثبات بازار ارز، کمبود نقدینگی و ممنوعیت ترخیص کالاهای وارداتی از جمله مسائل مهمی است که باید برای حل این مشکلات تدابیری در نظر گرفته شود. رضایی افشار افزود: با وجود همه مشکلات، گشت مشترک بازرسی برای کنترل وضعیت بازار نیز انجام می‌شود.

 

 

ارسال نظر