از اهدافی که توان اجرایش را نداریم، پرهیز کنیم

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۴۹

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی تشکیل و بر ضرورت نقش‌آفرینی تشکل‌های استانی تاکید شد. معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران در این نشست با اشاره به نقش تاثیرگذار تشکل‌ها در جامعه گفت: تشکل‌ها می‌توانند کمک کنند تا از این شرایط خارج شویم و با شناسایی راهکارهای مقابله با تحریم‌ها و دلگرمی دادن به اعضای خود نقش بسزایی را در برون‌رفت از شرایط فعلی دارند. نادر سیف اظهارکرد: استان مرکزی هم به لحاظ جغرافیایی و هم صنعتی از جایگاه ویژه‌یی برخوردار است؛ فعالیت 3 هزار واحد صنعتی و تولیدی و اشتغال 100 هزار نفر در این واحدها گواهی بر این ادعاست.

او افزود: صنایع مختلفی در این استان فعالیت می‌کنند و می‌توان گفت تمام زنجیره صنعت در این استان وجود دارد. به همین دلیل این استان از جایگاه ویژه‌یی برخوردار است و باید در حوزه تشکل‌ها نگاه ویژه‌یی به این استان شود. معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: استان مرکزی در گذشته تنها دو تشکل داشته، اما هم‌اکنون تعداد قابل‌توجهی از تشکل‌ها در این استان فعالیت دارند و تعدادی هم بزودی تاسیس می‌شوند. سیف بیان کرد: علاوه بر 34 اتاق در سطح کشور که سرویس‌دهی می‌شود، 200 تشکل ملی و 12 تشکل بالادستی هم داریم که به تشکل‌های شهرستانی ما اضافه می‌شود.  سیف با تاکید بر توسعه کمی و کیفی بیان کرد: رویکرد تشکل‌ها مبتنی بر قانون اتاق بازرگانی ایران است و تصمیمات راهبردی خود را برای جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی با دریافت نظرات هیات راهبردی انجام می‌دهیم. او با تاکید بر حمایت کیفی ادامه داد: اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور جدای از ارکان و زیرمجموعه‌های خود قادر به فعالیت نیستند و تشکل‌ها حکم بال‌های اتاق‌ها را دارند. معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: تلاش می‌کنیم که در حمایت‌های مادی نگاه مان توسعه‌گرا باشد، در حوزه آموزش سال گذشته 80 سرفصل آموزشی در سطح ملی و استانی را با 1 هزار و 800 نفر شرکت‌کننده دنبال کردیم.

سیف در توضیح مهم‌ترین اقداماتی که سال گذشته انجام شد، افزود: یکی از این مهم‌ترین کارها، ارزیابی و رتبه‌بندی تشکل‌های سراسر کشور بود که باهدف داشتن شناخت از وضعیت موجود و حرکت به سمت توسعه صورت گرفت. او افزود: 95 درصد تشکل‌ها در این رتبه‌بندی و ارزیابی شرکت کردند و در این ارزیابی 600 معیار و شاخص مدنظر در سطح کشور باهدف شناخت وضعیت موجود اقتصادی و حمایت از تشکل‌ها مدنظر قرار گرفت. برای مثال یکی از این معیارها «حکمرانی» بود که مهم‌ترین و سنگ بنای هر تشکلی است.

معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش تاثیرگذار تشکل‌ها در جامعه گفت: تشکل‌ها می‌توانند کمک کنند تا از این شرایط خارج شویم و با شناسایی راهکارهای مقابله با تحریم‌ها و دلگرمی دادن به اعضای خود نقش بسزایی را در برون‌رفت از شرایط فعلی دارند. سیف تصریح کرد: منابع بودجه اتاق واقعا محدود است، اما تلاش می‌کنیم که مجوز افزایش بودجه تشکل‌ها را از رییس اتاق بگیریم. به گفته معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران، بودجه تشکل‌های استانی در سال‌های 96 و 97 نسبت به گذشته بالاتر است و این بیانگر نگاه اتاق به توسعه تشکل‌های استانی بوده است.

 

ارسال نظر