۸ درصد از پهنه کشور مورد اکتشاف معدنی قرار گرفته است

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۳۰

عضو انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: طبق اطلاعات سازمان زمین‌شناسی، تنها ۷ تا ۸درصد از پهنه کشور مورد اکتشاف معدنی قرار گرفته است. پروا سلطانی فعال بخش معدن در تبیین جایگاه معدن در اقتصاد کشور اظهار کرد: سهم معدن در اقتصاد به ۵ درصد ترقی پیدا کرده است، با این حال پتانسیل‌های بیشتری در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اعتماد به بخش معدن جهت حضور در اقتصاد چندسالی است که تحقق یافته، افزود: عمدتا اقتصاد کشور از طریق حمایت دولت از فروش و استخراج نفت، صنایع وابسته و زنجیره ارزش افزوده آن تامین می‌شود، اما در بخش معدن دولت با واگذاری معادن به بخش خصوصی تقریبا از حیطه مدیریتی خارج شده است.  این فعال بخش معدن ابراز کرد: عملکرد دولت در واگذاری معادن به بخش خصوصی منجر به آن شد که فعالان معدن به فعالیت‌های خرد و کشف معادن کوچک با ذخایر پایین روی بیاورند.  وی افزود: اطلاعاتی که سازمان زمین‌شناسی کشور در اختیار ما قرار داده است، نشان می‌دهد که تنها ۷ تا ۸ درصد از پهنه کشور مورد اکتشاف معدنی قرار گرفته است. قاعدتا این اکتشافات نیز از تخمین‌های هوایی که سایر کشور‌ها برای ما انجام داده‌اند، حاصل شده است.  عضو انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به ضعف بخش معدن در زمینه اکتشاف گفت: برای ظهور پررنگ در اقتصاد کشور باید از پایه یعنی اکتشاف شروع کنیم تا به تخصیص معادن، گمانه‌زنی، استخراج، تبدیل آن به مواد مورد نیاز اعم از دارویی و مصالح و در نهایت ورود به چرخه ارزش افزوده برسیم و بتوانیم جایگاه ویژه‌یی را برای خودمان در اقتصاد تعریف و اثبات کنیم.  سلطانی اضافه کرد: معتقدم در حوزه معدن جدی کار نمی‌کنیم، البته سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در بخش اکتشاف هوایی کار‌های موثری را انجام داده است.  این فعال در بخش معدن اضافه کرد: پس از اکتشافات هوایی، وزارتخانه صمت باید با بررسی‌های دقیق و حدس و گمان‌های قوی‌تر صحت داده‌های موجود را تایید و بهره‌برداری معادن را به بخش خصوصی واگذار کند.  وی افزود: نکته مهمی که استخراج معادن را آسان‌تر می‌کند بهره‌مندی معدنکاران از تکنولوژی‌های برتر دنیاست که کشور هنوز در این بخش با مشکلات متعددی رو‌به‌روست.

سلطانی با اشاره به بهره‌مندی مطلوب معادن دولتی از ماشین‌آلات به روز دنیا گفت: حضور شرکت‌های معدنی در بورس این امکان را به آنها داده است که با منابع مالی بهتری به تهیه تکنولوژی بپردازند. معادن خصوصی هم از این غافله عقب نمانده‌اند و به سمت به‌روز کردن دستگاه‌های خود پیش رفته‌اند.

عضو انجمن سنگ‌آهن در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر بحران ارز و تحریم‌ها بر بخش معدن گفت: بخش خصوصی با توجه به جنگ اقتصادی که در سطح بین‌الملل رخ داده است و تنها مختص به ایران نیست توان تصمیم‌گیری ندارد و کمتر وارد ریسک می‌شود.

 

ارسال نظر