وزارت صمت باید در حوزه تجارت دریایی همکاری کند

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۲۹

مشکل ارز ابعاد مختلفی دارد. دولتمردان تمام توجه خود را به برقراری تراز تجاری معطوف کرده‌اند. از نظر آنها این معادله باید به گونه‌یی حل شود که چرا با وجود فزونی صادرات چه نفتی و چه غیرنفتی نسبت به واردات اما کمبود ارز در کشور وجود دارد. به همین دلیل سیاست‌های مختلفی اتخاذ شده است. اما مشکلی که وجود دارد این است که این سیاست‌ها باعث تغییر در ساختار تجاری شده است و بعضی بخش‌ها تحت تاثیر قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها که کمتر در تخصیص ارز دیده شده بحث حمل و نقل است. در حال حاضر شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی چون اطلاع دارند که باید هزینه‌های خود را به صورت ارزی بپردازند از صادرکنندگان تقاضای وجه ارزی به صورت نقد می‌کنند. چون ارزی برای این بخش تخصیص داده نشده است پس صادرکننده موظف است ارز را به صورت آزاد تهیه و در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد. این مساله و محدودیت‌های این مسیر مشکلات جدی را برای بحث حمل و نقل بین‌المللی ایران به ویژه حمل و نقل دریایی ایجاد کرده است.

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: متاسفانه در طول سال‌های گذشته به دلیل مشکلات نقل و انتقالات پول بین ایران و کشورهای حاشیه خزر، میزان تجارت کاهش یافته و در نتیجه توجه به بنادر شمالی نیز کاهش یافته است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت بنادر شمالی ایران به ویژه بندر انزلی، آستارا، نوشهر و امیرآباد 30 میلیون تن است، گفت: این بنادر می‌توانند سالانه 30 میلیون تن تخلیه، بارگیری، واردات، صادرات و ترانزیت داشته باشند. وی ادامه داد: ظرفیت تخلیه و بارگیری ایران و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان تا صد میلیون تن است این در حالی است که متاسفانه تنها یک‌پنجم از ظرفیت‌های موجود در این بنادر را استفاده می‌کنیم.  حق‌شناس تاکید کرد: ایران و تمام کشورهای حاشیه دریای خزر ظرفیت‌سازی لازم را برای تجارت دریایی فراهم کرده‌اند، اما متاسفانه به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول طی سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: شرط لازم برای تجارت خارجی در دریاها علاوه بر داشتن کشتی مناسب و فراهم بودن ظرفیت‌های بندری، تامین منابع مالی است که باید از سوی دستگاه‌های مسوول محقق شود.

حق‌شناس تاکید کرد: وزارت صمت، اتاق بازرگانی و سفارتخانه‌های حاشیه‌ دریای خزر باید برای استفاده از ظرفیت‌های بنادر ایران اقدامات لازم را انجام دهند.  معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله آذربایجان 130میلیون تن بار است.

 

ارسال نظر