اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۶۵۲

از واردات غیرمجازها غافل نشویم

ایسنا| ییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: دستورات رییس‌جمهوری به 3 وزارتخانه برای برخورد با متخلفان پرونده واردات غیرمجاز خودرو اقدام خوب و به جایی بود که از رییس‌جمهوری متشکریم. البته این پرونده به ما یادآوری می‌کند که از احتمال واردات غیرمجاز سایر کالاها غافل نشویم. فرهاد احتشام‌زاد اظهار کرد: خوشبختانه دستورات اخیر رییس‌جمهوری به ابهامات و تعلل‌های چند ماهه در پرونده واردات غیرمجاز چند هزار دستگاه خودرو پایان داد. او ادامه داد: موضوع واردات غیرمجاز چند هزار دستگاه خودرو در زمان ممنوع بودن واردات، هشداری به ما و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور است که از احتمال واردات غیرمجاز سایر کالاها در زمان ممنوعیت واردات، غافل نشوند.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: همیشه گفته می‌شد که خودرو به دلیل فرایند خاص و کاملا دولتی شماره‌گذاری آن تنها کالایی است که امکان قاچاق و واردات غیرمجاز آن وجود ندارد اما در عمل شاهد بودیم که برای چنین کالایی در زمان ممنوعیت واردات، این اتفاق افتاد. او افزود: بنابراین این تجربه به ما هشدار می‌دهد که ممکن است در سایر کالاهایی که همچون خودرو قاچاق و واردات غیرمجاز آن سخت نیست هم موضوع واردات غیرمجاز در زمان ممنوعیت واردات، اتفاق افتاده باشد یا در آینده اتفاق بیفتد. احتشام‌زاد با بیان اینکه ما در طول سال بطور دوره‌یی شاهد ممنوعیت واردات کالاهایی همچون برنج، چای، شیرخشک، روغن، فولاد و غیره برای حمایت از تولید داخل هستیم، تصریح کرد: پیش آمدن موضوع واردات غیرقانونی خودرو در زمان ممنوعیت واردات، بهانه خوبی است تا مسوولان مربوطه وضعیت واردات سایر کالاها در زمان ممنوعیت واردات را بررسی کرده و تخلف‌های احتمالی در ورود غیرمجاز کالاها را کشف و با آن برخورد کنند.

عارضه منفی اثرگذار بر اقتصاد

تسنیم| رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اتاق تهران از شتابزدگی و هیجانزدگی در اقتصاد به عنوان عمده‌ترین عارضه منفی تاثیرگذار بر اقتصاد کشور یاد کرد. رضا پدیدار با رد رشد 4,6درصدی رشد اقتصاد بدون درآمدهای نفتی در زمستان سال 96 گفت: قطعا این رقم کمتر است و آخرین مطالعاتی که پارلمان بخش خصوصی انجام داده میزان رشد اقتصادی بدون درآمدهای نفتی 3.8  است. این عدد را با مستنداتی که در اختیار داشتیم و روندی که پروژه‌ها داشته، مستقیما به دولت منعکس کرده‌ایم. او از شتابزدگی و هیجانزدگی در اقتصاد، به عنوان عمده‌ترین عارضه منفی تاثیرگذار بر اقتصاد کشور یاد کرد و ابراز کرد: این موضوع شرایطی را به وجود آورده که متاسفانه باعث شده تا آن بخش از تصمیمات و برنامه‌هایی که باید الزاما در کشور صورت بگیرد، دچار توقف شود یا ضریب رشد خودش را نداشته یا نتوانسته زیرساخت‌های لازم را در این مسیر تعیین کند. رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اتاق تهران فرار سرمایه را به عنوان یکی از نتایج آسیب‌شناسی وضعیت اقتصادی کشور مطرح کرد و گفت: بحث فرار سرمایه در کشور بر کسی پوشیده نیست، ما فرار سرمایه را هم در بخش ریالی داریم و هم در بخش ارزی داریم. او متذکر شد: حتی موافقت نامه‌هایی را که با بخش‌های مختلف اقتصادی کشور و به خصوص سرمایه‌گذارانی که قصد دارند از داخل کشور تجمیع سرمایه کنند و آن بخشی هم که قرار بود از خارج از کشور منتقل شود؛ نه تنها اینها اتفاق نیافتاد بلکه بخش عمده‌یی از سرمایه‌گذاری‌هایی که قرار بود صورت بگیرد و حاصل فرآیند اقتصادی ما در کسب درآمدهای ملی اعم از درآمدهای ارزی و ریالی بود، عملیاتی نشد و ما به هدف‌گذاری خودمان نرسیدیم.

افزایش ۱۵ درصدی قیمت لوازم آرایشی

ایسنا| رییس انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و مواد شوینده از افزایش ۱۵درصدی قیمت این فرآورده‌ها در سال جاری خبر داد. بختیار علم‌بیگی با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها مواد اولیه عرضه شده را بیش از ۱۵درصد افزایش داده‌اند، اظهار کرد: با وجود افزایش بیش از ۱۵درصدی قیمت مواد اولیه توسط پتروشیمی‌ها اما تولید‌کنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و مواد شوینده تصمیم گرفتند، افزایش قیمت حداکثر ۱۵درصدی را به دلیل جلوگیری از فشار مالی به مصرف‌کننده اعمال کنند و در مورد پودر شوینده نیز تنها شاهد افزایش ۱۲درصدی قیمت‌ها هستیم. او ادامه داد: مواد اولیه پتروشیمی بیش از ۱۵درصد افزایش یافته و نرخ حقوق و دستمزد افزایش ۲۰درصدی داشته است. علاوه بر این نرخ تورم رشد کرد و افزایش قیمت حامل‌های انرژی را باید در نظر گرفت. این درحالی است که طی دو هفته گذشته برخی واحدهای تولیدی موفق به دریافت ارز ۴۲۰۰تومانی نشدند هر چند برخی شرکت‌ها موفق به گشایش شدند اما برخی نیز موفق به دریافت ارز نشده‌اند.

رییس انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و مواد شوینده ادامه داد: تا این لحظه تولید‌کنندگان تصمیم به افزایش ۱۵درصدی قیمت‌ها گرفتند اما اگر شرایط به همین منوال پیش برود و قیمت مواد اولیه افزایش یابد باید شاهد تصمیم‌گیری مجدد تولید‌کنندگان باشیم. درحال حاضر به دلیل جلوگیری فشار مالی وارد آمده به مردم و دسترسی آنها به کالا افزایش ۱۵درصدی قیمت‌ها در دستور کار قرار گرفت اما باید جلو برویم و ببینیم چه پیش می‌آید و طی دو سه ماه آینده با توجه به وضعیت مواد اولیه مجددا تصمیم‌گیری کنیم. علم‌بیگی همچنین در ارتباط با شایعه کمبود کرم ضد آفتاب طی روزهای اخیر اعلام کرد: شایعه کمبود کرم ضد آفتاب صحت ندارد و هر شرکتی متقاضی دریافت این فرآورده است، می‌تواند تقاضای خود را به سایت انجمن اعلام کند تا بلافاصله به واحدهای فروش و داروخانه‌ها کرم ضد آفتاب عرضه شود. به گزارش ایسنا از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد افزایش ۲۰درصدی قیمت فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و شوینده وارداتی هستیم و در مورد تولیدات داخلی نیز از ابتدای سال تاکنون قیمت‌ها معادل ۱۵درصد افزایش یافته است.

 

ارسال نظر