افت ۵۰ درصدی تولید خودرو به‌دنبال بدهی ۸۰۰ میلیون دلاری قطعه‌سازان

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۷۲

براساس مصوبه دولت باید مواد اولیه قطعه‌سازان و خودروسازان در گروه یک کالایی برای تخصیص ارز قرار گیرد که عدم اجرای این مصوبه موجب شده تا قطعه‌سازان برای واردات برخی مواد اولیه و قطعات نیم ساخته‌یی که همچنان در گروه دوم و سوم کالایی قرار دارند، مجبور به کسب مجوز‌های متعدد شوند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان پیش از این عنوان کرده بود که طی نامه‌یی به وزیر صنعت گفتم از آنجا که صنعت خودرو جزو تحریم‌های اولیه است باید با سرعت قطعات مورد نیاز خودروها که بعضا الکترونیکی هستند وارد شوند. یعنی قطعه‌سازان بتوانند مواد اولیه خود را حداقل تا 4 ماه ذخیره‌سازی کنند و در مدت تحریم بتوانند منبع دیگری برای تامین قطعات مورد نیاز خود پیدا کنند یا حداقل داخلی‌سازی دنبال شود، اما به آن نامه توجهی نشد و اکنون می‌بینیم که در لیست گیرندگان ارزی اسمی از قطعه‌سازان نیست. وی تصریح کرد: قطعه‌سازان خیلی قبل‌تر از برخی شرکت‌ها کالای خود را ثبت سفارش کرده بودند و منتظر تخصیص ارز از سایت نیما بودند اما متاسفانه برخی از رانت‌ها مانع از اجرای درست خواسته انجمن خودروسازان شد. در این ارتباط آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگو با اگزیم نیوز در خصوص چالش به وجود آمده برای صنعت قطعه‌سازی که دامان خودروسازان را نیز گرفته با بیان اینکه برخی از مواد اولیه‌یی که وارد گمرک شده‌اند با موانع فراوان برای ترخیص روبه‌رو هستند، اظهار داشت: برخی از مواد اولیه‌یی که وارد گمرک شده است با مشکل پرداخت ارز مواجه شده و طرف خارجی به‌دلیل عدم تسویه حساب قطعه‌سازان، اسناد خرید را تحویل نمی‌دهد که بر این اصل گمرک نیز مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته مورد نیاز قطعه‌سازان را ترخیص نمی‌کند. وی با بیان اینکه شرایط ایجاد شده بر روند تولید قطعه‌سازان و خودروسازان تاثیر گذاشته و موجب افت ۵۰درصدی تولید روزانه دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور شده است، یادآور شد: قطعه‌سازان برای ترخیص مواد اولیه و قطعات نیم ساخته‌یی که در گروه دوم و سوم کالایی قرار دارند با مشکل جدی مواجه شده‌اند در حالی که براساس مصوبه دولت باید مواد اولیه قطعه‌سازان و خودروسازان در گروه یک کالایی قرار گیرد. دبیر انجمن تخصص صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با بیان اینکه پیش پرداخت اولیه خرید که حدود

۱۰ تا ۳۰درصد به صورت ارز متقاضی بوده پرداخت شده، عنوان کرد: در این زمان که از کار سامانه نیما می‌گذرد ارز دولتی و مبادله‌یی به میزان مورد نیاز به قطعه‌سازان پرداخت نشده و قطعه‌سازان تنها از طریق بخشی که در قالب یوزانس درنظر گرفته شده بود توانستند ارز دولتی، متقاضی و مبادله‌یی دریافت کنند. محبی‌نژاد با اشاره به اینکه قطعه‌سازان حدود ۸۰۰ میلیون دلار به طرف‌های خارجی بدهکارند، گفت: این میزان بدهی مربوط به قبل از تشکیل سامانه نیما و تلاطم در بازار ارز است. اما در حال حاضر پروسه طولانی تخصیص ارز موجب شده که با وجود ورود قطعات و کالاهای مورد نیاز به گمرک، طرف‌های خارجی به دلیل عدم تسویه حساب قطعه‌سازان، اسناد فروش را تحویل ندهند که متعاقب آن گمرک هم مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته مورد نیاز قطعه‌سازان را به‌دلیل عدم ارائه اسناد ترخیص نمی‌کند. وی در ادامه افزود: این ثبت سفارش‌ها مربوط به فروردین و اوایل اردیبهشت و حتی برخی آنها متعلق به آذر و دی ماه سال گذشته است که کالا وارد شده، اما یا در گمرک مانده و ترخیص نشده یا برخی نیز که به صورت خرید اعتباری بوده به نسبت حمل، پرداخت پول صورت گرفته اما همچنان در گمرک مانده است. دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور علت اصلی افت 50درصدی تولید روزانه خودروسازان را مشکل تامین قطعات وارداتی دانست و عنوان کرد: در شرایط فعلی قطعه‌سازان به دلیل عدم برخورداری از تامین نقدینگی و مواد اولیه مورد نیاز، قادر به تامین قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان نیستند و این امر موجب شده است که در میزان تولید شرکت‌های خودروسازی افت قابل‌توجهی را شاهد باشیم. وی در ادامه افزود: براساس برنامه تولید تعریف شده برای دو شرکت خودروساز ایران خودرو و سایپا، این دو شرکت می‌بایست روزانه 6 هزار دستگاه خودرو تولید کنند اما در حال حاضر به‌دلیل بروز این مشکلات این رقم به 3 هزار دستگاه در روز تقلیل یافته است.

 

ارسال نظر