اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۱۷۵

بلاتکلیفی ارزی تولیدکنندگان

تسنیم| رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با تاکید بر اینکه امروز تولیدکننده با عدم دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایط بسیار سختی قرار دارد، گفت دولت باید فکر اساسی برای تامین ارز مواد اولیه واحدهای تولیدی کند در غیر این صورت ما شاهد تعطیلی واحدها خواهیم بود. حمیدرضا فولادگر با اشاره به اینکه در جلسه اخیر کمیسیون صنایع با رییس کل بانک مرکزی صحبت‌هایی درباره اولویت‌بندی کالاها برای دریافت ارز دولتی مطرح شد، اظهار داشت: براساس گروه‌بندی‌ها دولت ارز 4200تومانی را مختص کالاهای گروه یک شامل کالاهای اساسی و ضروری اعلام کرده است. او با بیان اینکه به کالاهای گروه دو منابع ارزی حاصل از صادرات اختصاص یافته است، افزود: این موضوع نشان می‌دهد به‌طور کلی گروه دو وجود خارجی نداشته و آن دسته از کالاهای تولیدکنندگان کشور که در این گروه قرار دارند، امکان خرید آنها نیست. رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اعلام اینکه قرار است برای گروه کالایی سه نیز ارز بازار ثانویه اختصاص پیدا کند، گفت: دولت هنوز مبنای ارز بازار ثانویه را اعلام نکرده و همین امر عاملی شده تا تولیدکنندگان در سرگردانی شدیدی قرار گرفته و امکان خرید مواد اولیه را نداشته باشند. او با تاکید براینکه امروز تولیدکننده در شرایط بسیار سختی قرار دارند، افزود: دولت باید فکر اساسی برای تامین ارز مواد اولیه واحدهای تولیدی کند در غیر این صورت ما شاهد تعطیلی و حتی بیکاری در جامعه خواهیم بود.

رشد سوداگری در اقتصاد

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| رییس اتاق اصناف ایران گفت: در شرایطی که روزهای سخت را پیش‌بینی می‌کردیم، اگر بگوییم در به وجود آمدن این شرایط تنها دولت مقصر است، بی‌انصافی است. علی فاضلی افزود: مجلس، دولت و مردم به عنوان ۳ضلع یک مثلث در این شرایط نقش داشته‌اند. به گفته فاضلی، تاریخ ژاپن نشان می‌دهد که در مراحلی که این کشور به سمت استقلال اقتصادی می‌رفت، ۲ مولفه داشت که در هیچ اقتصادی یافت نمی‌شد؛ هم تولید نهایی گران‌تر از تولید سایر کشورها بود و هم بی‌کیفیت‌تر بود اما مردم ژاپن با خرید خود کمک کردند. علی فاضلی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه مردم ضلع سوم اقتصاد هستند، افزود: مردم باید در بحث استقلال اقتصادی به میدان بیایند. رییس اتاق اصناف ایران گفت: بازار قاچاق در ایران چرا اینچنین فعال است؟ چه کسی از قاچاق حمایت می‌کند؟ ما نیستیم؟ آیا ما برای نخستین‌بار است که با این شرایط روبه‌رو شده‌ایم؟ پس ما با تحریم‌ها بیگانه نیستیم. فاضلی افزود: دست سوداگران اقتصادی باید با عزم ملی قطع شود. به گفته رییس اتاق اصناف ایران، دولت و مجلس شورای اسلامی و مردم هم باید با نخریدن کالای قاچاق باید کمک کنند. فاضلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اصناف سه میلیون بنگاه دارند و به یقین تعدادی سودجو نیز در میان افراد حضور دارند. او گفت: اینها حتی اگر تعدادشان اندک باشد، همواره بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به گفته فاضلی یکی از شاخصه‌هایی که در ایران رشد پیدا کرد، سوداگری در اقتصاد است. او افزود: تعلل ما موجب این شده که برخی افراد سوءاستفاده کنند. رییس اتاق اصناف ایران بر ضرورت سامان بخشیدن به نظام توزیع کشور تاکید کرد و گفت: نظام پولی- مالی کشور باید در راستای تقویت این بنگاه‌ها عمل کند. او گفت: متاسفانه بنگاه‌های ما بانک‌محور هستند و شبکه بانک‌های ما هم بنگاهدار است و از این‌رو در عرصه خدمات سرمایه‌گذاری می‌کند و در عرصه تولید و خدمات فنی منفعل است.

حجم نقدینگی کشور درست هدایت نمی‌شود

تسنیم| رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه حجم نقدینگی درست هدایت نمی‌شود و نهایتا با تک‌نرخی کردن ارز و حذف بازار آزاد ارز این بازار را بدتر می‌کنیم. بهرام شکوری گفت: ریشه بالا رفتن پایه پولی و افزایش نقدینگی در کشور به سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی برمی‌گردد. او ادامه داد: انتشار اسکناس‌های بدون پشتوانه به دامن زدن تورم در کشور کمک می‌کند. شکوری افزود: در برهه‌یی از زمان حجم نقدینگی وارد بازار مسکن شد و اکنون وارد بازار سکه و ارز شده است. رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: ما عملا به ‌دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی هستیم اما نتوانستیم بیش از 12میلیارد دلار سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم، اما در مقابل حجم نقدینگی در کشور 400 میلیارد دلار است. شکوری بیان کرد: ما به عنوان حاکمیت می‌توانیم حجم نقدینگی را به‌سمت تولید ببریم و باعث افزایش اشتغال، تولید، صادرات و درآمدهای ارزی شود و اگر درست هدایت نکنیم مشکلات زیادی را برای مردم و فعالین اقتصادی ایجاد می‌کند. شکوری تصریح کرد: ارز 4200تومانی که دولت با مشکلات فراوان از صادرات غیرنفتی مانند پتروشیمی و فولاد دریافت می‌کند در واقع خرج واردات محصولات غیرضروری شد. رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به تک‌نرخی شدن قیمت ارز گفت: وقتی در بازار محدودیت صورت گیرد، فساد ایجاد می‌شود. او اضافه کرد: باید بازار موازی ارز ایجاد می‌کردیم و دولت ارز را خرج کالاهای اساسی خود کند. شکوری با ابراز اینکه باید صرافی‌ها باز شود، زیرا در زمان تحریم‌ها کمک به جابه‌جایی پول می‌کرد گفت: بازاری که در آن صرافی‌ها وجود داشته باشد باعث توسعه صادرات می‌شود. او ادامه داد: اگر بتوانیم عرضه مناسبی از ارز داشته باشیم قیمت آن تعدیل می‌شود. او متذکر شد: باید نرخ بازده تولید را بیشتر کنیم تا جذابیت برای مردم ایجاد کند که به‌جای اینکه پول را به بازار سکه و ارز ببرند به تولید سوق دهند.

 

 

ارسال نظر