اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۱۰۲

۳ پیشنهاد برای حل مشکلات نانوایی‌ها

تسنیم| رییس اتاق اصناف ایران از قول وزیر صنعت برای تعیین تکلیف مشکلات نانوایی‌ها در نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار خبر داد. علی فاضلی با ابراز اینکه بحث نان دقیقا از یک سال پیش در دستور کار اتاق اصناف قرار گرفت و ما پیگیری‌ها و پیشنهادات مختلفی را در مورد قیمت نان به دولت ارائه کردیم، اظهار کرد: درباره قیمت نان، مولفه‌های مختلفی تاثیرگذار هستند که این موضوع باعث افزایش قیمت تمام‌شده آن می‌شود. او با اشاره به اینکه نان، غذای اساسی مردم بوده و باید در افزایش قیمت آن تدبیر خاصی اعمال شود، گفت: اگر قرار بر افزایش قیمت نان نیست باید سیاست‌های تشویقی برای کاهش هزینه‌ها از جمله «بحث مالیات، حق بیمه کارفرمایان و اختصاص یارانه به بخشی از آرد مورد نیاز نانوایان» در نظر گرفته شود تا به‌دنبال آن هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

رییس اتاق اصناف ایران اضافه کرد: مسوولان همه این موضوعات را قبول دارند، اما نمی‌دانم چرا تاکنون تصمیم نهایی را برای وضعیت نانوایان کشور اعمال نکردند. فاضلی با اعلام اینکه در جلسه اخیر خود در استانداری که وزیر صنعت هم حاضر بود موضوعات مختلفی از جمله قیمت نان مطرح شد، تصریح کرد: در آن جلسه تاکید کردیم، «اگر نمی‌خواهید قیمت نان را افزایش دهید لااقل سیاست‌های تشویقی را برای نانوایان مصوب کنید» که هنوز این موضوع مورد تصویب نهایی قرار نگرفته است. او در ادامه با اعلام اینکه وزیر صنعت قول داده در نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار وضعیت نانوایان بررسی و تصمیمات لازم اعمال شود افزود: امروز نانوایان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که باید در اسرع وقت این موارد برطرف شود.

پارچه‌های وارداتی پشت درهای گمرک ماند

ایسنا| در پی نوسان بازار ارز، بازار پارچه و نخ نیز از قاعده افزایش قیمت‌ها مستثنا نمانده و در رکود به سر می‌برد. در عین حال رییس اتحادیه بنکداران پارچه از عدم ترخیص پارچه‌های وارداتی از گمرک خبر می‌دهد. امیر قدیمی‌نژاد درباره تاثیر نوسانات بازار ارز بر بخش پارچه اظهار کرد: به نسبت آنکه نرخ دلار سیر صعودی داشته، رنگ و نخ نیز افزایش قیمت داشته و از طرف دیگر میزان موجودی آنها در بازار کاهش یافته است. علاوه بر این در حال حاضر پروسه ترخیص کالا از گمرک بیش از یک تا دو ماه طول می‌کشد؛ به‌طوری که برخی واردکنندگان که پارچه‌هایشان مناسب فصل بهار و تابستان بوده از شب عید به دلیل تعرفه‌ها، در گمرک مانده و همچنان در انتظار ترخیص هستند. به گفته او، این پارچه‌های وارداتی که بیشتر از چین و تعداد محدودی از ترکیه وارد می‌شود، دیگر برای فصل پاییز و زمستان مناسب نیستند که موجب زیان واردکنندگان شده است.

قدیمی‌نژاد با اشاره به اینکه مواد اولیه در بازار موجود نیست و به همین دلیل تولیدات داخل کاهش داشته و کارخانه‌های تولیدکننده در حال تعطیلی هستند، اظهار کرد: میزان عرضه و موجودیت جنس در بازار با یکدیگر مرتبط است و زمانی که کالا در بازار یافت نشود، ‌میزان عرضه نیز به تبع آن کاهش می‌یابد. رییس اتحادیه پارچه و بنکداران و طاقه‌فروشان تاکید کرد: در حال حاضر موضوع احتکار جنس در بازار وجود ندارد، چراکه پارچه باید به فصل مناسب خود عرضه شود؛ مساله احتکار مطرح نیست و هر کس که چنین قصدی داشته باشد، خودش ضرر می‌کند، زیرا نمی‌توان پارچه تابستانی و بهاره را در پاییز وارد بازار کرد. همچنین پارچه‌ها بسته به رنگ، طرح، مد و فصل به کار می‌روند و این چهار عامل مکمل یکدیگر هستند. او افزود: اظهارات بیان شده درباره نفروختن جنس از سوی بازاریان به مغازه‌داران درست نیست، زیرا به این ترتیب بازار خالی از جنس خواهد شد، اما آنچه واضح و غیرقابل انکار است، مساله کسادی بازار به دلیل نبود ثبات نرخ دلار است.

ایجاد شغل در حوزه اصناف ارزان‌تر است

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| رییس مرکز اصناف و بازرگان ایران با بیان اینکه ایجاد شغل در حوزه اصناف ارزان‌تر از سایر بخش‌هاست، گفت: در صورت هدایت بخشی از سرمایه‌گذاری به سمت اصناف می‌توان بهره بیشتری در عرصه اشتغال و تولید ببریم. سیدجواد احمدی در آیین گرامیداشت روز ملی اصناف که در همدان برگزار شد، به جایگاه قابل توجه اصناف در زمینه اشتغال و تولید اشاره کرد و افزود: ۱۸ درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به واحدهای صنفی است. او اظهار کرد: ۴۸۰ هزار واحد صنفی در زمینه تولید و خدمات فنی فعالیت می‌کنند و به لحاظ وابسته نبودن در تامین مواد اولیه با خارج، می‌توانند در شرایط کنونی به کمک اقتصاد کشور بیایند. احمدی خاطرنشان کرد: واحدهای صنفی تولیدی و فنی، حتی قادر به تامین برخی مواد اولیه کارخانه‌ها و صنایع کشور هستند.

رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران به نوسازی واحدهای صنفی تاکید کرد وگفت: با همراهی و تعامل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مورد نیاز می‌توان نیازمندی‌های واحدهای صنفی را برآورده ساخت. او یادآور شد: سرمایه‌گذاری در نوین‌سازی و ارتقای بهره‌وری اصناف نه تنها هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری مفید و سودمند محسوب می‌شود. احمدی به برخی نگرانی‌های اصناف از توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌یی اشاره کرد و افزود: اقبال مصرف‌کننده‌ها به سمت فروشگاه‌های مدرن موجب کاهش مشتری واحدهای صنفی سنتی شده است.

 

 

ارسال نظر