افزایش همکاری اقتصادی ایران و ساحل عاج

۱۳۹۷/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۰۹۹
افزایش همکاری اقتصادی ایران و ساحل عاج

رییس اتاق سمنان با کاردار سفارت «ساحل عاج» در تهران گفت‌وگو کرد و در نشست مشترک، راهکارهای همکاری مشترک را مورد بررسی قرار داد. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در این نشست گفت: استان سمنان در زمینه‌های مختلف ظرفیت و آمادگی افزایش همکاری و مراودات اقتصادی با کشور «ساحل عاج» را دارد. علی‌اصغر جمعه‌ای ادامه داد: سمنان در زمینه‌های معدنی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری ظرفیت‌های فراوانی دارد که با فراهم‌سازی بستر همکاری‌های کشور ساحل عاج و این استان منجر به تقویت روابط تجاری- اقتصادی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، او با بیان اینکه حوزه گردشگری نقش ویژه‌یی در رونق اقتصادی کشورها ایفا می‌کند، اظهار کرد: این استان با وجود بناهای تاریخی و تنوع اقلیمی دارای ظرفیت و زیرساخت‌های مطلوب برای گردشگری است. به گفته او محور اصلی غربی- شرقی در مسیر تهران- مشهد از استان سمنان عبور کرده و ترانزیت بسیاری از کالاهای صادراتی به کشورهای شرق ایران به استان اختصاص دارد. علی‌اصغر جمعه‌ای افزود: قرارگیری در مسیر راه آهن و کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از فرصت‌های ویژه استان سمنان برای سرمایه‌گذاری است. رییس اتاق سمنان با تاکید بر اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی در استان ظرفیت‌های ویژه‌یی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، تصریح کرد: تنوع صنایع استان نظیر صنایع عذایی، نساجی، خودروسازی و قطعه‌سازی است و بزرگ‌ترین اتوبوس‌سازی خصوصی کشور که 80 درصد ناوگان جاده‌یی و درون شهری کشور را به خود اختصاص داده در این استان است.

جمعه‌ای ادامه داد: محوریت استان در بخش صنعت، معدن و تجارت در حوزه معادن و خودروسازی است و با ایجاد شرایط مناسب می‌توان سطح مبادلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری را افزایش داد. در این استان 1800واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد. او افزود: 8 درصد قطعه‌های مورد نیاز خودرو یعنی از 9هزار و 185قطعه 788قطعه در استان سمنان ساخته می‌شود. شرکت اتوبوس‌سازی استان دارای خدمات پس از فروش در بسیاری از کشورهاست و کیفیت این شرکت اتوبوس‌سازی زمینه مساعدی برای صادرات اتوبوس به کشور ساحل عاج دارد. جمعه‌ای حوزه کشاورزی سمنان را دارای ظرفیت بالقوه خواند و گفت: استان دارای محصولات کشاورزی نظیر پسته، گردو، انگور و صیفی‌جات است و با رایزنی زمینه صادرات به کشور ساحل عاج فراهم می‌شود.

او گفت: در سال 2007 تفاهمنامه‌یی با 10بند با ساحل عاج امضا شد. با وجود اعزام هیات استان به دلیل مشکلات داخلی این کشور، تحققی در بندهای تفاهمنامه صورت نگرفت و مذاکرات بی‌نتیجه ماند. با سفر کاردار سفارت این کشور به استان سمنان در احیا آن تفاهمنامه تلاش می‌شود. رییس اتاق سمنان با تاکید بر علاقه‌مندی استان در برقراری روابط در بخش‌های مختلف به خصوص صادرات به ساحل عاج تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در زمینه‌های صنعت و کشاورزی می‌تواند به معرفی ظرفیت‌های ایران و استان سمنان در این زمینه‌ها به فعالان اقتصادی ساحل عاج موثر باشد. در ادامه «تاماکولو واتارا» کاردار سفارت «ساحل عاج» گفت: روابط سیاسی جمهوری اسلامی و ساحل‌عاج ۴۳سال قدمت دارد و اکنون این روابط مطلوب است و با تمرکز روی تجارت و اقتصاد باید این روابط تقویت شود. او اظهار کرد: در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید، سطح روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و ساحل عاج با حضور فعالان اقتصادی و ایجاد تفاهمنامه‌های تجاری افزایش چشمگیری داشته است. بعد از بحران‌های سال ۲۰۱۰ در کشور ساحل عاج اکنون صلح و ثبات در کشور برقرار شده و زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری بسیار قابل توجه است. کاردار سفارت کشور «ساحل عاج» در ایران تصریح‌ کرد: ساحل عاج ظرفیت لازم برای صادرات محصولات کشاورزی به ویژه بادام هندی، کاکائو و قهوه را به ایران دارد. باید برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی ۲کشور برنامه‌ریزی کرد. «واتارا» گفت: استان سمنان از زیرساخت‌های مهم گردشگری و تجاری برخوردار است و سرمایه‌گذاران ساحل عاج آمادگی دارند برای رونق اقتصادی در ایران به این استان سفر کنند.

 

ارسال نظر