«اتریش» می‌تواند پایگاه تعامل ایران با اروپا باشد

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۳۲

نایب‌رییس اتاق ایران با اشاره به حسن اعتماد ایران و اتریش در مناسبات سیاسی و اقتصادی، زمینه برای توسعه همکاری با اتریش را مساعد دانست و گفت: با توجه به اینکه اتریش در مرکز اروپا واقع شده، این کشور می‌تواند پایگاهی برای تعامل ایران با دیگر کشورهای اروپایی باشد. پدرام سلطانی با اشاره به اینکه اتریش در چند دهه اخیر توانسته است بر یک مسیر معتدل و باثبات، تعاملات سیاسی و اقتصادی خود را با ایران حفظ کند، گفت: این رویکرد، حسن اعتمادی برای طرفین به وجود آورده که بتوانند بر پایه آن تعاملات خود را حفظ کنند و برای افزایش سطح همکاری‌ها نیز تمایل داشته باشند. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش، افزود: براساس آمار در سال گذشته ارزش تجارت ایران و اتریش مجموعا کمتر از 600 میلیون دلار بوده که البته بخش بزرگی از همین رقم نیز حاصل صادرات اتریش به ایران است درحالی که حوزه‌های بالقوه همکاری بین ایران و اتریش متعدد است و ظرفیت به نسبت حجم روابط تجاری فعلی بالاست.

سلطانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تاکید کرد: ظرفیت‌های اقتصاد ایران برای صادرات به اتریش اگرچه ظرفیت بزرگ و نامحدودی نیست اما یقینا از وضعیت بالفعل کنونی بسیار بالاتر است و باید برای فعال کردن آن تلاش کرد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش، با اشاره به سفر رییس‌جمهور کشورمان به اتریش، تصریح کرد: این سفر حسن روحانی، پاسخ سفر رییس‌جمهور وقت اتریش در سال 95 به ایران است که پس از امضای توافق هسته‌یی در رأس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرد و از منظر سفر بااهمیتی محسوب می‌شود اما از سوی دیگر به‌واسطه اینکه این سفر به عنوان نخستین سفر اروپایی رییس‌جمهور ایران پس از خروج امریکا از برجام و در موازات مذاکرات و تعاملات ایران و اروپا انجام می‌شود نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

سلطانی ادامه داد: البته اتریش در مذاکرات هسته‌یی حاضر نبوده اما با توجه به اینکه در اتحادیه اروپا تصمیمات به ‌صورت جمعی گرفته می‌شود و همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند تاثیرگذار باشند، رایزنی‌های ایران و اتریش می‌تواند به مذاکرات با اروپا برای تامین منابع برجامی ایران کمک کند و در تصمیمات نهایی، زمینه‌ساز تمایل دیگر کشورهای اروپایی به ایران باشد. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش همچنین با اشاره به اینکه اتریش در مرکز اروپا واقع شده، اظهار کرد: این کشور می‌تواند پایگاهی برای تعامل ایران با سایر کشورهای اروپایی باشد و ایران بتواند از امکانات اقتصاد اتریش برای تجارت با کشورهای همسایه آن نیز بهره‌مند شود.

 

ارسال نظر