قصد افزایش قیمت نداریم؛ بازار کشش ندارد

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۸۴۷

با توجه به اعلام نرخ تورم 8.2 درصدی از سوی دولت مرکز آمار می‌گوید، نرخ تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات طی خرداد ماه بیش از 5 برابر شده است. همچنین قیمت مواد تولید بطری(PET) نسبت به سال گذشته 300درصد گران شده که این افزایش قیمت مواد اولیه به اعتقاد کارشناسان گرانی آب معدنی و لبنیات را به همراه خواهد داشت. اما پیمان فروهر، دبیر انجمن تولید‌کنندگان آب معدنی ایران در پاسخ به این سوال که افزایش 300درصدی مواد اولیه چقدر در گران شدن محصول آب معدنی تاثیرگذار است، اظهار کرد: هر ساله با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هزینه مربوط به مواد اولیه و نیز حقوق و دستمزد شاهد افزایش قیمت در این بخش هستیم اما در سال جاری با مسائل دیگری ازجمله نوسان قیمت ارز و کمبود مواد اولیه و پتروشیمی هم روبه‌رو شدیم که شرایط واحدهای تولیدی را با بحران روبه‌رو کرده است. وی با اعلام اینکه تاکنون هیچ جلسه‌یی با ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری محصول نداشته‌ایم درخصوص امکان افزایش مجدد قیمت این کالا یادآور شد: در ابتدای سال 20درصد قیمت این محصول را افزایش دادیم که این به هیچ‌وجه جوابگوی هزینه‌های ما نیست. اما نمی‌توانیم مجددا در این زمینه اقدامی کنیم زیرا بازار از کشش لازم برای رشد قیمت برخوردار نیست و مردم توان خرید ندارند بنابراین در پاسخ به این سوال به صراحت می‌گوییم که قصد افزایش قیمت را نداریم.  دبیر انجمن تولید‌کنندگان آب معدنی ایران با تاکید بر اینکه فعلا با تمامی کمبودها تولید خود را با توجه به فصل گرما و نیاز بازار به این محصول ادامه می‌دهیم، عنوان کرد: معضل اصلی این صنعت در فاصله قیمت مواد اولیه بین بورس و بازار است. واحدهای تولید‌کننده مواد پت(PET) گرانول یا همان شکل اولیه بطری را به قیمت ارزان حدود کیلویی 7هزار تومان خریداری می‌کنند و بعد با قیمت 13هزار و 500 تومان به شرکت‌ها و تولید‌کنندگان محصولات آشامیدنی می‌فروشند در صورتی که پیش از این ملزم بودند تنها اجرت بگیرند که آن هم از یک عدد مشخص پیروی می‌کرد اما اکنون فاصله قیمتی هم ایجاد کرده‌اند که این اجحاف بزرگی است به تولید‌کنندگان پایین دستی. فروهر با اشاره به اینکه مواد اولیه نسبت به سال گذشته چندین برابر رشد قیمت داشته است، گفت: این افزایش 300درصدی قیمت مواد اولیه درحالی بازار را با التهاب روبه‌رو کرده که در سال گذشته در همین زمان قیمت مواد اولیه آن 4200تومان بود اما اکنون به 13هزار 500 تومان رسیده است.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان آب معدنی ایران در مورد میزان تولید آب بسته‌بندی در کشور نیز خاطرنشان کرد: کل تولیدات سالانه آب بسته‌بندی معادل یک میلیارد و ۳۰۰تا ۴۰۰میلیون لیتر است که دو سوم میزان این محصولات در 6 ماهه اول سال تولید شده و به فروش می‌رسد. وی افزود: تنها تولید‌کننده این مواد اولیه در ایران، پتروشیمی تندگویان است اما شرکت‌های خارجی فروشنده که پیش از این مواد خام اولیه را در اختیار این صنعت قرار می‌دادند درحال حاضر از ادامه همکاری امتناع دارند.

 فروهر تصریح کرد: ادامه این روند و فاصله قیمتی بین بورس و بازار آزاد، این صنعت را با بحران قطعی روبه‌رو خواهد کرد و چنانچه نتوانیم به دلیل عدم کشش بازار به قیمت تمام شده محصول اضافه کنیم با افت شدید فروش و التهاب در واحدهای تولیدی و تعطیلی گسترده در این صنعت مواجه خواهیم شد.

 

ارسال نظر