اقتصاد را با سعی و خطا اداره نکنید

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۱۹

سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت دوازدهم این روزها بیش از هر زمان دیگری خاطر فعالان اقتصادی را دچار رنجش کرده است. از این رو نایب‌رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: تنها کلید حل انتقال ارز صرافی‌هایی بودند که با مجوز بانک مرکزی فعالیت می‌کردند اما با بی‌تجربگی تمام و بدون برنامه، راه آنها بسته شد. به گزارش مهر نیما بصیری، نایب‌رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با استناد به سخنان اخیر روحانی به انتقاد از برخی تصمیمات خلق‌الساعه دولت در حوزه اقتصاد پرداخت و خطاب به رییس‌جمهور گفت: به عنوان یک ایرانی وظیفه خود می‌دانم، گلایه‌هایی را از منظر یک صنعتگر و عضوی از پارلمان بخش خصوصی به عرض برسانم. او افزود: پس از چندین بار شنیدن سخنرانی جنابعالی همه موارد مطرح‌ شده را وعده‌هایی مهم و در عین حال تکراری احساس کردم. او ادامه داد: آقای رییس‌جمهور! بیانات شیوای حضرتعالی در عین حال که مهم‌اند اما به وضوح از عدم اطلاع نسبت به وضعیت عمومی مردم حکایت می‌کنند.  بصیری همچنین گفت: چنانچه مروری بر فرمایشات و وعده‌های خود در ایام تبلیغات انتخاباتی داشته باشید؛ سوال اینجاست که کدام یک را تا به امروز برای مردم عملی کرده‌اید! او افزود: اقتصاد کشور همچنان با سعی و خطا و بدون درایت به پیش می‌رود و فقط با راهکارهای غیرکارشناسی به دنبال حل معضلات کشور هستیم؛ درحالی که اگر قرار بود، بخش خصوصی هم بر مبنای وعده‌ها و تصمیمات جنابعالی و مسوولان دولتی عمل کند حتما تا امروز نابود شده بود. نایب‌رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: در سخنان خود به کاهش مصرف آب و برق در وزارتخانه‌ها و کنترل آن، افزایش ساعت کار و استفاده از بلیت اکونومی اشاره فرمودید؛ درحالی که معضلات اصلی کشور در شرایط کنونی اینها نیستند بلکه معضل اصلی سیستم فاسد اداری است که متاسفانه یا شجاعت افشای آن وجود ندارد یا این امکان در کشور فراهم نیست.

نیما بصیری خطاب به رییس‌جمهور گفت: می‌فرمایید مردم اعتماد کنند و ارز و سکه‌های خود را بازگردانند؛ اما واقعیت این است همان‌گونه که مردم در زلزله سرپل ذهاب اعتماد نکردند و حاضر نشدند کالاها را به مسوولان مربوطه بسپارند و خودشان کمک‌ها را به مقصد رساندند، ارز و سکه خود را هم باز نخواهند گرداند؛ چراکه اعتماد مردم از بین رفته و به بیان بهتر نابود شده است.

نایب‌رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: چرا عمر جوانان، پیشکسوتان و عامه مردم برایتان مهم نیست و چرا اجازه می‌دهید با سعی و خطا برای سرنوشت مردم تصمیم‌گیری شود. او در ادامه افزود: در سخنانتان فرمودید، بخش خصوصی ‌باید چنین کند و چنان کند و ما همراهی می‌کنیم، سوال این است که مگر تاکنون برای بخش خصوصی چه کرده‌اید که بار دیگر فعالان اقتصادی را به همکاری دعوت می‌کنید؟! آیا اصل ۴۴ قانون اساسی را به شکل صحیح به اجرا گذاشتید یا فقط شعار حمایت از بخش خصوصی سر دادید؟! چرا برای برچیدن بساط مفاسد و رانت‌های موجود تصمیمی قاطع اتخاذ نمی‌کنید؟ گویا امکانش فراهم نیست!» او همچنین گفت: همان مدیران اجرایی که در برابر شما نشسته و شنونده فرمایشات شما بودند، مگر در این کشور زندگی نمی‌کنند؟ شاید جنابعالی هم انتظار دارید گوجه فرنگی‌شان را از محله رییس‌جمهور قبلی خریداری ‌کنند! نایب‌رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستید اما غافل از آنکه تمامی سرمایه‌های کشور را ارزان از دست می‌دهید. او افزود: تنها کلید حل انتقال ارز، صرافی‌هایی بودند که با مجوز بانک مرکزی فعالیت می‌کردند اما با بی‌تجربگی تمام و بدون برنامه راه را بر خودمان بستیم و صرافی‌ها را تعطیل کردیم. بصیری گفت: چطور در تعطیلات پایان هفته کشورهای خارجی(شنبه و یک‌شنبه) قیمت دلار حدود دو هزار تومان افزایش یافت؟ چرا عکس‌العملی از مسوولان بانک مرکزی دیده نشد؟ او تاکید کرد: این بدان معناست که مشکلات موجود تماما داخلی است و ارتباطی با امریکا و دیگر کشورهای بیگانه ندارد.

بصیری افزود: به جای افزایش ساعت کاری یا کنترل مصرف آب و برق سازمان‌ها، خودتحریمی داخلی را حل کنید و بغض و کینه بخش دولتی نسبت به فعالان بخش خصوصی را مرتفع کنند. او بیان کرد: شما اکنون از فعالان بخش خصوصی کمک می‌خواهید؛ درحالی که از انتخابات دوره اول ریاست‌جمهوری، حضرتعالی وعده حضور در اتاق بازرگانی و در بین فعالان بخش خصوصی را مطرح کردید اما چه شد؟ او اظهار کرد: تا به امروز چه دست نوازشی بر سر فعالان بخش خصوصی کشیده‌اید که انتظار همراهی از آنها دارید؟ البته همین که امروز دست نیاز و همراهی به سوی بخش خصوصی دراز کرده‌اید، جای بسی خوشحالی دارد.

او در ادامه سخنان خود گفت: جلسه هم‌اندیشی مدیران اجرایی کشور که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت را می‌توانستید در هیات دولت برگزار کنید. بصیری با طرح این سوال که چرا خطابتان همان ۲۲میلیون نفری که به شما رأی دادند نیست، گفت: معاون اول شما قیمت ارز را رسما ۴۲۰۰تومان اعلام می‌کند؛ ولی از فردای آن روز هیچ ارزی با این نرخ ارائه نمی‌شود و فعالان اقتصادی باید ارز مورد نیاز خود را با نرخ ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان از طریق پیک موتوری تحویل بگیرند. او تاکید کرد: سوال این است که رقم ۴۲۰۰تومان بر چه مبنایی به دست آمده که هیچ‌کس حاضر به پذیرش آن نیست؟! بصیری، در مورد افزایش قیمت‌ها و تنظیم بازار اظهار کرد: شما که می‌گویید در این خصوص پیشقدم بوده‌اید، نظرتان در مورد افزایش تصاعدی عوارض خروج از کشور، عوارض جاده‌یی، افزایش ۲۰درصدی نرخ حمل و نقل جاده‌یی، افزایش ۲برابری نرخ ارز طی چند ماه و... چیست؟ و اگر با این روند مخالفید لطفا آن را اصلاح کنید.

به گفته او، مواردی ازجمله «ایجاد امنیت اجتماعی و اقتصادی، تغییر اساسی در کابینه اقتصادی دولت، شفاف‌سازی و عکس‌العمل قاطع نسبت به تخلفات اداری، حمایت واقعی از بخش خصوصی و تولید، ایجاد اشتغال پایدار با همراهی بخش خصوصی و ایجاد رفاه و تامین اجتماعی برای مردم در عمل» را در قالب راهکارهای پیشنهادی مواردی را مطرح کرد و گفت: امید می‌رود مشاوران جدیدی که دولت به دنبال آنهاست، بتوانند در باقیمانده دولت جنابعالی تغییر نگرشی در رویه‌ها و عملکردهای فعلی ایجاد کنند.

 

ارسال نظر